Jämförelse mellan svenska och finska skolan

Ulrika Svensson har år 2007 skrivit ett informativt examensarbete i lärarprogrammet angående skillnaderna mellan skolan i Sverige och skolan i Finland. Läs hela examensarbetet här. 

En av de stora skillnaderna är att i Finland har barnen läroplikt (inte bara skolplikt), de har sifferbetyg från låga klasser (skala 4 – 10), de respekterar sina lärare, är nöjda trots att de har mycket läxor (t.o.m. flera timmar om dagen). Lärarna har flera disciplinära åtgärder till sitt förfogande och läraryrket är mycket respekterat.

Den del av examensarbetet som roade mig mest var mannen som började i finsk skola (på svenska) och sedan flyttade till Sverige. Att gå till skolan i Sverige var mera som att gå och fika i jämförelse. Har hört exakt samma från mina vänners och släktingars barn som gått i finsk skola innan de kom till Sverige. Skolan i Sverige var lekande lätt jämfört den finska skolan. Man hade lika mycket läxor efter en dag i Finland som under en hel vecka i Sverige…..

Svenska politiker och andra engagerade är varmt välkomna på studiebesök i Finland. Hit kommer mycket kineser, japaner, tyskar, britter osv, men svenskarna lyser oftast med sin frånvaro. Trots att de kunde besöka en skola där enbart svenska talas ! All lagstiftning och mycket annat material finns dessutom på svenska om man i Sverige skulle vilja kopiera vissa delar…..

 

9 thoughts on “Jämförelse mellan svenska och finska skolan

  1. En likvärdig skola vill, den kommunist-influerade, frigoliten skapa. Vilket innebär att ingen ska sticka ut, varken uppåt eller nedåt. Och så hittade han en dyngskola i Nyköping som var så pass usel att den fick vara måttstock för hela härligheten. Ny lag att vänta, som cementerar likformigheten. Och Gustav slipper att stå till svars för att vissa skolor skiljer sig från mängden. Vilket var avsikten. Likformigheten alltså. Stackars barn. Tröga elever blir norm, medan ambitiösa bromsas.

  2. Jag läste att man sedan 70-talet fram till idag har sjösatt ca 70 olika reformer, för skolan ska bli bättre. De sjuka i detta är att INGEN politiker har gjort någon utvärdering på hur de har gått för någon reform. Normalt sett så brukar man sjösätta en reform först sen gör man utvärderingen. Men när det gäller politiker så handlar de bara om vilken färg dessa skitpartier har, för alla TROR att just deras reform är så mycket bättre. Räcker att se Fridolin, han som skulle fixa skolan på hundra dagar, idiot. Men vem tar ansvar för våra barn och skolan.Absolut inte politikerna iallafall

  3. Så annorlunda mellan Finland och slapptaskarnas land Sv.
    ändå har det en gång varit samma land? Men Finland behöll
    regler och ansvar, men i Sverige fick dårarna ta över

  4. Ordning, reda, mössorna av pch inga mobiltelefoner samt respekt för lärarna är grundförutsättning för en fungerande skola. Tyvärr har i flummet satts före allt annat i den svenska skolan.
    Hur våra politiker år efter år kan låta bli att vidtaga dessa enkla åtgärder är synnerligen häpnadsväckande.
    Kunskapen har satts i andra hand och social kompetens i första.
    Men vad vi behöver är naturvetare, kemister, matematiker, fysiker etc.
    Inom 20 år är hälften av de nu befintliga arbetena borta. Konkurrensen från hela världen ökar hela tiden. Det är hög tid att få ordning på skolan.
    Vad vi måste få en sverigevänlig regering vid valet 2018.

  5. Det finns idag en uppsjö ”magister/masterutbildningar” i pedagogik med rena smörjan som innehåll. Kursernas namn är så långa och flummiga så det är löjligt och böckerna har så lika rubriker så de måste färgkodas för att kunna skiljas åt.

    Ca 1-3 % av alla ”vetenskapliga” avhandlingar inom skräpämnet är vetenskapliga i ordets rätta betydelse och oliktänkande (= kritiskt tänkande som förr var en självklarhet inom universitetsvärlden) är av ondo. Hur är detta möjligt? Ja, Minna vänner, på den frågan finns inget logiskt svar.
    Vad det här visar är inget mindre än ytterligare ett starkt tecken på Sveriges förfall.

    Skit på er era genusfjantar! Förlägg svenska lärarutbildningen på soptippen och sluta upp med alla babbe-gillar-kurser, de hör inte hemma vid högskolan. Håll dessa ”kurser” i Löfvens vardagsrum istället.

    Finland är ett land som på många områden är överlägsna oss fjantar i Sverige. Dessutom har vi värdens mest efterblivna ”statsminister”.

    Avsaknaden av resultat inom ”ämnet” specialpedagogik är löjligt uppenbar. Vad forskningen har visat, om något, är ett negativt samban mellan insatser av specialpedagogisk art och studieresultat. Om detta talas det tyst och istället tvingas lärare av idag att läsa detta struntämne under sin studietid.

    ”Det var skolgårdens fel”, allt är skolgårdens fel”.

Kommentera