”Ökad invandring leder inte till ökat antal brott”

INVANDRARBROTTSLIGHET. Minns ni DN för ett år sedan, den 26 augusti 2016?  Invandrares överrepresentation i registrerad brottslighet kan inte tolkas som att invandring orsakar en hög brottsnivå. Den kan enligt forskningen förklaras med att en större andel av dem har vuxit upp i familjer med lägre socioekonomisk status samt i segregerade områden, skriver kriminologen Jerzy Sarnecki.

Helgen som pågår i det nya Sverige…

  • 17-åring häktad efter knivattack mot polisman…bokat en tolk som talar språket dari – ett av huvudspråken i Afghanistan.
  • Under fredagen knivhöggs en elev på en skola i Halmstad. Nu har en 18-årig man anhållits misstänkt för mordförsök.
  • Granat exploderade vid restaurang i Märsta.
  • Skottlossning i garage på Rosengård- skadad man till akuten.
  • Stenkastning mot polisbil – en gripen.
  • Larm om skottlossning i Angered, Göteborg.
  • Polisjakt i Malmö efter flaskkastning mot polis.
  • Man mördad – sköts ned på öppen gata i Stockholmsförorten Tumba, Botkyrka.
  • Man skuren i halsen vid rån i Skövde. Flera män efterspanas.
  • 45-årig man skjuten i benet, Sätra, Gävle.
  • Illegala afghaner tillåts för tredje gången demonstrera i Stockholm utan id-kontroll.
  • Arbetande utländska bärplockare utvisas efter id-kontroll.
  • Personbil sprängs i Malmö.
  • Bil körde in i människor i Norrtälje efter bråk – två gripna.
  • Polis sköt varningsskott mot man med svärd i Örebro.
  • Flera bilar grillades i Årsta, Stockhollm.
  • Polisen i Norrbotten, hög arbetsbelastning, bränder, misshandel.
  • Man skjuten i Karlskrona…
  • Anlagda bränder i Eskilstuna.

-Pettersson säger att det får räcka. Jag ber samtidigt om ursäkt för att vi inte hinner ta upp allt på bloggen, men tänk på att det ni läser om bara är en liten bråkdel av allt som händer och trots att invandrare är inblandade i 90 procent av alla grövre brott så har det inget med invandringen att göra, enligt DN och professor Sarnecki.

Enbart invandrarna kan naturligtvis inte lastas för detta, de gör som de gjort hemma. Ansvaret har de politiker och journalister som inte talar sanning om orsakerna så de som röstar kan fatta vettiga val.

I början på 1990-talet dödades i snitt omkring fyra människor varje år vid ”gängskjutningar”. Förra och förrförra året låg antalet sådana mord på omkring 30”

Fram till nyligen hade Norge och Sverige ungefär lika många dödsskjutningar per invånare, men någon ökning har inte skett i Norge. Förra året hade Sverige med dubbel så stor befolkning 30 döda i skjutningar, mot två fall i Norge. Ändå exploderade det svenska PK-etablissemanget mot en norsk politiker som pekade på dessa uppenbara problem.

56 thoughts on “”Ökad invandring leder inte till ökat antal brott”

  1. https://i.ytimg.com/vi/-urbQH63sqA/hqdefault.jpg

    Delcitat

    Hetsig debatt mellan Mattias Karlsson och Jerzy Sarnecki i SVT:s Agenda
    Mattias Karlsson anklagade Jerzy Sarnecki för att ha agerat som svensk kriminologis ”Bagdad Bob” som bland annat jämfört sexuella övergrepp på festivaler med svenskt midsommarfirande. Sarnecki har, enligt Mattias Karlsson, under flera år ”försökt förneka, försköna och mörka problemen med invandring och brott”.

    Jerzy Sarnecki kallade Mattias Karlssons anklagelser för oförskämda.

    – Om jag ansträngde mig skulle jag kunna citera ett antal dumheter som Mattias Karlsson sagt.

