IQ-nivån faller i Skandinavien

FORSKNING. Under stora delar av 1900-talet har vi presterat bättre och bättre i tester som mäter intelligenskvoten (IQ). Trenden har gällt så gott som alla länder där detta har kunnats mätas. Effekten har beräknats till nästan 3 poäng per decennium när den varit som starkast.

En av huvudförklaringarna är att 1900-talets skola och arbetsliv blivit allt mer abstrakt och rationellt, och att detta påverkat vårt sätt att tänka. Detta upptäcktes av den nyzeeländske statsvetaren James Flynn för ett par decennier sedan, och fenomenet kallas Flynn-effekten.

Men i en ny artikel i tidskriften Intelligence så visar James Flynn att de skandinaviska länderna nu faller i IQ. Norge, Danmark och Finlands utveckling är påtagligt lika under sent 1900-tal och tidigt 2000-tal. Det handlar om en genomsnittlig förlust på 0.23 IQ-poäng per år sedan 1990-talet. Inte mycket per år – men på sikt en kraftig effekt. Både Finland och Norge har alltså tappat flera poäng sedan 1990-talet, i Danmark är tappet något svagare. Sverige saknar data för senare år, men ligger mycket nära grannländerna i mätningarna för 1990-talet. James Flynn tror att Sverige följer sina grannländer i utvecklingen.

– Det är tydligt att alla skandinaviska länder har en fallande trend sedan 1995, säger James Flynn. Det verkar som att de faktorer som gjort att IQ har ökat har tappat kraften.

Forskning & Framsteg

-Pettersson undrar om inte F&F är för fega för att skriva den verkliga orsaken till att IQ-sjunker, i varje fall en av de största anledningarna…

TIDIGARE 2017-08-05. Låg IQ-kulturer passar inte i hög IQ-samhällen

En mycket bra video som på  ett enkelt sätt (även en Svensk politiker bör kunna förstå) förklarar problemen med att ta in migranter från låg IQ samhällen.  Skrämmande är hans påstående att våra politiker föredrar att höja skatterna på den inhemska befolkningen än att ställa krav på att de låg-intelligenta migranterna sköter sig.

Petterssons blogg har berört detta problem massor med gånger: skriv in IQ i sökrutan!

IQ-POÄNG JÄMFÖRD MELLAN 184 NATIONER …

En forskningsrapport visar på stora skillnader i IQ mellan olika länder. Forskningsrapporten som är skriven av Richard Lynn och Tatu Vanhanen heter ”Intelligence and the Wealth of Nations”.

1. Hong Kong ………………………………………….. …. 107
2. Sydkorea ………………………………………….. ….. 106
3. Japan ………………………………………….. …….. 105
4. Nordkorea ………………………………………….. …. 105
5. Taiwan ………………………………………….. ……. 104
6. Österrike ………………………………………….. …. 102
7. Tyskland ………………………………………….. ….. 102
8. Italien ………………………………………….. …… 102
9. Nederländerna ………………………………………….. 102
10. Luxemburg ………………………………………….. …. 101

11. Sverige ………………………………………….. …… 101
12. Schweiz ………………………………………….. …… 101
13. Belgien ………………………………………….. …… 100
14. Kina ………………………………………….. ……… 100
15. Nya Zeeland ………………………………………….. .. 100
16. Singapore ………………………………………….. …. 100
17. Storbritannien …………………………………………. 100
18. Ungern ………………………………………….. ……. 99
19. Polen ………………………………………….. …….. 99
20. Spanien ………………………………………….. …… 99

21. Frankrike ………………………………………….. …. 98
22. Australien ………………………………………….. … 98
23. Danmark ………………………………………….. …… 98
24. Island ………………………………………….. ……. 98
25. Mongoliet ………………………………………….. …. 98
26. Norge ………………………………………….. …….. 98
27. USA ………………………………………….. ………. 98
28. Kanada ………………………………………….. ……. 97
29. Tjeckien ………………………………………….. ….. 97
30. Estland ………………………………………….. …… 97

