Fuskare har klarat taxiprov utan att kunna högerregeln

INVANDRING. Trafikverket har fått nog av fusket på kunskapsprovet. Till årsskiftet tas ett nytt system i bruk. — Det känns som det kommer bli mycket svårare att fuska, säger trafikläraren Magnus Wärnklint.

På senare år har Trafikverket haft ett stort problem med att många väljer att ta till fusk på kunskapsprovet vid körkortstagning. Istället för att skaffa sig en förståelse väljer man att gå andra vägar för att klara provet. Vissa elever söker sig till utbildare som har stulit frågorna från provbanken och ger dem de rätta svaren, medan andra använder sig av mobiltelefoner och hörsnäcka vid provtillfället.

Magnus Wärnklint på Centrala trafikskolan i Tidaholm upplever att problemet många gånger bottnar sig i språkförbistringar.

— Språket är en stor svårighet i vårt jobb. Elever som inte kan svenska så bra får väldigt svårt att skaffa sig kunskap och förståelse. Det är klart att det försvårar inlärningen om eleven har svårt att förstå oss och vi inte heller kan erbjuda undervisningen på andra språk. Därför får man kanske ha lite förståelse för varför folk försöker ta genvägar. Det är inte alltid deras eget fel, förklarar Wärnklint.

Bland den grupp av individer som fuskar finns även de som inte har några språksvårigheter att skylla på, utan helt enkelt är bekväma.

— Många orkar inte lägga ned den tid som krävs för att sätta sig in i teorin, utan går och skriver provet lite på chans. Dels leder det till långa köer, men också att personer som är rena trafikfaror får göra körprovet. När det gäller fuskare finns det sådana som har klarat taxiprovet, men inte ens kan högerregeln.

-Pettersson blir mörkrädd. Den som fuskar ska få förståelse för det och det är inte fuskarens ansvar att det släpps ut trafikfaror som inte kan högerregeln på vägarna.

Vems fel är det då? Wärnklints?

I februari 2014 såg det ut som nedan bland motborgarna som inte vill göra rätt för sig i Malmö.

Adnan Abdulaziz, 41 år, 3 866 bilar
Majid Wandi, 53 år, 3 835 bilar
Jalal Baltaj, 52 år, 2 569 bilar
Ibrahim Sabih, 29 år, 1 929 bilar skuld 41,1 miljoner
Yousif al-Itabi, 24 år, 817 bilar
Mayssam Al Hellani, 30 år, 558 bilar
Ibrahim Mahmoud, 28 år, 352 bilar
Kamal Hussain, 30 år, 105 bilar
Ahmad Kahlid, 51 år, 80, bilar
Bilal Diab, 31 år, 16 bilar.

När Expressen/Kvällsposten ställer sig på samhällets sida ser det ut som…

Aftonbladet vill inte vara sämre, de anklagar till och med en göteborgare…

I mars 2017 hade Metro en artikel om felparkerare. Det tyckte Pettersson var intressant eftersom Metro driver något som de kallar Viralgranskaren som ska avslöja felaktigheter på nätet. Det är svårt att tro att alla de värsta felparkerarna heter Man som Metro påstår.

-Pettersson beslöt att granska Metro eftersom de driver något de kallar Viralgranskaren och kontrollerar ”fakta” på nätet. Är det sant att alla notoriska felparkerare heter Man eller försöker Metro dölja något för oss.

Jag mejlade helt enkelt kronofogden och bad om samma sak som Metro gjort ovan, men fick ett litet annorlunda svar på de tio personer som har högst skuld avseende felparkeringsavgift hos Kronofogden.

Listan avser namn, bostadsort, antal mål och totala skulden hos Kronofogden.