    Se hela debatten på länken nedan
    (Publicerad:15 januari 2017)

    Slut delcitat

    https://www.svt.se/nyheter/hetsig-debatt-mellan-mattias-karlsson-och-jerzy-sarnecki-i-svt-s-agenda

  2. Det importeras bärplockare…………varför görs det det när det dräller av importerade slynglar från MENA- länderna på stan ?
    Slynglar som uppför sig illa men har tillgång till bostad, mat,iphone, cyklar och svenska tantbetjänter.
    Ett dårhus hade fungerat bättre, mycket bättre !

  3. ”Poltikerna styr Sverige med järnhand, vi vanliga har ingenting att säga till om.” Jennys ord.
    Hahahaha, jag måste skratta ! Ni borde gråta …..

    • Mimi N.
      Du skall veta att visst gråter en del av svenskarna ,, dock så är vi många som är djävligt förbannade !

      • Skrattar åt er ! Ni är folket, ni har kraften men ni gör ingenting utom att luta er bakåt och låta kanaljerna ta er till en nära undergång. Gå ut på gatorna, sluta sitta hemma på soffan och förakta andra länders folk som ger politikerna på käften då de kommer med absurda lagar, förordningar och bestämmelser. Mitt land har ingen DO, utan DNA (Directia Nationala Anticoruptie) och flera medel att hålla skiten i schack.

    • Vad menar du med skrattar Mimi? Varför skrattar du? Sverige var ett fungerande samhälle på åttiotalet. Sen skapade politikerna arbetslöshet genom att ta hit invandrare utan att fråga befolkningen. En del som bodde här flyttade utomlands, många som bor här går på knäna – vad då skrattar???? Förklara!

    • Jag vet hur tufft det var i Polen………..snickesnacki dina föräldrar var förutseende, de visste !
      Att du inte kan vara tacksam och fullständigt älska sverige och svenskarna………..DET är en gåta !
      Vem tror du att du är ?

    • Lena! du frågar vad jag menar angående Mimi N:s inlägg.Dom är krypiska och otydliga.Menar denne att vi ska ta makten med hjälp av vapen? Denne skrattar åt oss säger inlägget.Min inställning är att först ska dessa oduglingar i 7-klövern bekämpas på demokratiskt vis. Förstår dom inte det då får vi se hur framtiden ser ut. Men problemet ligger ju hos svenska folket. Att få dom att inse att Löfven och co är idioter.
      En idiot han förstår inte att lämna över innan det är för sent. Därför har vi allmänna val. Och förstår inte svensken vart vi är på väg ,då vet inte jag vad vi ska göra. Då är han obotligt korkad. Vi har också media och etablissemanget att slåss emot,dessa har samma inställning som politikerna i 7-klövern.Att få in det i skallen på 87 % av väljarna på fyra år blir inte lätt. Men än så länge kan vi bara använda demokratiska medel.

      • Bosse
        Jag trodde att det gällde även en av mina kommentarer, därav frågan.
        Nu är det bara cirka ett år kvar tills valet, jag vet inte längre vad jag tror men jag fruktar att de nya svenskarna har blivit så många att resultatet är skrämmande !

        De kan inte svenska , har inga jobb, i bästa fall någon sysselsättning ( de kan inte ens plocka bär), de hatar och hotar sina värdar så ofta de kan, de är en skam !
        De infiltrerar våra skattefinansierade myndigheter…………..
        fy tusan !

  4. https://cdn3.cdnme.se/1082837/9-3/skarmavbild_2017-02-16_kl_102320_58a56ffaddf2b33d82259d3b.png

    Kriminolog kritisk till Sanandajis tolkning av statistik
    En fråga som debatterats intensivt den senaste tiden och som vi tog upp i Studio Ett förra veckan, är den om utrikes föddas överrepresentation i brottsstatistiken. Nationalekonomen Tino Sanandaji medverkade då med anledning av sin nya bok ”Massutmaningen”. Hör vad han sa och hör kriminologen Jerzy Sarnecki, som läst boken. (Publicerat tisdag 14 februari 2017)