31. Finland ………………………………………….. …… 97
32. Lettland ………………………………………….. ….. 97
33. Litauen ………………………………………….. …… 97
34. Argentina ………………………………………….. …. 96
35. Vitryssland ………………………………………….. .. 96
36. Ryssland ………………………………………….. ….. 96
37. Slovakien ………………………………………….. …. 96
38. Ukraina ………………………………………….. …… 96
39. Uruguay ………………………………………….. …… 96
40. Vietnam ………………………………………….. …… 96

41. Malta ………………………………………….. …….. 95
42. Moldavien ………………………………………….. …. 95
43. Portugal ………………………………………….. ….. 95
44. Slovenien ………………………………………….. …. 95
45. Israel ………………………………………….. ……. 94
46. Rumänien ………………………………………….. ….. 94
47. Armenien ………………………………………….. ….. 93
48. Chile ………………………………………….. …….. 93
49. Bulgarien ………………………………………….. …. 93
50. Georgien ………………………………………….. ….. 93

51. Irland ………………………………………….. ……. 93
52. Kazakstan ………………………………………….. …. 93
53. Makedonien ………………………………………….. … 93
54. Jugoslavien ………………………………………….. .. 93
55. Brunei ………………………………………….. ……. 92
56. Cypern ………………………………………….. ……. 92
57. Grekland ………………………………………….. ….. 92
58. Malaysia ………………………………………….. ….. 92
59. Costa Rica ………………………………………….. … 91
60. Thailand ………………………………………….. ….. 91

61. Albanien ………………………………………….. ….. 90
62. Kroatien ………………………………………….. ….. 90
63. Peru ………………………………………….. ……… 90
64. Turkiet ………………………………………….. …… 90
65. Kambodja ………………………………………….. ….. 89
66. Indonesien ………………………………………….. … 89
67. Surinam ………………………………………….. …… 89
68. Laos ………………………………………….. ……… 89
69. Colombia ………………………………………….. ….. 88
70. Venezuela ………………………………………….. …. 88

71. Azerbaijan ………………………………………….. … 87
72. Brasilien ………………………………………….. …. 87
73. Irak ………………………………………….. ……… 87
74. Jordanien ………………………………………….. …. 87
75. Kyrgyzstan ………………………………………….. … 87
76. Mexico ………………………………………….. ……. 87
77. Västra Samoa ………………………………………….. . 87
78. Syrien ………………………………………….. ……. 87
79. Tadzjikistan ………………………………………….. . 87
80. Tonga ………………………………………….. …….. 87

81. Turkmenistan ………………………………………….. . 87
82. Uzbekistan ………………………………………….. … 87
83. Burma (Myanmar) ………………………………………… 86
84. Filippinerna ………………………………………….. . 86
85. Libanon ………………………………………….. …… 86
86. Bolivia ………………………………………….. …… 85
87. Cuba ………………………………………….. ……… 85
88. Marocko ………………………………………….. …… 85
89. Paraguay ………………………………………….. ….. 85
90. Algeriet ………………………………………….. ….. 84

91. Dominikanska republiken …………………………………. 84
92. El Salvador ………………………………………….. .. 84
93. Guyana ………………………………………….. ……. 84
94. Honduras ………………………………………….. ….. 84
95. Iran ………………………………………….. ……… 84
96. Kiribati ………………………………………….. ….. 84
97. Libyen ………………………………………….. ……. 84
98. Marshallöarna ………………………………………….. 84
99. Mikronesien ………………………………………….. .. 84
100.Nicaragua ………………………………………….. …. 84

101.Panama ………………………………………….. ……. 84
102.Papua Nya Guinea ……………………………………….. 84
103.Puerto Rico ………………………………………….. .. 84
104.Solomonöarna ………………………………………….. . 84
105.Tunisien ………………………………………….. ….. 84
106.Vanuatu ………………………………………….. …… 84
107.Afghanistan ………………………………………….. .. 83
108.Bahrain ………………………………………….. …… 83
109.Belize ………………………………………….. ……. 83
110.Egypten ………………………………………….. …… 83

