Varför ska skattebetalarna betala julklappar till andra?

SKATTER. I Sverige betalar vi världens högsta skatter, kanske i konkurrens med Danmark, trots det har vi långt ifrån världens bästa offentliga sektor, vi vet alla varför. 

Men det är inte bara invandringen som kostar, ni har säkert läst om att elcykeln har blivit utnämnd till årets julklapp och i regeringens budgetförslag för 2018 föreslås en premie för elcyklar. Staten, det vill säga vi skattebetalare, ska betala en fjärdedel för kostnaden för cykeln, max 10 000 kronor per fordon, som en del av en klimatsatsning.

-Pettersson har svårt att förstå hur en elcykel ska vara bättre för miljön än en vanlig cykel och varför skattekollektivet ska betala 25 procent av den.

Sammanlagt beräknas elcykelbidraget kosta statskassan 350 miljoner kronor per år 2018-2020,

Det är ytterligare ett bevis på hur lättvindigt regeringen använder skattebetalarnas pengar när de blir utpressade av extremisterna i Miljöpartiet.

Skattepengar  ska gå till skolan, vården, polisen och nya cykelbanor och absolut inte till julklappar…

Petterssons cykel, köpt utan skattesubventioner, i det sörmländska landskapet.

 

14 thoughts on “Varför ska skattebetalarna betala julklappar till andra?

  1. Den mätning från Ipsos som förekommer i kommentarerna är helt utan värde. Ipsos arbetar som megafon för vänstern. Enligt Sentio, som nästan prickade rätt för SD några dagar innan valet 2014, är SD näst störst parti med över 20 %. Minns inte hur mycket.

  2. För inte så länge sedan kunde en el-cykel köpas för 5-6 tusen. Ska det subventioneras så stiger priserna med ca 15% på nuvarande priser. Naturligtvis skulle bidragen inte initierats men det är ju val nästa år och valfläsk delas rundhänt ut av den s.k. regeringen.

  3. Så om jag vill ge min hustru en fin elcykel i julklapp som kostar kanske 40 000 kr så ”får” vi 10 000 kr från staten.

    Således utöver de 30 000 som jag ska betala av mina skattade pengar så får jag betala 5 000 kr från min inbetalda skatt. Min hustru som får cykeln av mig får henne ovetande också betala 5 000 kr från sin inbetalda skatt. Summa 40 000 kr. Det är i varje fall inte cykelhandlaren som förlorar.

    Det måste vara miljöpartisterna i regeringen Isabella Lövin och Gustav Fridolin som har genomdrivit något så idiotiskt över folkets huvuden. Löfven och hans sidekick Jonas Sjöstedt har som vanligt inte vågat protestera.

  4. Miljöhotet är ett hitte på projekt som MP levt på länge. De har nu begripit halvt som halvt att det just är ett hittepå projekt. De vill att alla ska bo i stan och åka kollektivt och nu deras hitte på cyklar med batterier. De skulle då kunna strunt i att bygga och underhålla alla vägar och skulle de få pengar över till sitt nya projekt migration!

  5. Elbilens batteri kan vara en klimatvärsting

    Tillverkningen av batterier till elbilar är ett för många okänt klimatproblem. Ny svensk forskning visar att tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-en-klimatvarsting

    Om elcyklarnas batterier också är miljö- och klimatvärstingar så borde man definitivt inte subventionera dem med över 1 miljard kr i skattemedel varken under åren 2018 – 2020 eller senare.

    En vanlig manuellt framdriven cykel är nog än så länge det miljövänligaste alternativet trots allt.

    https://media.giphy.com/media/wg4y5TWOFXN3a/giphy.gif

  6. Batterierna till elbilarna har visat sig vara rena rama miljögiftet.

    ”Ny svensk forskning visar att tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil.”

    ”En bil som skall klara 50-60 mils körning utan laddning, har batteri på uppemot 100kWh, vilket kan ge upphov till 15-20 ton klimatutsläpp under tillverkningen. Då kan en snål diesel rulla 15-20 000 mil, på samma klimatutsläpp som elbilen haft bara för att producera batteriet,”

    Citat från SVT nyheter artikel.

    Publicerad:20 juni 2017 20.56
    Uppdaterad:19 oktober 2017 10.08

    • Så är det! Och dessutom så kostar batterierna uppemot 70000 för en livstid på beräknat FEM år. Enligt TOP GEAR.

  7. El-cyklen är främst en konkurrent till BUSSEN. Många busslinjer går tomma i städerna nu…

  8. Tveksamt, troligen MP påhitt. Detta parti är ju samhällsfarligt må de försvinna ut i rymden vid nästa val.

  9. En elcykel är ju sämre än en vanlig, miljömässigt. Detta på grund av särskilt batteriet, men också elmotor och elektronik vilka belastar miljön.

    Men, när de skrotas, så gör man väl som vanligt och skeppar elbråtet till något land i Afrika. Och vips, så är det borta!

Kommentera