    Lyssna gärna på två mycket intressanta intervju-avsnitt med …

    A) Tino Sanandaji och Sarnecki /12 minuter/ samt …

    B) med Tino Sanandaji, Fredrik Reinfeldt (M), Stefan Löfven (S), Lotta Gröning (krönikör Expressen) och Stefan Jonsson (författare, litteraturvetare, kritiker, professor i etnicitet vid REMESO = Institutet för forskning om migration, etniska relationer och samhälle vid Linköpings universitet) /21 minuter/ som alla återfinns på SR-länken nedan:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6630024

    ”Opartiska och objektiva” SR avslutar som vanligt reportaget med följande brasklapp …

    ”Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
    Läs gärna mer om hur vi bedriver vårt arbete.” (På klickbar länk)

  5. Jerzy Sarnecki har tydligt förklaratt att invandrare är överrepresenterade i brott.

    Alltså leder ökad invandring till flera brott, något han knappast har förnekat. Vad han har sagt för övrigt vet jag inte, eftersom man bara får veta Petterssons tolkning och inget citat från Sarnecki.
    Men jag har tidigare hört att han tror att en del av anledningen till att både svenskar och invandrare gör brott beror på att de bor i vissa områden där många har lägre socioekonomisk status. Och så är det ju.

    Jag förstår inte varför så många väjer att missförstå honom.
    Att desto fler gjort GW Persson till en idol (som jag också gillar) är att han aldrig jobbat med ungdomar och förebyggande brott. Hans intresse är att lösa mordfall utan att forska i mördarnas bakgrund.

      • Jag hade fel.
        Det är DN:s tolkning och rubrik från början oh som du också använder.
        Däremot kan inte Sarnecki sagt de orden eftersom han förklarat att invandrare är överrepresenterade i brott. Att han förklarat ett av skälen till brottsligheten betyder inta att han uttalar sig om vad ökad invandring får för konsekvenser.

        Det kan man lätt räkna ut själv när man känner till överrepresentationen.

    • Mia
      21 07 2017 at 11:59

      Det är din dag idag.
      Grattis på 60-årsdagen, Stefan!

      Gilla
      3 103 Betygsätt

    • Du kan själv googla Sarnecki och kolla hans utbildning och bakgrund. Det finns fler inom BRÅ som har en ganska fantasifull framtoning. Det som Tino med flera har underkänt är att de vetenskapligt har granskat Sarneckis med fleras alster. De har inte hållit rent vetenskapligt-deras siffror och tolkningar av dessa stämmer inte överens. Tino har utgått från den svenska statistiken från bland annat SCB som är statens statistik och har sedan konstaterat att de ljuger. Det finns ute då nätet gör att all information finns gratis. Att få 2 plus två att bli fem inger inte respekt för deras vetenskapliga nivå direkt.
      De blir då symboler för ett statligt verk som gått snett. Det man ser nu är ren desperation att försöka slåss med sina egna siffror, finns många exempel i historien. Det är roligt om det inte vore så tragiskt

  6. Man längtar tillbaka efter det gamla Sverige. När jag levde i det gamla Sverige trodde jag att Sverige skulle fortsätta att vara så för alltid. Jag hade ingen aning om att hela Sverige skulle göras om och bli till ett annat land.

    Poltikerna styr Sverige med järnhand, vi vanliga har ingenting att säga till om. Ska man ha något att säga till om måste man göra politisk karriär, men jag tror inte att man har något att säga till om då eller för jag tror att det finns så starka krafter som vill ha invandring för att tjäna pengar, friskolor etc. för att tjäna pengar.

    För mig känns det som Sverige är en halv diktatur redan nu och är på väg in i en diktatur. Nu vågar jag fortfarande uttrycka mina åsikter men framtiden känns det som att jag inte kommer att våga – om 15-20 år. I bland är jag rädd för att man iframtiden kommer leta efter vad folk skrev nu och börja straffa folk som inte hade de #rätta åsikterna#.

    Det enda som många politiker och journalister verkar bry sig om är att Sverige har en hög invandring. De bryr sig inte om fattiga som redan bor i Sverige, de bryr sig inte vård, skola etc. Barnmorskor, lärare etc. har varit med på tv i många år och sagt att de inte fungerar men politikerna gör inget åt det. Det enda som är viktigt att Sverige pumpar in invandrare. Om det skulle bli krig i Sverige – jag undrar om de skulle sluta att pumpa in invandrare.