111.Kuwait ………………………………………….. ……. 83
112.Oman ………………………………………….. ……… 83
113.Saudiarabien ………………………………………….. . 83
114.Förenade Arab Emiraten ………………………………….. 83
115.Yemen ………………………………………….. …….. 83
116.Bangladesh ………………………………………….. … 81
117.Indien ………………………………………….. ……. 81
118.Maldiverna ………………………………………….. … 81
119.Mauritius ………………………………………….. …. 81
120.Pakistan ………………………………………….. ….. 81

121.Seychellerna ………………………………………….. . 81
122.Sri Lanka ………………………………………….. …. 81
123.Ecuador ………………………………………….. …… 80
124.Trinidad och Tobago …………………………………….. 80
125.Comorerna ………………………………………….. …. 79
126.Guatemala ………………………………………….. …. 79
127.Madagaskar ………………………………………….. … 79
128.Barbados ………………………………………….. ….. 78
129.Bahamas ………………………………………….. …… 78
130.Bhutan ………………………………………….. ……. 78

131.Kap Verde ………………………………………….. …. 78
132.Nepal ………………………………………….. …….. 78
133.Qatar ………………………………………….. …….. 78
134.Zambia ………………………………………….. ……. 77
135.Antigua och Barbuda …………………………………….. 75
136.Grenada ………………………………………….. …… 75
137.Dominica ………………………………………….. ….. 75
138.Saint Kitts och Nevis …………………………………… 75
139.St Lucia ………………………………………….. ….. 75
140.St Vincent och Grenadinerna ……………………………… 75

141.Kongo Republiken ……………………………………….. 73
142.Mauretanien ………………………………………….. .. 73
143.Uganda ………………………………………….. ……. 73
144.Botswana ………………………………………….. ….. 72
145.Tchad ………………………………………….. …….. 72
146.Haiti ………………………………………….. …….. 72
147.Jamaica ………………………………………….. …… 72
148.Kenya ………………………………………….. …….. 72
149.Lesotho ………………………………………….. …… 72
150.Mocambique ………………………………………….. … 72

151.Namibia ………………………………………….. …… 72
152.Sydafrika ………………………………………….. …. 72
153.Swaziland ………………………………………….. …. 72
154.Sudan ………………………………………….. …….. 72
155.Tanzania ………………………………………….. ….. 72
156.Elfenbenskusten ………………………………………… 71
157.Ghana ………………………………………….. …….. 71
158.Malawi ………………………………………….. ……. 71
159.Burundi ………………………………………….. …… 70
160.Kameroun ………………………………………….. ….. 70

161.Rwanda ………………………………………….. ……. 70
162.Angola ………………………………………….. ……. 69
163.Benin ………………………………………….. …….. 69
164.Togo ………………………………………….. ……… 69
165.Central Afrikanska Republiken …………………68
166.Djibouti ………………………………………….. ….. 68
167.Eritrea ………………………………………….. …… 68
168.Mali ………………………………………….. ……… 68
169.Somalia ………………………………………….. …… 68
170.Niger ………………………………………….. …….. 67

171.Nigeria ………………………………………….. …… 67
172.Burkina Faso ………………………………………….. . 66
173.Gabon ………………………………………….. …….. 66
174.Zimbabwe ………………………………………….. ….. 66
175.Kongo Demokratiska Republiken ………………..65
176.Gambia ………………………………………….. ……. 64
177.Liberia ………………………………………….. …… 64
178.Senegal ………………………………………….. …… 64
179.Sierra Leone ………………………………………….. . 64
180.Etiopien ………………………………………….. ….. 63

181.Guinea ………………………………………….. ……. 63
182.Guinea-Bissau ………………………………………….. 63
183.Sao Tome och Principe …………………………………… 59
184.Ekvatorial Guinea ………………………………………. 59

24 thoughts on “IQ-nivån faller i Skandinavien

  1. Vad vi nu bevittnar är en organiserad demografisk demolering vars främsta syfte är att implementera NWO-agendan, där den framtida och intellektuellt undermåliga idealmänniskan lätt låter sig distraheras av de genomkorrupta makthavarnas politiska intriger, där verklig kunskap och bildning har tabustämplats för den stora förslavade massan.

