Arbetarrörelsens opinionsbildning – en genomgång

Av Rebecca Weidmo Uvell

Jag kände att det var dags att både uppdatera och påminna om hur väl organiserade arbetarrörelsen är inom opinionsbildning. Det har nämligen absolut mest folk och mest pengar inom opinionsbildning. Varje val försöker de hävda att “näringslivet” är så mäktiga men de bortser från att företagare inte vill och kan vara politiska. De säljer produkter till alla oavsett politik.

Svenskt Näringsliv då? De har ju jättemycket pengar?

De består av över 60 000 företagare och ger inte en enda krona till ett politiskt parti. Det står i deras stadgar. I gengäld står det i Moderaternas stadgar till exempel att de i sin tur inte tar emot pengar från juridiska personer alls. Bara privatpersoner.

Visst lägger olika arbetsgivarorganisationer och branschförbund också pengar på att påverka politiker men de sitter inte något partis verkställande utskott som LO gör med Socialdemokraterna. Och hur man än räknar är som sagt såväl i reda pengar och antal människor till den stora majoriteten dominerad av arbetarrörelsen och alla dess förgreningar. För att de lyckats breda ut sig så enormt med 60 års maktinnehav där Staten och Partiet blev samma sak.

Läs vidare hos Rebecca Weidmo Uvell…

Läs gärna om den moraliska rötan i rörelsen…

4 thoughts on “Arbetarrörelsens opinionsbildning – en genomgång

  1. Makt korrumperar alltid! Och med ett långt socialdemokratiskt maktinnehav ända ut i fingertopparna i stort sett alla samhälleliga funktioner, inkl. de flesta föreningar, så kan man utgå från att den s.k. Rörelsen är genomkorrumperad. Vänskapskorrumperad och penga/bidragskorrumperad. Rörelsen har tentakler ut i varenda del på samhällskroppen och är ett genompolitiserat gift i hela landet. En daglig dos av Rebecca Uvell Weidmos blogg https://uvell.se/ är en perfekt motmedicin.

Kommentera