Lärare misshandlas och dödshotas – varje dag

SKOLAN. Respekten för lärarna tycks i flera fall vara som bortblåst, skriver högstadieläraren och debattören Isak Skogstad i en debattartikel i Expressen. Han hänvisar till en granskning i Sydsvenskan, som visar hur lärare i Malmö utsätts för både dödshot och misshandel av elever.

Skogstad upprörs över uttalandena från grundskoledirektören i Malmö, som han menar antyder att problemet har att göra med hur lärarna är rustade och hur de organiserat lärandet.

Skogstad anser att grundskoledirektören bör be om ursäkt till Malmös lärare. ”Nej, allting är inte hela tiden lärarnas fel. Det här är allvarliga problem som kräver krafttag; eleverna borde självfallet stängas av och därtill polisanmälas”, skriver Skogstad.

-Pettersson menar att det råder inte brist på lärare i Sverige. Däremot har vi tagit emot för många elever från främmande och våldsamma kulturer. När dessa elever möts av ett samhälle som saknar vilja och makt att ta hand om dem som bryter lagar och regler så utnyttjas samhällets svaghet till max.

Politiker och journalister måste inse att flyttar vi Mellanösterns etniska och religiösa konflikter till Sverige utan att sätta gränser så får vi Mellanösterns etniska och religiösa konflikter i Sverige.

Den 9 januari la dem moderate riksdagsledamoten Hanif Bali ut en film på Twitter och nu diskuterar allsköns experter hur gammal filmen är. Inte om den visar verkligheten i svensk skola och vad vi ska göra åt problemen…

24 thoughts on “Lärare misshandlas och dödshotas – varje dag

  1. När jag går in i en affär får jag köpa det jag vill och betala priset.

    Varför ska jag behöva ”köpa in” dessa flockar av apor från djungeln?

    Jag vill inte betala för apor som går fria i vårt fosterland!
    Jag vill inte bjuda aporna på vår, hårt inarbetade, välfärd!
    Jag vill inte ha apor omkring mig när jag går i matvaruaffären!

    Apor ska vara i djungeln – de ska inte vara i vårt fosterland!

    ”Grannsamverkan” kan med lämpliga metoder, hjälpa dem att få
    en ”intensiv hemlängtan”, ”en intensiv längtan tillbaka till djungeln”!

    Men tänk på att medborgargarden är förbjudet!
    Det finns andra metoder.
    Planera!

  2. Förfallet i den svenska skolan har pågått i större skala sedan 70-talet.
    Redan då så låg lågstadielärarinnor på golvet och slogs med invandrarslynglar.
    Då var det så skamligt att ingen ville tala om detta, än mindre göra något för att stoppa galenskapen.
    Bra skolor i andra länder, tar inte gärna emot svenska skolbarn, erfarenheten talar.

  3. Dessa elever är på en extremt låg nivå, de ligger långt under gamla tiders hjälpklassnivå, tom särskoleelever står sig mot dessa. De kan INTE svenska, INTE läsa och skriva, de kommer från muslimkulturer där 70-80% är analfabeter. De kan INTE de fyra räknesätten, addition, subtraktion, multiplikation, division….-extremt svåra ord för dessa…..STÄNG GRÄNSEN!!
    Elever som ska gå i en svensk skola borde göra ett psykologiskt test för att se vilken nivå de är på!
    Dessa skall gå i en SPECIALSKOLA där disciplin är NUMMER ETT, – de måste först lära sig RESPEKT, DISCIPLIN OCH STRAFFAS HÅRT OM DE BRYTER MOT REGLER!!!!
    Personer som INTE kan skriva sitt namn och är imbecilla analfabeter måste mötas på den nivå de är!!!
    Dessa gissar jag är asylinvandrare och skulle OMEDELBART SKICKAS UT UR SVERIGE!!!!

    • Ingen vettig lärare vill arbeta med dessa idioter, de som har några kvaliteter söker naturligtvis ett annat arbete än lärare och är de något att ha hittar de andra jobb. De här individerna vill inte lära sig något och saknar alla förutsättningar för att lära sig något, FRAMFÖRALLT HJÄRCELLER PÅ GRUND AV INAVEL!!! Zåzzarna har tagit in skitfolk för att de röstar på dem….

  4. Hur har lärarna röstat.Och varför så tyst från dom.Har dom tystnandsplikt.
    Tystnandsplikten är ett fördärv.Endast bra för myndigheter som vill dölja sanningen.