    Svenska politiker är så engagerade i andra länders problem men de gör inget åt Sveriges problem. Man undrar hur det kommer att sluta, kriminaliteten, skolan m. m bli bara värre och värre. Kommer politikerna stoppa invandringen när folk inte kan röra sig fritt på gatorna och politikerna kommer att säga nu måste vi ta i med hårdhandskarna när det gäller skola etc.

    Hoppas politikerna att de ska kunna åka till Mars när Sverige helt fallit sönder?

  7. Jag undrar vad Sarnecki fått för uppmärksamhet om han varit kvar i Polen. I Danmark vet man genom registrering hur överrepresenterade invandrare är. Men det är kanske så att när dom här gökarna åker över Sundet på 4 km blev dom änglar.

  8. Även kriminologer har yttrandefrihet.
    D.v.s. han behöver inte stå för sina åsikter.

    Har någon kollat om den där Sanetski har samma
    märke på sin doktorshatt som Refat el Sayed hade?

    Funderingen känns naturlig!

    Kanske en bra idé till ny internetförsäljning:
    ”Doktorshattar, 500:-, fri frakt.”

    • Kolla på Wikipedia. Gymnasieingenjör i lantmäteri i Polen, kom som politisk flykting till Sverige. Filkand i sociologi. Disputerat på ämnet fritidsgårdar i Stockholms stad.Han utnämndes av regeringen till professor i kriminologi och fick jobb på STHLMs universitet.
      Det är hans formella kompetens och jag tycker att han kunde stannat vid att studera fritidsgårdar och kanske utbildat sig till fritidsledare som är ett hedervärt yrke.

  9. Denna mytoman dvs notoriske sjuke lögnare har ju fritt spelrum att sprida sina lögner i svensk media.

    • Ja, att alla barn ska ha en bra uppväxt är inget jag har ändrat på, men du kanske är av en annan uppfattning?

      Och jag skrev att Sverige FORTFARANDE är en av de bästa länder att bo i, men att det kan ändras.

      • Mia har du jobbat i skola, socialtjänsten, som polis, vården? Det är många arbetsplatser dom är helt fruktansvärta att arbeta på i dag. Många människor blir utbrända, sjukpensionär och till och med dör på grund av sitt jobb idag. Många arbetslösa är idag så fattiga att de har inte råd att gå till tandläkaren, köpa nya kläder och går äta billig mat.

        Mia, det har hänt mycket i Sverige under 25 år. Malena ernman som sitter och skriker på Kungsholmen att hon vill ha hit många invandrare, har ett bra liv – hon bor på Kungsholmen och är hovsångerska. Men många i Sverige har det hemskt. Jag träffar många i Sverige som vill flytta härifrån men man måste ha ett jobb utomlands för att kunna flytta.
        Mia, jag undrar var bor du och vad jobbar du med eftersom du verkar sakna verklighetsuppfattning?

      • Mia:
        Slår mig att du ofta använder ”nya korrekta uttryck” ,som ingen normal människa förstår innebörden av.Senaste ord ovan var ”socioekonomisk status” i samband med blattarnas överrepresentation av olika brott. Vad innebär detta nykonstruerade ord i verkligheten ?
        I övrigt vill jag bara tillägga att brottsligheten/dömda,är c:a 6 gånger fler lyckosökare,än urbefolkningens i landet !

      • Mia
        21 07 2017 at 11:59

        Det är din dag idag.
        Grattis på 60-årsdagen, Stefan!

        Gilla
        3 103 Betygsätt

      • Stenbock
        Socioekonomisk status är ett uttryck som ofta används i arrtiklarna här, så det är därifrån jag tagit det.

        Det innebär ungefär att man växer upp i en miljö som inte är bra för ett barns utveckling.T.ex missbruk eller psykisk sjukdom inom familjen, avsaknad av en förälder, arbetslöshet och dålig ekonomi, trångboddhet, att bo i ett område där det bor andra under samma förhållanden och allmänt otryggt.

