En oärlig regeringen går vidare med flygskatten

MILJÖ. Regeringen väntas i dag lägga fram förslaget om den så kallade flygskatten, rapporterar Ekot. Flygskatten, som bland annat skulle innebära att inrikesresor och resor inom EU blir 80 kronor dyrare, har mötts av hård kritik av oppositionen.

Men det hindrar inte regeringen från att i dag ta beslut om en proposition säger biträdande finansminister Per Bolund. – Ja nu går vi med en lagrådsremiss på flygskatten, där vi nu tar ett steg vidare för att flyget också ska betala för den klimatpåverkan som man orsakar.

-Pettersson tycker regeringen är ynklig och oärlig som pratar om klimatpåverkan när de behöver ha skatteinkomster för att finansiera invandringen.

  • Flygskatten är bra i sig, men Sverige ska inte införa den ensam. Den måste vara internationell.
  • Det finns inget i förslaget som premierar bränslesnåla plan eller plan som flyger på biobränsle.
  • Flygskatten kommer att göra det ändå svårare att bo i glesbygd som Norrland, på Gotland osv.
  • 80 kronor idag blir lätt 800 kronor i morgon.
  • Minns ni omsättningsskatten (idag moms) på 4 procent som infördes 1959/1960 och skulle vara tillfällig. Eftersom en omsättningsskatten på varor främst drabbar barnfamiljer och låginkomsttagare skulle dessa grupper kompenseras med statliga bidrag och minskad skatt. Från 1960 har momsen stigit oavbrutet och är idag 25 procent, samtidigt med att barnbidrag och folkpensioner har höjts men knappast i samma takt.

8 thoughts on “En oärlig regeringen går vidare med flygskatten

  1. Det ironiska med flygskatten är att, de som får betala mest för resan är de, som röstat på stollarna. med undantag från gotlänningarna. Vi i Östdanmark blir skadeslösa och i danskarna kasserar in vinsterna. Vi kommer hädanefter att, utnyttja Kastrup ännu mer. Danskarna bygger nu ut Kastrup för många miljarder med den den förvissning att, dumsvenskarna kommer att, stå för kostnaderna. DET ÄR SANNERLIGEN DYRT ATT, VARA DUM ÄR MAN DUM, SOM EN SVENSK ÄR DET EN KATASTROF!

  2. Förutom vänsterpolitikers utvugna lust att beskatta allting finns inga argument för flygskatt förutom de som redan betalas. Flygsektorn finansieras av passagerarna utan statliga subsidier. Du betalar redan idag runt 200 – 250 kr förutom flygbolagets egna kostnader och marginaler för en enkel inrikes flygbiljett. Då har flygbolaget betalt landnings- och undervägsavgifter som räknas per flygplan.

  3. Miljöpartiet fortsätter att sparka på dem som har det tufft ekonomiskt.
    De har tvingat fram 3 bränsleskattehöjningar sedan valet, trots att (S) gick till val med löfte att inte höja de skatterna.

    Vilka drabbas då av dessa höjda skatter?

    Inte är det dom på Södermalm, inte är det överbetalda politiker.
    De är folket, de som bor utanför tullarna, de som måste ha en bil för sin försörjning, de som inte kan ta tunnelbana eller taxi i alla lägen.
    Det är Majoriteten av svenska folket!

    Det kommer bli än värre, när alla anhöriga kommer hit. Kommunalskatten kommer att behöva höjas ända upp till 6 kr!
    Men, även där kommer Södermalm att klara sig…

  4. Kan detta också ha att göra med Paris-avtalet?
    Hittade denna lilla film på Youtube om effekterna av President Trump’s brutna ”klimat-avtal”. Jag tycker mest detta ”avtal” är ett sätt att slänga ”pengar i sjön”…. Vilket iof sig Östersjön hade mått bra av….
    https://youtu.be/47bNzLj5E_Q

    • Så är det. Parisavtalet är inget annat än en gigantisk förmögenhetsomfördelning mellan den utvecklade världen och de andra orkestrerad av de som egentligen innehar världens förmögenheter.

  5. Det blir lite en lite ansträngning…
    men på sikt blir det en förtjänst på samhället.

    Hälsningar: Quisling….förlåt, Löfven menade jag. ( Samma åsikter och agerande.)

    Landstyrning….Ding Dong !

  6. Och den s k oppositionen gnäller och gnäller och sitter som vanligt med händerna i kors och gör inget åt saken fast alla möjligheter finns.

Kommentera