Busschauffören skäligen misstänkt..

Chauffören av den olycksdrabbade bussen är skäligen misstänkt för brott enligt åklagarmyndigheten.  Han är skäligen misstänkt för vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada och vållande till annans död. Förhör vill åklagaren hålla snarast. Eftersom utredningen är i ett tidigt skede finns inte mer information enligt åklagaren.  Detta var bara att vänta. Nu skall en syndabock fram. Hoppas att de har fel och att det verkligen var en olycka. Vi får vänta och se. Oavsett resultat så är det tragiskt så det räcker.

9d22cc00-9a62-481b-89a9-b9251007a9a9

26 thoughts on “Busschauffören skäligen misstänkt..

  1. svar till Bussförare. Du skriver att man lade ner flera timmars arbete utan att hitta något fel.Jag får en känsla att Du på något vis anser att bussbolaget fick förlora pengar när de undersökte ”i onödan” . De hittade ju inget fel. Alltså hade den förare som larmade fel för han var inte van vid busstypen. En förare van vid busstypen fick provköra och tyckte bussen uppförde sig bra.
    Sedan skickades Bussen iväg på den ödesdigra körningen. Ett ansvarstagande bolag nöjer sig inte meden kort undersökning och körtest.
    Ett ansvarsfullt företag undersöker bussen tills man hittar felet och lagar det. Låter helt enkelt bussen stå tills man hittat felet. Det som anmärktes var att bussen vandrade på vägen i hastigheter mellan 70 och 80. Ändå skickar Bergkvarabuss iväg den stackars föraren med buss liket i minst 10 timmar ensam på natten. Det är inte föraren som ska fällas utan Bergkvarabuss som är arbetsgivare. Men var håller polisen på med ? Nu har vi den 14 juni och fortfarande inget svar på hur olyckan kunde ske.
    Jag anser att det är smått otroligt att föraren lyckades hålla liket på vägen så många mil. En bil/ eller buss som vandrar är otroligt jobbig att köra.

    När kommer svaret från polisen. väntar sedan flera månader tillbaka.

  2. Det är fritt att spekulera här tydligen – då lägger jag in en brasklapp. Om det visar sig att bussen var helt ok, om föraren följt alla de regler som finns, att man finner det rör sig om en olyckshändelse, att föreningen fått erbjudande om två förare till högre pris men gjort ett billigare lagligt val? Kommer ni då att anklaga förening och föräldrar här – kommer denna debatten gå lika högt? Nej, jag vill inte ha något svar och utsätta föräldrarna för detta – bara få er till reflektion för oavsett vad man kommer fram till finns det en fortsättning.

  3. Eftersom det är chauffören som i detta fall redan dagen efter olyckan pekades ut som evnt. skyldig,måste det finnas starka bevis.Det enda som de kan undersöka så snabbt är färdskrivaren….Denna innehåller tydligen bevis för att farten varit hög ? När sedan bussen börjar vaja efter någon typ av tjällossningsskada i vägbanan,är den inte lätt att hålla den i kurs
    Detta är endast min teori….

  4. Har själv kört buss i flera år både SL i Stockholm och turistbuss med skolbarn till alperna.
    I Sverige var vi 2 busschaufförer, men när vi skulle vidare genom Tyskland måste vi var 3 st, så i Skåne kom det en chaufför till.
    Det är mycket lätt att hjärnan somnar fast man är vaken, på morgonen vid soluppgång är det värst.
    En av dom värsta bovarna är dubbeldäckare som lätt får en vindknuff pågrund av att dom är så höga. Vanligt på vintern.

    • Skall Du åka buss säkert tror jag att Du skall sitta bak i bussen på samma sida som chauffören i nedre delen av bussen.
      Inte på övervåningen. Bara ett litet råd.

    • Finns inget lagligt system som godkänner 3 chaufförer. Antingen kör du med multibemanning eller enkelbemanning,

  5. Tyvärr var det inte sista gången något sånt här händer, så länge tempot i samhället bara drivs upp och ingenting (mer än folkutbytet) får kosta något!

    Bussresor som denna, som räknas ut med minsta möjliga marginal, där förarens tio körtimmar räcker till målet, endast om denne rullar i maxhastighet hela natten borde förbjudas! Inga marginaler för dåligt väder eller liknande finns. Chauffören utsätts för en omänsklig press!

  6. När det så snabbt läggs ett åtalshot mot chauffören, trots att utredningen knappt startats, så anar man möjligheten av att utredningen om olycksorsak kommer att skydda en egentlig skyldig, d v s staten genom väghållande myndighet. Fokus läggs på en syndabock för att folket sedan skall minnas chauffören och inte den verkliga orsaken, vilken publiceras i små notiser.

    Något är allvarligt fel eftersom vägavsnittet påstås vara mer olycksdrabbat än genomsnittligt.

  7. Är det någon som bor nära olycksplatsen som kan köra vägsträckan och filma den. Publicera video på nätet!

    • Det gäller att filma snabbt, eftersom vägbanan i tjällossningstider ändras från dag till dag, bl a genom påverkan från tung trafik i hög hastighet.