    Den mentala distansen mellan normalbegåvade européer och människor från utpräglat primitiva och våldsbenägna kulturer med mycket dåliga förutsättningar för att integreras i ett normalt europeiskt samhälle, där i synnerhet de koranförslavade islamisterna formulerar sig i sekteristiska och konfessionella termer, är övertydlig och kommer inte att producera något av reellt värde för en modern stat som hävdar en demokratisk, rättssäker och jämställd status.

    Kombinationen högpatogena ideologiska och fanatiskt religiösa vanföreställningar och ett IQ-snitt som ligger under gränsen för vad som krävs för att upprätthålla demokratiska och civiliserade värderingar, är det dysfunktionella men ack så strategiska koncept de folkföraktande globalistetablissemangen nu påtvingar de europeiska nationerna, för att alstra befolkningar som mest kommer att minna om lobotomerade och översexualiserade byfånar, vilka endast medelst yttersta ansträngning förmår följa med i Bingolotto.
    Andreas.

    • Andreas, det finns bara en sak att göra. Fråga FjärranÖsternRedaktionen, han har det gyllene svaret.

  2. KATTUGGAREN på bilden når INTE upp till några IQ poäng alls på en skala, det finns alltså de som INTE får några poäng över huvud taget och många av de uppräknade länderna har mycket analfabeter som mannen på bilden = NOLL IQ…..
    Kommer de till Malmö blir det livstidsförsörjning på bidrag, de är icke anställningsbara! Kanske kan klara SFI och lära sig svenska om de får plugga i 20-30 år MEN TILL VILKEN NYTTA FÖR SVERIGE?!!

  3. Ser att IRAN hamnar skyhögt IQ 68…!!! Wow….-nyligen fick en iranier shina ”the supremerace” shoes….-Iranier är utmärkta skoputsare!!! Zoomalier är också fina skoputsarämnen, s.k. ”ENKLA JOBB” hela IQ 84, de slår alltså Iranier med hela 16 IQ enheter….-skillnaden mellan blanka, snyggt putsade skor och ett dåligt utfört arbete….!
    ENLIGT MIN UPPFATTNING ÄR SPRÅKLIG FÖRSTÅELSE = IQ….!! Alla personalrekryterare borde tvingas ta stor hänsyn till att kunna läsa och skriva svenska och främst ORDFÖRSTÅELSE….!!
    OM de gör så hamnar Kurt Kodstedt på första plats!!!

    • Skämt åsido….-tror mer att uppväxten är viktig och föräldrar och samhällets påverkan på barnet, en människas ”livsriktning” bestäms mycket tidigt 15-20 års ålder…..-då avgörs hela framtiden och individen har bästa inlärningsförmågan!
      Därmed INTE sagt att det INTE går att utbilda sig senare i livet….

  4. Allihopa som har följt med journalistkårens skriverier under
    en längre tid har konstaterat fördumningen.

    Den här forskningen är bara en bekräftelse av misstanken
    att IQ-nivån har sjunkit markant.

  5. En helt följdriktig utveckling när vi dagligen berikas av nya geta-herdar och kameldrivare som stormar in i Absurdistan !
    Niggrar från Afrika,som levt i buschen och endast lärt sig se skillnad på natt o. dag. Dessa typer av kannibaler (som livnär sig av torkade apor) lär ju inte höja vårt sedan tidigare sjunkande IQ !!
    När dessa sedan blandas in i skolklasser med våra inhemska barn blir ju följden den uppenbara.
    Mätresultatet är i och för sig, ingen ny sensation.Titta på landets socialistregering,och ingen vidare forskningar är av nöden….. 🙁

  6. Förklaringen är enkel.
    Läkare, ingenjörer, sjuksköterskor, lärare med mer, dvs. de som kommer hit har i snitt lägre IQ-kvot än svenska svetsare som inte klarat studierna.