  1. Sahib, Ibrahim Jalil Hamid, Malmö. 42.280 – 56.094.645 kronor
  2. Almayyahi, Mohammed, Abdulhafedh Badr, Malmö. 11.408 – 15.157.850 kronor
  3. Wandi, Majid Hossein Mohammad, Eksjö. 10.848 – 14.311.550 kronor
  4. Abdulaziz, Adnan Ahmed, Malmö. 10.706 – 14.310.050 kronor
  5. Stenberg, Hasse, Göteborg. 11.185 – 13.774.245 kronor.
  6. Rahim, Thoalfekar Alaa, Utvandrad. 10.176 –13.427.305 kronor
  7. Hakulinen, Eero Andreas, dödsbo, Göteborg. 7 611 – 9.417.800 kronor
  8. Kourdieh, Mustafa Ismail, Malmö. 6.639 – 8.750.768 kronor
  9. Mohammed, Fares, Malmö. 5.419 – 7.183.925 kronor
  10. Al-Shaikhli, Jamal Abbas Shihab, Okänd. 4.657 – 6.185.280 kronor. 

Nu hävdar journalisterna med hänvisning till sina egna gummiartade publicitetsregler att man noga ska överväga konsekvenserna av en namnpublicering eftersom den kan skada människor.

Dom (journalisterna) och vi på fria medier ska avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.

Vad tycker ni om att vi publicerar namnen? Är det ett allmänintresse att få veta att det är ”nysvenska entreprenörer” som plundrar vårt land och förstör tilliten bland människor?

Metro, Aftonbladet, Expressen och de andra tycker uppenbart inte att allmänheten ska få veta sanningen…

17 thoughts on “Fuskare har klarat taxiprov utan att kunna högerregeln

  1. Vill någon uppleva en nära döden upplevelse?
    Ta en resa på en lite lagom glatt vinterväg och med en ”nyanländ” bakom ratten.
    Har själv gjort det ett par gånger från Arlanda.

  2. Grundkraven för körkort är den samma.
    Hur tusan kan de då klara med att ta vanligt B körkort.
    Samt bussbehörigheten.

    Taxiförarlegitimation är på 3 ! st. delprov.
    När man ser vad som där krävs
    inte undra på det är försvårt här uppe.

    Delprov 1 – Kartläsning
    Kartläsning

    Delprov 2 – Säkerhet och beteende
    Körekonomi, Miljö, Säkerhet,
    Bemötande, Sjukdomar och funktionsnedsättningar,
    Föraren, Fordonskännedom

    Delprov 3 – Lagstiftning
    Taxitrafiklagstiftning,

    Då sänks snart kunskapskraven på taxi
    för att anpassas efter deras nivå.
    Det är redan sänkta krav på polis/ brandmannautb.

    Kunskapskrav för taxiförarlegitimation
    http://www.taxiforbundet.se/utbildning/taxifoerare/taxifoerarlegitimation/kunskapskrav.aspx

  3. LÄNSSTYRELSEN I STHLM har länge gett analfabeter och kriminella taxileg + rätt att bedriva taxiverksamhet som åkare! Det är uppenbart om man kontrollerar vilka som sitter i bilarna, flera kan INTE läsa och skriva svenska!
    Ett annat problem som man måste skjuta in i debatten är att ingen etnisk svensk vill köra taxi, det är en brist på sådana förare. OM en svensk fick ex kalla sig ”svensk taxi med svenska förare” skulle de få hur mycket kunder som helst!
    Jag reser aldrig med taxi då jag inte gillar muslimer, araber, negrer!

    • Länsstyrelsen i Sthlm har en gräddfil för araber och negrer och en mycket svårare fil med höga krav för etniska svenskar!!

    • Intressant det med ’svensk taxi’! Kom att tänka på de åkerier som satt en dekal bak på sina lastbilar, där det står ’Vi betalar svensk skatt’. Något för den seriösa delen av taxinäringen att ta efter?

  4. Den intressanta frågan som ingen reflekterat på kvarstår.
    Hur ska de nya proven utformas för att det ska bli svårare att fuska?
    Kanske kravet på att kunna svenska slopas.
    Vi får väl se. Inget är omöjligt i dagens Sverige.

  5. Det är ju så att även de mest Svenskaste namnen kan vara tagna namn av mena-invandrare, som jag erfarit. Efternamnet kan de få av någon, som adopterar möjligen? Det kanske finns en typ av målvakter för sånt också?