  5. Då kvarsittningar inte biter på dessa elever så börjar vi vara framme i den situationen där enda alternativet är att återinföra skolagan. Framför allt då många elever kommer från kulturer där auktoritet hänger ihop med det vem som är starkast.

    Dessutom så borde särskilda ”ordningsvakter” anställas i skolorna då största delen av lärarna inte har varken nödvändig fysisk styrka eller tid för att framgångsrikt kunna hålla disciplin bland elever.

    • En kompis arbetade på en problemskola runt 2002 då anställdes kamratstödjare på skolan för att hålla ordning på eleverna.

      Men kamratstödjarna var fd kriminella som kom bra överens med problemeleverna-de körde bilrace på skolgården tillsammans och kamratstödjarna tog alltid problemelevernas part gentemot lärarna.

      Det känns som Sverige har målat in sig i ett hörn. Det är svårt att hitta en utgång.

      • Liknande var det med fritidspedagoger, mycket skräp där.
        Ännu värre blev det när rektorer tillsattes efter politiska åsikter,
        då tillsattes inte de mest lämpliga , valet föll på en politiskt korrekt !

      • Till Lena
        Numera är rektorerna ofta lärare som inte klarat av att arbeta som lärare, arbetslösa lärare, lärare som arbetat som lärare i två år och sedan velat göra karriär och bli rektor, arbetslösa civilekonomer, arbetslösa civilingenjörer.är andra gruppen som arbetar som rektorer.

        Mina kompisar har haft rektorer som inte klarat av att vara lärare som rektorer och de har varit fullständiga katastrofer som rektorer. Ofta har de på nåt sätt velat hämnas att de misslyckas med lärarjobb och rektorsjobb och mobbat lärare.

      • skolan är inbördeskrigszon med försvarslösa ”svenska” elever med sopad bakgrund. Självförsvarsutbildning obligatoriskt från idag. En 15årig afghan eller muslim är hemma ansedd som MAN. SKA VÅRA BORTKLEMADE SLÅSS MOT SÅDANA? Rent spel i klassen, tack!

      • Jenny :
        Jag är inte uppdaterad med skolfrågor idag, gamla kollegor tiger som muren och endast en talar med mig och då av andra skäl.
        Mina uppgifter härrör sig från 70-talet till en bit in på 80-talet slutade och har aldrig ångrat det !
        Arbetade några veckor vid en tillfällig vistelse i Sverige på 90-talet, ett inferno !

  6. Katerina Janouch har en bra insändare på sin sida.

    Där hennes poliskälla gör även ett strålande exempel på
    hur det kan se ut inne på riksdagshuset.
    Där det även staplas upp med åtgärder.
    Med de åtgärderna skulle det även bli som förr med ordning och reda
    i klasserna.

    Några av åtgärderna:
    * Förbud mot ytterkläder och kepsar i klassrummen.
    * Förbud att gå in och ut i klassrummet utan tillåtelse.
    * Förbud att sitta och skrika då läraren pratar.
    * Förbud mot droger, alkohol och cigaretter.
    * Förbud mot mobbing.
    * Vårdat språk och respekt mot varandra och lärarna ska vara ledorden.
    * Nya ämnen bör införas: Svensk kultur, värdegrund och samlevnad.
    * Låt ej eleverna själva agera tolkar vid kvartssamtalen.
    Föräldrarna måste delta.
    * Stäng omedelbart av elever som inte kan sköta sig.
    Inte bara från en enstaka lektion.
    * Vårdat språk och respekt mot varandra och lärarna ska vara ledorden.

    ”Den grova kriminaliteten är i mångt och mycket ett skolproblem, eftersom det är främst i skolorna i utanförskapsområden som ungdomar rekryteras till de brottsliga gängen. Det krävs radikala och kanske obekväma åtgärder för att få bukt med den negativa utvecklingen. Förbud mot mobiltelefoner, nolltolerans mot våld, nya ämnen som svensk värdegrund samt att föräldrar, imamer, klanledare och byäldste bjuds in för att delta i elevernas vardag är några förslag för att stävja den urartade situationen. Det skriver idag Katerina Magasins poliskälla, som har lång bakgrund på Rikskrim och polisens nationella operativa avdelning (NOA).”

    http://katerinamagasin.se/den-grova-gangkriminaliteten-borjar-utanforskapsskolorna-sa-kan-den-farliga-utveckligen-stoppas/

  7. Lärarbristen lär nog bli ännu värre även om snorvalpen Frigolit får kicken i höst. Måste vara ett helvete att vara lärare i en multikultiklass.

