Allt fler betalar för SN-journalistiken, men…

INSÄNDARE. Tidningsledningen på Södermanlands Nyheter, SN, klamrar sig kvar på sina höga hästar utan att ramla av och bryta sina nackar. Nu trumpetar tidningen ut på en helsida att ”Allt fler betalar för SN-journalistiken”.

Det korrekta är att allt fler betalar allt mindre för SN och att den totala upplagan, papperstidningen + digitala abonnenter, sjunker som en sten och har så gjort under ett helt decennium.

Det hindrar inte att SN lika glatt hojtar att andelen betalande läsare på nätet ökat med 148 procent sedan årsskiftet samt att drygt 7 000 personer laddat ner tidningens app. Det ni! Vilken formidabel succé! Den trötta tidningen går som tåget, av döma av tidningens egna skriverier.

Petterssons blogg litar mer på opartiska Myndigheten för press, radio och tv som nyligen kommit med en rapport som visar att Sörmlands Media, Eskilstuna-Kuriren, Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren, är den i särklass mest olönsamma tidningsgruppen i Sverige med en sammanlagd förlust på 65 miljoner kronor för 2016 och med en nedåtgående spiral sedan flera år tillbaka.

För varje krona Sörmlands Media drar in försvinner fem kronor ut! Nu uppges inte specifikt hur resultatet ser ut för SN 2016 men det är väl ingen vild gissning att även SN med senaste årens stora upplag- och annonsetapp bidragit till att koncernen senaste fem åren fått se sitt eget kapital krympa från 364 miljoner kronor till 97 miljoner kronor.

Hurraropen från SN över den i procent stora upplagehöjningen på digitala kunder är förstås glädjande.

Tyvärr blir det inte lika roligt när man tittar på Sörmlands Medias digitala upplaga i förhållande till papperstidningarna. Den var förra året 3 procent! Tre procent! Långt under rikssnittet på 7 procent. Ska man tro SN ökar nu antalet betalande och digitala prenumeranter snabbt men då från nästan inga nivåer alls. Det ter sig heller inte som en lysande affär om pappersprenumeranterna säger upp abonnemanget som kostar drygt 3 000 kronor om året för att istället övergå till en digital prenumeration för dryga tusenlappen om året. Det är en förlust på cirka 2 000 kronor för varje prenumerant som byter från papperstidning till digitalupplagan.

Den skakiga ritten SN befinner sig på lär nog fortsätta så länge det är koncernledningen i Eskilstuna som håller i tyglarna.

Anonym

MU-Medieekonomi 2017-18okt-2

6 thoughts on “Allt fler betalar för SN-journalistiken, men…

  1. Har ”lokaltidningen” planer på ett större fördjupat reportage om detta?

    Eller är det som vanligt att man bara skriver om andras ”problem”, och medvetet döljer sina egna, inom mediabranschen?

    Vi avvaktar och ser om det blir så………….

  2. Det gäller ju att anpassa sanningen – som vanligt när det gäller gammelmedia.

    Att SN lever på skattepengar men ändå har en nettomarginal på minus 20% är självklart inget de vill tala högt om.

    Men, det jobbigaste för dem är ju att det finns betydligt bättre vägar till information än deras PK-media:
    alternativ media!

    Där görs det arbete som s.k. journalister inte klarar av, man gräver, rotar fram, avslöjar, ifrågasätter.

    Och det mest penibla för gammelmedia är att alternativ media gör det i stort sett gratis! Utan miljoner i bidrag, och att läsare frivilligt söttar med småsummor.

  3. Din insändare idag Pettersson kanske höjer upplagan. Jag FÅR Sn gratis av en god granne varje dag. Annars har jag inte råd. Har inga extra TV-kanaler heller idag. Hoppas min ekonomi är i balans 2020. Men jag vill inte ha appar o dylikt utan en papperstidning. Men jag är en gammal fosil.

Kommentera