    Eftersom det vore rasistiskt att häva vad jag nyss sa krävs ett förtydligande: outbildade svetsare från bubbelandet har naturligtvis också hög IQ (minst 134).

    Om vi från början har 5 svetsare med oavklarad utbildning = hög IQ, och för in 5 läkare och/eller ingenjörer från bubbelandet = låg IQ, så sjunker IQ totalt.

    Det bör vara en god idé att bara importera svetsare från bubbelandet med ofullständig och icke-godkänd utbildning, ty om nyanlända svetsare med icke-godkänt resultat (= hög IQ) får tillgång till värdens bästa utbildningssystem, dvs. det svenska, finns inga gränser för hur högt landets IQ kan nå.

    Den islamska värdegrunden ger starka synergieffekter.

    1 Outbildade svetsare från bubbelandet + 1 outbildad svetsare som genomgår det svenska skolsystemet med bidrag + 1 outbildad svetsare från bubbelandet med islams värdegrund = 12 Läkare, ingenjörer, sjuksköterskor, lärare.

    Fysisk aktivitet är också ett stort plus. Jag vill minnas att fysisk träning, t.ex. stenkastning, livliga gruppvåldtäkt och rån leder till ökad synapstillväxt.

    PS. Vi ser också att bubben på bilden ytterligare stärker sina mentala förmågor genom örtmedicin.

  7. 70 behövs för att klara högstadiet och komma in på gymnasiet. Förut krävdes det 120 för att klara en studentexamen med bra betyg.
    Nu såg jag att man skulle ta bort centralproven för att de var stressande både för lärare och elever. Man sänker alltså kraven på skolan för att anpassa sig till den lägre intelligensnivån? Elever och lärare blir stressade av kunskapskoll för att ligga på rätt nivå inför arbetslivet. Eleverna skolas inte in i ett samhälle utan är sköra kärl som inte ska pressas. Skyddad verkstad med terapiarbete i långsam takt-alla ska med.
    Det blir en elit och en svag underklass. Då kan vänstern fortsätta på den inslagna vägen då klassklyftorna ökar. Man har dessutom importerat röstboskap så att underklassen får påfyllning.

  8. Det är inte utan, att man skulle vilja se en IQ test på våra riksdagsmän. Den skulle visa förklaringen till varför deras politiska beslut är naiva och utan använt förstånd, som fördärvar och förstör vårat land.

  9. Thomas Gür skriver på Facebook:

    ”Flynneffekten avtar i Skandinavien och IQ-snittet sjunker.
    (Och nej, det är inte kopplat till invandringen – samma tendens också i Finland och invandringen har inte varit med tillräckligt stor tillräckligt länge för att stå för det markanta fallet.) Det handlar ett fall på nästan 7 IQ-punkter projicerat för 30 år framåt från 1995.
    Orsaken – spekulativt och linje med vad Jakob Heidbrink skrev om samma artikel i en öppen uppdatering:

    ”Eftersom tänkande, precis som allt annat, som exempelvis idrott och musik, blir bättre med övning, skulle jag (i anslutning till artikeln) förmoda att effekten kommer att dyka upp i andra länder också, nämligen i alla sådana (och de är många) där intellektuell strävsamhet inte längre ger sociala pluspoäng. Den historiska framgången underminerar sig själv.”

    Premierar vi inte kunskap, uppmuntrar vi inte intelligens i skolan och är våra idoler i allmänhet inte framgångsrika forskare och vetenskapsmän och -kvinnor, duktiga uppfinnare, skickliga entreprenörer utan Paradise Hotel-deltagare, bönder som söker fruar, kvinnor från som Sverige som kanske gift sig rikt i Los Angeles (”Hollywood”), och har vi slutat hylla och högakta lärare, samtidigt som de dugligaste, bästa och smartaste inte heller längre vill bli lärare, eftersom vi undergrävt yrkets auktoritet, blir vi också som nation dummare.

