Pressetik finns inte, det har de senaste dagarna visat


MEDIA. De företag och organisationer som år efter år har lägst förtroende hos svenska folket enligt Förtroendebarometern rasar nu ännu längre ned och närmar sig den absoluta nollpunkten, – 273 grader på Celsiusskalan.

Media har i åratal hänvisat till pressetiska regler och annat snömos, och just nu driver Tidningsutgivarna en tre-årig kampanj om medias trovärdighet och pressetik. Den kampanjen kan de köra i 30 år utan att förtroendet ökar.

För de senast dagarna har med all önskvärt tydlighet visat att det inte finns någon pressetik utan om det ska namnpubliceras eller inte avgörs inte av pressetiska regler utan av ansvariga utgivarens godtycklighet.

Man är till och med oense i frågan inom samma koncern (Schibstedt) Här kommer ett citat ur en osignerad ledare i SvD angående Aftonbladets Olsson Olséns hantering av Virtanen-ärendet.

”Hela den mediebransch, för vilken förtroendet ibland svajar, står nu inför situationen att en ansvarig utgivare (Aftonbladet) har gjort skillnad på en egen medarbetare (Virtanen) och en f d minister (Anders Borg) . Och hon har gjort det till medarbetarens fördel.”

Att medarbetaren, Virtanen på Aftonbladet som anklagats för sexuella övergrepp i det pågående #MeToo-uppropet i sociala medier inte har namngivits uppmärksammas på flera ledarsidor.

Mannen är inte dömd, konstaterar moderata Smålandspostens ledarsida, men det har inte hindrat tidigare ”hårdhänt granskning” av andra personer. ”Aldrig har väl svensk riksmedia så plötsligt varit så låst av formerna som nu. Decennier av tillkämpat rörelseutrymme för att spegla, granska och exploatera andra människors eventuella förlöpningar är som bortblåst.”

Expressen namnger inte Virtanen men hänger ut Timell. SVT-chefen är ännu så länge anonym

När Anders Borg uppträdde mindre lämpligt på en fest var argumenten för att namnge honom helt annorlunda mot argumentationen idag, när man inte namnger den våldtäktsanklagade Fredrik Virtanen. Detta trots att inga regler har ändrats.

Att argumentationen är så olika beroende på person som anklagas tyder på att inte bara publisher Sofia Olsson Olsén på Aftonbladet har problem, utan hela mediebranschen har stora problem.

-Pettersson och andra som sysslar med alternativa medier har vetat länge, att de etablerade medierna gör skillnad på svenskar och invandrare, på Sverigedemokrater och andra även när ansvariga utgivare bedyrar att alla behandlas lika. Nu visar sig sanningen inför öppen ridå…


8 responses to “Pressetik finns inte, det har de senaste dagarna visat

  • Mjölner

    Vad är att säga eller skriva om detta vidriga murvelgäng, saknar ord.

    Gilla

  • Peter Skoglund

    Pressetik finns.

    Däremot kan inte skittidningen AB, något om detta .

    Man är som de flesta s.k. solidariska förespråkarna, bara stora egoister, som skyddar sin ”egna lilla fasad värld”. Man kan inte se hela verkligheten.

    Falskhet genomsyrar hela Aftonbladet.

    Precis som stora delar av socialdemokratin.

    Gilla

  • Tony

    Mediebranchen har problem, ja och det ska dom ha
    dom har i allt för många år betett sig idiotiskt, dom
    tror att läsarna är en samling som inget begriper,
    att dom kan ljuga läsarna rätt upp i ansiktet utan att
    dessa märker något.

    Gilla

    • Jag

      I en digital värld, så tror MSM, att de kan ljuga för oss!! Sanningen kommer alltid fram! Speciellt i den digitala världen. Undrar vem som är korkad?!?
      PK-maffian kan mörka hur mycket de vill, köper ändå inte deras ”skit”. Varken medialt eller ekonomiskt!

      Gilla

  • angelicaplacet

    Det finns nog en högre mening med journalisterna har visat vad dom går för och att allmänheten nu inte behöver tvivla.

    Det är nog början på en ny tid.

    Gilla

  • Jhonsson

    Att avstå från att köpa en kvällstidning under ett års tid är en god affär.
    Man sparar faktiskt på ett år drygt 8000 kr, helt skattefritt och utan arbetsinsats.
    Struntar man i kvällstidningen i tio år sparar man närmare 90000 kr.
    ( nittiotusen kr)! Inte dåligt. Bra att ha till byte av bostad eller en rejäl semester.

    Gilla

    • Argus

      Trots att vi pratar om mycket pengar så är ändå den största vinsten att man inte göder MSM. (Fast jag fruktar att inom en framtid kommer ”Public service-skatten” att fördubblas och omfatta alla delar av slaskmedia.)

      Gilla

  • larslindblog

    SVT Chefen kan vara Jan Helin !!!!! Tidigare chef på AB. Totalt avskyvärd.

    Gilla

Lämna ett svar till angelicaplacet Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: