Indexreglerade skatter infördes utan debatt och nu är det dags igen

SKATTER. Den 1:a januari 2017 höjdes bensin- och dieselskatterna igen. Dieselskatten höjdes med 21 öre per liter inklusive moms och bensinskatten med 23.8 öre. Beloppen har indexerats så att skatten ska öka med två procent mer än konsumentprisindex per år och det blir pengar på 10-20 år. Den rödgröna regeringen har bakat in skatterna i sin budget och den s.k. oppositionen mumlar men gör inget aktivt för att stoppa skatterna.

Vi skrev om det för ett år sedan och nu är det dags igen. Bensinen och dieseln blir dyrare 2018.

Med de automatiska höjningarna kan Sverige snart vara landet med högst drivmedelsskatt i världen.

– Folk är grundlurade, för de har inte förstått vad det innebär på lång sikt, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen BIL Sweden.

Nu är det snart tre år sedan regeringen, S+MP, klubbade igenom förslaget om en årlig, automatisk höjning av drivmedelsskatten.

2018 blir bensinen och dieseln 30 respektive 27 öre dyrare vid pumpen.

I valrörelsen 2014 lovade Socialdemokraterna att inte höja skatten på drivmedel. Det löftet bröt man genom överenskommelsen om en automatisk uppräkning.

– Oljepriset har sjunkit sedan valet och dessutom sitter vi i regering med Miljöpartiet och får både ge och ta, sa finansminister Magdalena Andersson (S) efter att regeringen presenterat sina åtgärder.

Systemet fungerar så att bensinskatten ökar med inflationen plus två procent varje år. Tanken är att de högre priserna för fossila drivmedel ska få fler bilägare att välja miljövänligare alternativ. Dessutom räknar regeringen med att det drar in mångmiljardbelopp som kan finansiera nya reformer och satsningar, exempelvis inom försvaret.

Men Bertil Moldén, vd för branschorganisationen BIL Sweden, är kritisk till tillvägagångssättet.

– Folk är grundlurade, för de har inte förstått vad det innebär på lång sikt och jag tror inte heller att de övriga politiska partierna har insett vad det innebär. Det blir en ränta-på-ränta-effekt,  och enligt våra beräkningar kommer vi om ett respektive två år ha diesel- och bensinskatter som är högst i världen, säger Moldén.

I stället för de automatiska höjningarna av skatten anser BIL Sweden att regeringen borde försöka stimulera användningen av alternativa bränslen.

– Antingen har du piska eller morot. I det här fallet är piskan att höja skatterna. Det andra alternativet är att göra som Norge och Nederländerna, som valt moroten. Vore det attraktivt att tanka biogas, etanol, vätgas eller el stimuleras mer får du per automatik mindre bensin- och dieselförbrukning.

-Pettersson undrar när regeringen fått som de vill och vi kör el-bilar. Kommer de då att acceptera förlusten av de enorma skatteinkomsterna som bensin- och diesel med flera skatter ger eller kommer de att höja skatterna på el? Dessutom är det hur finansministern synpunkt smart. Några av oss kan ju köra bil mindre men inte alla. Men höjda elskatter kommer vi knappast undan, vi ska värma våra bostäder, ha lyse, laga mat, tvätta osv. Enda chansen är att ta cykeln till medeltiden och det är väldet Miljöpartiet vill.

Ni behöver inte svara, frågan är retorisk och vi vet alla svaret. Bertil Moldén har rätt, vi är grundlurade…

Hur det går med skatterna om alla skaffar elbilar? Statens skatteintäkter kommer att minska med 20-30 miljarder och vad tror ni då händer med skatterna på el?

7 thoughts on “Indexreglerade skatter infördes utan debatt och nu är det dags igen

  1. Socialdemokraterna är valfläskens moder.
    Fy för den lede: att vara så kåta på makten att sanningen inte har något som helst betydelse.
    Socialdemokraterna har i 40 år successivt berövat skattebetalarna på deras rättmätiga del av välfärden. Nu är det så illa att någon form av kraftfullt folkligt uppror är väldigt nära.

  2. Och värre lär det bli. När väl självkörande bilar blir verklighet kommer fordonsparken att minska med bortemot 90%. Visserligen kommer de återstående bilarna att nyttjas betydligt mer men skattebortfallet blir betydande.

    Om regeringarna slutade jaga intäkter och istället såg till utgifterna så skulle vi klara det mycket bättre. Till att börja med måste vi sluta importera utanförskap, arbetslöshet och fattigdom. Eller som vissa säger valboskap.

    Karl-Olov Arnstberg skrev dan före julafton följande inlägg https://morklaggning.wordpress.com/2017/12/23/min-samhallssyn/ som borde läsas av alla. Inte minst av alla förtroendevalda som dessutom skulle avkrävas godkänt prov innan de fick besätta sin plats.

    • Svensk välfärdsnota? Jag vill påstå att den till stora delar är importerad. Besök någon av landstingens inrättningar och ta sedan kvoten mellan ”nysvenskar” och svenskar både bland patienter och bland personal och jämför den med befolkningen i stort och du ska se att ”investeringen” torde vara den sämsta någonsin.

      Om vi tog en tiondel av vad svenska folket får lägga på det misslyckade multikultiförsöket och la det i ursprungsländerna skulle både vi och dessa länder tjäna på det både ekonomiskt men inte minst kulturellt.

  3. Utöver Petterssons fråga om förlorade skatteinkomster vid totalt införande av elfordon så finns ytterligare ett problem(förlåt utmaning) som ingen egentligen talar om. Varifrån skall all denna elkraft komma som erfordras vid laddning när vi även samtidigt skall stänga alla kärnreaktorer och inget vettigt alternativ finns??? Något svar från PK-sekten lär inte komma då svenska PK-politiker och MSM-media totalt saknar förmåga till framtidsprognoser och konsekvensanalyser, jmf gärna med tidigare beslut eller icke beslut när det gäller energipolitik och migrationspolitik.

  4. Vi bilägare betalar redan indirekt en mycket stor andel av den totala infrastrukturen. Vad ska dessa ökningar gå till? Konsekvenserna av Massinvationen?

Kommentera