SJ: olycka eller sabotage?

TRAFIK. Ett 50-tal tågavgångar har ställts in och tusentals drabbade har väntat i timmar för att åka vidare efter att en kabelbrand i Stockholm stoppat tågtrafiken hela torsdagen. Nu återstår det att få ordning på tågtrafiken igen – och det väntas stora problem på midsommarafton.

-Pettersson hör på radio att SJ kör med helgtider på informationen på Stockholms central för att det är helg???!!! Att tusentals resenär vill ha hjälp och information är tydligen inget man tar hänsyn till.

Nåväl, det pratas om att en”kabelbrand” lär ha stoppat stora delar av SJ-trafiken i Sverige dessa dagar. Ett sällsynt fenomen i ett högteknologiskt land som Sverige. Självantändning av en signalkabel? som inte leder någon högspänningsström eller en strömförande kabel? Vad det än var borde det finnas reservsystem eller gå att laga på någon timme.

Det är också en av de största resehelger på året, så det finns att fundera på.

  • Olycka eller sabotage?
  • Varför inte reservsystem som gick att använda?
  • Varför gick det inte snabbt att laga?
  • Vem bestämmer? Dan Eliassons brorsa eller…

 

 

23 thoughts on “SJ: olycka eller sabotage?

  1. Vissa skämt visar sig vara allvar på högsta nivå:
    ”Kapat fel kabel”

    Med en livslång erfarenhet i områdena elsäkerhet och elektronik har jag den högsta respekt för yrkeskunniga inom dessa områden.
    => En elektriker kapar inte ”fel kabel” = en omöjlig tanke!
    => En yrkeskunnig inom elektronik kapar inte en högspänningskabel!
    => En signalkabel för inte så stark ”signal” så att den ger ljusbåge!
    => En yrkeskunnig gör inget utan att förvissa sig om att det är rätt.
    => En arbetsledare ger inte en sådan order.
    => Momentet är noga repeterat vid föregående genomgång av uppgiften.

    Var det möjligen högutbildad ”ensamkommande” sabotageutbildad babbe, som hade tillgång till Sveriges PULSÅDER vid ”rätt tillfälle?
    Hade han tidigare tränat på att fälla en av Sveriges högsta signalmaster?

  2. ”En krock mellan två lastbilar vållade
    kraftiga störningar i trafiken på E4
    vid Markaryd i Småland under morgonen
    och förmiddagen på midsommarafton.

    Trafiken blockerades helt i söder-
    gående riktning och fick ledas om på
    andra vägar. Vid 11.30-tiden var
    trafiken igång igen.”

    Lustigt att man inte hör något brus om alla olyckor på vägarna…

    Däremot är det populärt att skylla på SJ så fort det är en försening, trots att det är nästan 20 år sedan de släppte från sig spåren.

  3. Övertecknad som tillhör den misstänksamma sorten,ser ett samband över stora delar av Europa.Varför börjar dessa bränder av kablar år 2017,på exakt samma sätt just nu,nere i våra södra grannländer ? Tidigare skedde dessa avbrott p.g.a. att zigenarna stal kopparkablar vilket tycks ha minskat.
    Har tidigare framfört misstankar mot samma grupp(läs Allans söner) när det gäller s.k. skolbränder ! Är inte dessa attentat styrda från någon gemensam central ?
    I förorterna till Berlin har senaste dagarna flera identiska attentat förövats.
    Säger som Pettersson nog är det märkligt att dessa signalkablar börjar brinna…..
    Bilden från BZ,där S-Bahn blev stående efter ”liknande fel”:
    http://www.bz-berlin.de/data/uploads/2015/07/139242530_38c814e495-704×396.jpeg

  4. Ett allvarlig arbetsplatsolycka, mest säkert orsakad av hög stress och dåligt fungerade rutiner.
    16 kVolt är död lång väg så de hade tur som klarade sig.

    Alltså, problemet med svensk järnväg är att den drivs med el.
    Det är mycket bättre att köra diesellok och det med längre tåg samt långt färre avgångar. Där har vi löst ett stort jädra problem.

    Det är helt onödigt att köra så pass många avgångar som idag. Folk behöver inte åka så mycket som de gör, de kan gott stanna hemma.
    Dessutom, om vi gör någonting vettigt: Neka negrer, blattskallar och asiater att åka tåg…de ska ju ändå inte vara i Sverige, överhuvudtaget.
    De tar upp plats, även på tågen. De får gå eller åka utrangerade bussar utan luftkonditionering så att de begriper att de inte är välkomna.

  5. Oavsett vad Regering och Riksdag säger så fungerar vårt land inte som det ska, ju fler myndigheter desto sämre blir det.

  6. ”Varför inte reservsystem som gick att använda?”

    Regeringen är ju så stolta över sina pålitliga s k ”snabbspår” med gammal men mycket driftsäker konventionell drift.

    https://4.bp.blogspot.com/-GjOkQBGSX6Y/V4NSAeAGAfI/AAAAAAAAFAU/EdMqlaBPU0QH-G-eQmKQpYf-wQQl84rzACLcB/s640/lok-LOW.jpg
    Från Jeanders bildblogg

    På bilden ovan ser vi loket Stefan Löfven (S), kol-skyfflaren Gustav Fridolin (MP) och stinsen Jonas Sjöstedt (V).

    Detta ”driftsäkra” tåg-set borde väl omedelbart ha satts in när den ordinarie tågtrafiken stoppades p g a ”olyckan” med kabelbranden.

    http://teamvidars.se/wp-content/uploads/2015/06/midsommar.jpg

    • Vad vi har sett en tid och som nu går i allt snabbare takt är ett korthus fall.