    Studien i sig finns här (ej läst själv):
    https://www.sciencedirect.com/…/artic…/pii/S0160289617302787

    Det är med andra ord sosseriet och media som till stora delar ligger bakom tillbakagången. Lägg sedan till curlingföräldrar som blev curlingföräldrar tack vare 68-vänstern (läs Frankfurtskolan och kulturmarxisterna).

    Vi är nu nära kulmen på ett hundraårigt försök att krossa det vänsterländska samhället genom att rasera dess stöttepelare. Eftersom både kapital och arbetare motsatte sig proletariatets diktatur genom revolution i efterdyningarna av första världskriget var de som trodde på det tvungen att finna nya vägar. Resultatet blev kulturmarxismen och Frankfurtskolan var dess intelligentia.

    Demokrati är det enda fungerande styrelseskicket, kapitalism är det enda realistiska ekonomiska systemet och libertarianism är den enda hållbara ideologin. Samtliga dessa har sina tillkortakommande men är de som i längden fungerar bäst.

    • Biologi är långt troligare förklaring. Flynn-effekten som högst troligt grundar sig i bättre kost vid uppväxten för den fattiga delen av befolkningen, har nu avtagit eller försvunnit. Då slår den kraft till som hela tiden funnits i bakgrunden, dysgeniken. Obefintlig barnadödlighet gör att mutationer aldrig filtreras bort utan ackumuleras. Invandring kan läggas på detta men kan bara förklara varför Sverige rasar fortare än exempelvis Finland, vilket troligen är fallet.

    • Omätbar låg iq-nivå. Lögndetektor test, kronvittnen (tillåts bara i kartell mål i näringslivet där den som erkänner och berättar sanningen kan få lägre straff) har de förbjudit eftersom de är rädda att själva torska.

  10. Längst ned utanför mätbarhet ligger Sveriges Regering med SSU-bedragare iranier och gambiansk mulatt, och Sveriges Riksdag med massa socialistiska sunni islams kurder från Tjärna Ängar (sunni islams Ogaden Afrika i Dalkurdistan Borlänge kommun som låtsas med kommunslogan Trevligt Folk = Göran Greider helkommunister) och så kallade nya Moderater (betyder Reinfeldts östafrikanska sunni släktingar dvs jäv) vilka inte ens skulle klara genomföra ett iq test, kan inte ens tala : https://youtu.be/XY33Lpyb2EU

  11. Sveriges siffra 101 är förmodligen för hög, knappast högre än 97 för dagen.
    Ju fler sektmedlemmar desto lägre IQ eftersom i en sekt är du ej tillåten att utveckla din hjärnas förmåga. Sektens grunder är skrivna i sten under forntiden och det är tvingande även idag fastän mänskligheten som är fria att tänka självständigt har tagit stora kliv.
    Politiska partier liknar mycket sekter, där du ska hålla fast vid något fastän det är fel. Har profeten=partiledningen en åsikt ska det gälla för alla, vilket innebär att inte många partier är demokratiska.

    • Finland har bl.a. ett betydligt effektivare skolsystem än Sverige och eleverna presterar bättre där. Något som definitivt gäller för top-5-länderna. Samtidigt är MENA-importen klart lägre. Att då Finland skulle få ett lägre resultat än Sverige, gör att det känns som att något är fel i studien.

      • Håller helt med dig SasjaL – det förvånade mig också. Men dessa IQ-nivåer är ju uppskattningar baserade på statistik – ingen har verkligen mätt en hel befolknings IQ. I framtiden är detta säkert möjligt och det vore ju verkligen intressant.

  12. Det har man trots litet IQ förstått länge när man ser samhällsutvecklingen de senaste 35-40 åren, bland folkvalda politiker är nog IQ extremt lågt !

  13. Konstigt alla våra importer från MENA länder borde väl höja nivån. Ett ställe där IQ sjunkit dramatiskt är ju i vår riksdag trots SDs inträde.

Kommentera