  8. Sorgligt. Den humanistiska stormakten visar sitt onda pajasansikte. Mörkertalet om liknande situationer eller värre är naturligtvis okänt, men kan anas ibland av oroväckande artiklar om skolkriser här och var. Det tycks inte gå att lyfta bort dessa saboterande eller våldshotande elever från skolorna? Lagarna verkar ge gärningsmän större lagskydd och frihet än offren. Svenskt samhälle är inte på något plan uppbyggt för invånare, som är uppväxta i mena-ländernas klankulturer med filosofin ”störst våldskapital bestämmer”.
    Hur mycket skottlossning skall vi ha på gator och torg innan någon ansvarig reagerar på allvar? Skolornas klimat visar det kommande samhällsklimatet.
    Sverige kan inte fortsätta i samma märkliga anda av att dalta med och prioritera ljugande och kriminella bidragsturister på bekostnad av sina egna skattebetalare.

  9. Jag föreslår att lärare i dagens Sverige bär pistol (grov kaliber).
    Vad jag förstått kan man tillsätta griskött till kulan för ökad slagkraft.

    • Jag föreslår att alla lärare i Sverige går ut i strejk. Jag tror att om lärarna ska få det bättre så måste de gå ut i strejk-de lärarna som arbetar på bra skolor måste vara solidariska med de lärarna som arbetar på stökiga skolor.

    • Det finns mycket skjutvapen i omlopp i Sverige. Man är rädd att #missnöjda# elever tar med sig skjutvapen till skolan. Sverige har blivit ett annat Land-det är svårt att vrida klockan tillbaka.

  10. Lärare i Helsingborg utsätts för våld, dödshot och kränkningar av elever
    Hot, våld och kränkande ord mot lärare är långt ifrån undantag på Helsingborgs skolor. Det visar vittnesmål och anmälningar som tidningen har tagit del av. ”Man kallas pedofil, gubbjävel, satans lärare och hotas med allt ifrån att få stryk eller dödas” skriver en anställd.

    Läraren Ingela, som egentligen heter något annat, arbetar på en skola i Helsingborg och har varit många år i yrket. Nyligen blev hon kallad ”hora” av två olika elever samma vecka. I ena fallet därför att eleven inte ville lämna ifrån sig sin mobil under lektionstid. I det andra fallet därför att eleven inte accepterade sitt betyg.

    • Att lärare blir dåligt behandlade av elever har pågått under många år, men rektorer på många/en del skolor har tystat ner det- de vill behålla eleverna-om det blir för lite elever som söker skolan-då läggs skolan ner och rektorn blir arbetslös. Läraren som blir dåligt behandlad får sluta – ofta har lärare vik. Om läraren har fast tjänst då gör rektorn så läraren får sluta.

      Om en lärare blir dåligt behandlad av elever så säger rektorn och lärarkollegor att är man en duktig lärare då klarar man alla elever eller så låtsas man att inget har hänt.

  11. Apropå att Pettersson menar att det inte råder någon brist på lärare i Sverige, kan jag svara att sedan 1996 finns det många personer som har gått en lärarutbildning i Sverige. De har arbetar som lärare allt från 1till 10 år och sedan slutat. De har blivit utbrända och inte klarat av att återvända. En del har fått nya jobb i andra sektorer och en del är arbetslösa.

    En del har inte blivit utbrända, men har slutat och fått andra jobb. Tidningarna har kört den stora lärarbristsgrejen sedan 1996. Men mellan 2003-2015 fanns det nästan inga lärarjobb. Det var många som tog en lärarexamen då, men fick aldrig chansen att jobb som lärare utan jobbar med annat

    Rektorer kan behandla lärare hursomhelst för det finns alltid arbetslösa som vill arbeta som lärare. Hur tungt ett vikariat än är – så finns det alltid någon som vill ha det. Rektorer rekryterar från bemanningsföretag, folk som de känner till som är arbetslösa och pensionerade lärare som de känner till. Nu kör man snabbspåret – då får man in nya lärare som jobbar ett tag – tills de är utbrända eller slutar innan.

    Om man skulle undersöka hur många som har en lärarutbildning i Sverige – då är det många.

Kommentera