  7. Riv upp hela järnvägsnätet och sälj metal-skroten till Kineserna!
    Sedan är U-landet Sverige fulländat!

    • Usch vilken okonstruktiv kommentar !

      Åsså får den många upp-tummar. Konstigt.

      Det som är luddigt sagt är ofta luddigt tänkt. Kanske är du en av alla negativa Pursvenskar som förstör vårt Sverige. Det är Pursvenskar som valt in landsförrädare i Sveriges Riksdag.

      Jag arbetar i stället för att återfinna den sammanhållning som vi hade ända in på 1950-talet. Försvarsviljan fanns kvar ända in på 1980-talet.

      Nåväl ! Det är Midsommarafton så jag önskar er alla en produktiv och glädjerik Midsommar. Det vill säga; glöm inte att göra många nya skandinaviska Barn på småtimmarna. (Hälften av mina kusiner fyller år i skiftet mellan mars och april! Kul, va!)
      Tomas.

    • Trevlig midsommar på er alla här på Petterssons blogg. Ha det bra önskar en som hoppas att Sverige blir ett land att älska igen. Och det ska vi lyckas med tillsammans.

  8. Den stora uppgivelsen är nära. Banverket kan inte hålla el, räls allt annat som krävs för att tåg skall gå. Vilka klåpare som är satta att sköta politik och samhälls service. Det som kommit till vårt land, Gud bevare oss för dessa. Hur fungerar det i deras hemländer, de har inget att lära väst. Dit borde de skyndsamt fraktas tillbaka till. Hämta hem pladdergubben från EU som är så välvillig att han inte vet hur mycket av mina o dina skatter han vill skänka bort. Fullständigt livsfarlig, sätt han i spännbälte i någon källare och släng bort nyckeln. Ta med de övriga i regeringen åxå.

  9. Enligt kommentarer på ”Postvagnen” (Svenska järnvägsklubbens forum) har en elmontör i arbetet att koppla in Citybanan kapat fel kabel och orsakat ljusbåge och kabelbrand. För att kunna släcka branden beordrade räddningstjänsten Trafikverket att bryta strömmen vilket gjorde ett område mellan Centralstationen och Stockholm södra strömlöst. Sedan kabelbranden släckts och rimligtvis området sanerats uppstod följdfel som tog större delen av dagen att åtgärda.

    Frågor som vän av ordning ställer sig är:

    • Hur kommer det sig att Trafikverket tillåter arbetet på årets kanske största resdag?

    • Varför görs detta dagtid?

    • Hur ser konsekvensanalysen ut?

    • Hur kommer det sig att att inte överföringen var jordad och säkrad som bestämmelserna kräver?

    • Kunde elmontören överhuvudtaget svenska?

    • Vilken entreprenör hade anställt denna klåpare?

  10. Det luktar skit om allting i etablissemanget, man kan inte lita på någon. Man vet inte vad man skall tro.Mvh Adolf

  11. Fast, nu är det inte SJ som äger spåren, de bara nyttjar dem i likhet med Veolia, MTR och andra.
    När en olycka händer på en väg, och trafiken hindras – då kan man ju inte skylla på Swebus om bussen blir sen…

    Däremot är det ju olyckligt att så många drabbas av fel, i vissa fall orsakat av försummat underhåll.
    Stölder av kablar är också en vanlig orsak till störningar.

  12. Funderar en del över hur miljömupparna tänker idag. Regeringen vill nu att vi ska beläggas med extra flygskatter. MP har länge propagerat för att vi ska åka tåg. Vilka tåg? Underhållet av rälsen i Norrland är så eftersatt att vi nu snart har svårt att frakta ut skogen. Nattågen till Norrland drogs in men de får gå när 08-orna ska ha sportlov i fjällen.

  13. Om det nu är sabotage:
    Genom att slå också mot Sverige’s infrastruktur inte minst med anlagda bränder i skolan etc. försvagas samhället effektivt och öppnar upp för kriminella i stort, kriminella Jihadister och brödraskapet’s subversiva verksamhet.
    Islam’s frammarsch var så framgångsrik just för att den mestadels var välorganiserad.

  14. Innan det satsas en krona på ett nytt höghastighetsprojekt vore det kanske smakfullt att se till att nuvarande järnvägssystem fungerar. Risken är ju uppenbar att i annat fall kommer att har två icke fungerande system till orimliga kostnader. Eller det kanske finns hundratals järnvägsingenjörer i kompetensregnet som är på väg?

    • Trevlig Midsommar Nils Dacke !

      Jag är också motståndare till höghastighetstågen. Ju mer jag tagit reda på om dem ju mer är jag övertygad om att de inte är positiva för Sverige.

      Vet du om att de inte går att kombinera med godståg?

      De byggs endast för lättviktiga persontransporter.

      Åsså verkar de inte planeras genom våra städer som vår gamla järnväg går.
      Blir som att flyga från Mö till Sthlm. Först buss mot Ystad. Sedan hamnar du i Uppsala. Opraktiskt och inte så snabbt som de vill ge sken av.

      Transportslag finns endast fyra.
      Bör ses i ett sammanhang. Då kommer mer gods att gå på sjöväg och järnväg.

      Jag bor i Skåne och menar att fler järnvägar bör återskapas i närtid. Till exempel ”Vellingebanan”. Trbg, Vellinge, Falsterbo, Malmö. Därtill spåret från Ystad till Kristianstad. (I praktiken saknas spår endast från Gärsnäs och uppåt.)

      Pågatåget fick vi till Trelleborg i december 2015. Det bästa som hänt min hemstad på 40 år.

      Tomas.

Kommentera