  6. Har undvikit krock 6 gånger på kort tid under slutet på 2017 genom ren tur, snabba reflexet och bra bromsar. I fyra fall var det bilar som körde rakt ut framför mig och ignorerat den stora gula trekantiga lämna företräde-skylten placerad i deras körriktning, en körde rakt ut över trottoaren från en parkering och körde ut någon meter framför mig så jag fick gira och köra i motsatt körfält förbi hinom, en stod parkerade bredvid trottoaren i en korsning med refug. Det var knappt så jag kunde komma förbi, och när jag var jämnsides så började tokfan köra iväg (utan att blinka såklart), med högerhjulen fortfarande på trottoaren. Han vägrade sakta ner utan skulle tydligen vara först till varje pris. Tänkte ”i helvetet heller” och efter ett par hundra meter saktade han ner och lade sig någon meter bakom mig. Ena av tillfällena var en taxibil där föraren körde rakt ut utan tillstymmelse på att bromsa medans han pratade i mobil och inte ens såg åt sidorna när han körde ut i korsningen.

    Samtliga av dessa förare var från mellanöstern eller afrika.

  7. Det finns väl i högsta grad ett allmänintresse av att få en insikt om förbrytarnas identiteter, då de brottsliga gärningarna står i direkt förbindelse med den vålds- och bedrägerivåg de skyldiga fört med sig i migrantbagaget.

    Naturligtvis är det samlade etablissemanget med dess förprogrammerade och politiserade medlöpare och desinformatörer angelägna om att hela folket, inklusive rättskapabla och laglydiga medborgare med normalhyggliga värderingar, skall skuldbeläggas och misstänkliggöras för att dölja den verkliga orsaken till den skenande kriminaliteten.
    Den sanslösa maximen ”allas lika värde” innebär således allas lika skuld.

    Vänsterindoktrineringen omfattar alla samhällsinstitutioner och det existerar inga egentliga begränsningar då det gäller att presentera infantiliserade ursäkter å massimportens vägnar och finna nya bevekelsegrunder och konstruerade förklaringar till dessa socialt inkompetenta individers klandervärda och ofta allmänfarliga beteenden.

    Att det hela beror på ett massivt förakt mot det impotenta Sverige, där allt ligger framdukat i väntan på att stjälas och skövlas, i stället för den logikstridiga förklaringen om socioekonomiska differenser, är näppeligen något agendajournalistiken har för avsikt att avslöja.
    Andreas.

  8. Hur säkra kan vi vara på att det inte finns sådana som har klarat taxiprovet, men ändå inte förstått om bilen skall köras på höger eller vänster sida av vägbanan?

    Det kan ju finnas dom som kommer från länder där man fortfarande har vänstertrafik och benhårt håller fast vid sin medhavda kultur att här göra exakt som i det forna hemlandet.

  9. Men hu då, Hasse är med på listan.
    Stenberg, Hasse, Göteborg. 11.185 – 13.774.245 kronor.
    Blir jobbigt för att inte säga omöjligt vår vän Hasse att göra rätt för sig.
    Skulle tippa att han är en ganska utslagen person som får agera målvakt.
    Säkert varit hemlös en längre tid och då han inte är invandrad så har han inte fått erbjudande om något lägenhetskontrakt för att kunna ordna upp sitt eländiga liv.
    Kommer ihåg för ett antal år sedan att det var så gott som omöjligt för samhället att ordna fram lägenheter för hemlösa uteliggare som var av svensk börd.
    Nu mer byggs det för brinnande livet för att tillfredsställa div. folkslags behov.

  10. Det ligger definitivt i allmänhetens intresse att både namn och foto publiceras.

    Har man givit sig in i leken, så får man leken tåla …

  11. Snyft, buhu! Varför kör de inte taxi i ett land vars språk de klarar? Utled på undantag och dalt med lögnare och kriminella. Vårt land förvandlas till en anarki!

Lämna ett svar till Billy BoyAvbryt svar