        Sådan miljö påverkar negativt, antingen det är svenskar eller nyanlända och leder ofta till dålig skolgång som i sin tur gör det svårare att få jobb, Och att ha ett arbete är något av det viktigaste för att förhindra brottslighet.

      • Mia
        Du är verkligen tröttsam, jag känner personligen personer som i det ”socialistiska paradiset” sverige växte upp i socioekonomisk misär och de är idag en del av dem i ledande befattningar.
        Ett hade de gemensamt ……..en fungerande familj om så fattig men fungerande !

      • Jag känner också personer som växt upp under dåliga förhållanden men som det ändå gått bra för i livet. Ibland mycket bra.
        Och det beror på att det bara är en minioritet av svenskarna som begår brott, även de med dåliga odds. Likaså begår de allra flesta invvandrare inte heller brott, även om de är några fler.

        Men av de som sitter och suttit intagna på landets kriminalanstalter har de flesta inte haft någon bra uppväxt.
        Ibland bedrövlig.

      • Jag förstod inte riktigt vad du menade men enligt statistiken tillhör de som inte begår brott regeln och de som gör det undantagen.
        Även om man kan luras till att få en annan uppfattning av alla kommentarer här.

      • Mia ! Gäller inte en bra uppväxt svenska barn då ??? Eftersom DU/Ni röstar för för denna misär som våra svenska barn får uppleva !!! Du röstar på parti som vill ha hit mer av detta elende . Du har fortfarande inte förklarat vad våran regering gör bra för vårat land eller vill göra för att ändra detta förfall .

      • Men det är väl självklart att en bra uppväxt är något jag önskar alla barn.Inte bara för att de ska ha en lycklig barndom utan för att det också betyder så mycket för deras framtida liv.

        Att påstå att svenska barn lever i misär är något jag inte ens tycker är någon idé att kommentera.

        Vad regeringen gör som är bra för vårt land?
        Ja, som jag tidigare skrivit så är jag mycket kritisk till att det hann komma så många asylsökande innan man satte stopp för det under den kaotiska hösten 2015. Det var inte bra för dem som redan bor här eller de som kom hit av olika anledningar. Därför är min åsikt att det borde bli en paus i mottagningen tid framåt.

        En del saker har kanske börjat fungera litet sämre, men jag tycker fortfarande att Sverige är ett bra land att leva i. Just för mig och mina anhöriga har det mesta fungerat utan några som helst anmärkningar.

        Inget hade varit annorlunda om jag röstat på SD, eftersom det aldrig tidigare har kommit så många asylsökande till Sverige som under SD:s tid i riksdagen. Och nu har ju regeringen ändå sett till att antalt nyanlända har minskat mycket kraftigt i antal.

    • Mia
      21 07 2017 at 11:59

      Det är din dag idag.
      Grattis på 60-årsdagen, Stefan!

      Gilla
      3 103 Betygsätt

  10. Är nu Snickisnacki igång igen?

    Den gubben har ingen som helst trovärdighet kvar och enda skälet att han innehar en professors titel är att han innehar även sossarnas partibok!

    Antag att

    han hade kommit till ett annat land, efter sin landsflykt från Polen,än till Sverige, då hade en sådan som han möjligen kunna jobba i en korvkiosk.

    • Han kan ju försöka att komma med sina ideer och uttalande i sitt forna hemland Polen.Där tror jag inte alls att dom håller med honom.
      Det är nog bara i Sverige som han får hålla på med sin propaganda.

  11. Helt rätt. Håller helt med Jerky.

    Och anledningen till att barnmorskorna (!!!!) i Malmö måste ha överfallslarm är, enl. sjukhusfacket, att ”…de anhöriga som skriker ’jag ska döda dig, jag ska våldta dig din jävla svennehora och dina döttrar för jag vet var du bor din jävla fitta….’ är att dessa stackars människor har svåra traumatiska upplevelser i bagaget.”

Lämna ett svar till Mimi N.Avbryt svar