    • Chauffören var pressad att hålla högsta möjliga fart där det övethuvudtaget gick att hålla någon fart. Nu har jag inte åkt vägen på nåt år, men jag bodde en tid i Los och hade mitt distrikt Orsa finnmark dvs från strax ovanför Orsa till Tandsjöborg . 45 an är absolut ingen väg som går stt hålla 90 på hela vägen. Oavsett årstid. Den är krokig och snal full med gupp och tjälskott om det är vår. Åå sidan av vägen väcer storskogen tät och det är gott om vilda djur vid vägen. Vissa sträckor är det fullt med stora stenblock den istiden nära vägen. Vissa ställen lutar vägrenen brant ner i raviner. Detta gäller hela året. Det måste Bergkvara buss veta om eftersom de säger sig ofta ha körningar efter vägen hit upp till Jämtland. Det är helt enkelt otroligt att inte någon i ledning en på Bergkvara buss blivit åtalad och gripen än..Det var två förare som larmade om bussen strax före avfärd. Den senaste var den som körde upp bussen till Skene. Därför provkördes bussen av en vän förare. Inget del hittades så då fick den stackars olycksföraren ta bussvraket och ge sig iväg på den långa resan genom natten. Enda anledningen att han inte fick köra bussen från hemorten i Varberg utan körde de första 10 15 milen till Skene var ju att bolaget skulle trixa så det inte syntes hur långt han egentligen fått köra. Bussen var ju stationerad i Varberg. Samma ort som föraren kom ifrån
      Begriper inte vad polis och andra kontrollorgan sysslar med.Bara att de valde att köra iväg med en buss som flera förare anmärker på väghållningen borde väl vars skäl nog att sätta ägare och beslutande inom lås och bom. Tycker jag. När jag körde taxi. En alldeles ny bil som inte gått mer än ett parhundra mil så trampade jag plötsligt i botten när jag skulle bromsa. Detta var inne i stan. Dom tur var kom jag ihåg handbromsen och lyckades få stopp..Bilen var fill med skolbarn. Jag ringde ägaren och han ordnade så det omedelbart kom en förare med en annan bil som jag och ungarna fick flytta till..Killen som kom smög sig sedan försiktigt de va tvåhundra meter till verkstaden med hjälp av handbromsen. På verkstan skulle de testa ute tog bromsen när den kördes in i verkstan tog inte bromsen så det var en hårsmån från väggen innan de fick stopp med hjälp av handbromsen..Det var ett fel som de fick vänta en månad på att få reser del från fabriken i Tyskland. Ja men då måste ju bilen stå på verkstan tills felet var åtgärdat. HERREGUD OM JAG HAFT EN CHEF SOM ANSETT ATT BILEN SKULLE ANVÄNDAS ÄNDÅ I VÄNTAN PÅ RESERVDELAR. Det är yrkesmässig trafik och man struntar i alla lagar och regler. Struntar helt i människoliv både anställdas och passagerare..Den natten bussen kördes från Skene till Sveg var det uppehåll inget snöfall troligen väldigt lite is på vägen eftersom det varit varmt och klart dagen före också..Ändå hade inte chauffören en chans att hinna i tid om han dessutom skulle ta sin rast.Vägen är ingen på väg. Stora delar är det bra om man kan hålla 70 . Det vet bussbolaget. Men det liksom allt annat skiter de i. Att inte någon av ledningen är inom lås och bom oavsett hur det är med framhjulslagret är för mig en gåta. De är de som planerar arbetet och ägaren som är ansvariga. Inte föraren..anser jag. 45an går bra att köra på om man går tid och anpassar farten efter vägen..Inte annars.

    • Ser inga problem med detta. Vd´n har under alla år arbetat mycket mer än vad man tror och har sällan tagit ut någon utdelning, haft en VD-lön långt under det normala. Dessutom lämnat kvar tillräckligt för att bedriva en bra verksamhet. Som ägare är det hans rättighet att bestämma över hur mycket utdelning han vil ha, skulle väl se konstigt ut om jag bestämmer om hur mycket ni kör med era bilar som ni äger.

  8. Det vore en katastrof att inte göra en grundlig undersökning av vad som orsakade olyckan. Uppmanar både media och enskilda att hålla inne med kommentarer till orsaken är känd.
    Att en buss besiktigas både en och två gånger har ju ingen bäring på det här fallet, den var besiktad fick en tvåa och den åtgärdades.
    Kanske myndigheterna skulle vara hårdare mot dubbeldäckare i långfärdstrafik, tyngdpunkten ligger högre och stabiliteten blir sämre.
    En för snabb manöver kan lätt orsaka obehagliga, ibland fatala, svängningar som ej kan hävas.

  9. På NRK och DR danmarks hemsidor står det att föraren har utreseförbud
    vart? glöm ej heller Bergkvaras olycka 2013 med 2 döda och balkanförare
    som fick 5 månaders fengsel.bolaget.Se gärna på bolaget bokslut.

    • Hos Bergkvarabuss är det pengarna, som talar och inget annat. Med allt fiffel och båg, som de håller på med. De var redan avslöjade innan detta hände men, smolnski håller hårt i slantarna så de har inget lärt och kommer troligtvis inte lära sig något denna gång heller.

  10. Ganska övertygad om att dom behöver nån syndabock!
    Dessutom somnar man nog inte med en massa gaphalsar i bussen.
    Förr körde jag 12 timmar i sträck ensam i en långsam Volvo på 45an.
    Vägen är en katastrof med tanke på skattekronorna trafikverket får in.
    På exempelvis 110- sträckor är det gigantiska hål helt plötsligt. Tänker på 27an till 45an exmpelvis.
    Som sagt bergkvarabuss har ljugit förr även när dt gäller lokaltrafiken.

  11. Och det visade sig att jag hade rätt mot ”busschaufför” som kallade mig flicka-lilla etc.. här i kommentarerna och tyckte jag borde hålla tyst.

    Bussen hade allvarliga fel i besiktningen och var reparerad och godkänd av Bergkvaras egen personal på Bergkvaras egen skandalomsusade verkstad i Malmö (verkstaden heter Mekka…!!!) … precis som jag sa. Kanske ska man lyssna på folk som faktiskt vet.

    Inte alls kul att ha rätt… att verkstaden har en balkan-mentalitet med balkan-personal, en huvudskakningsmentalitet som man också ser hos flertalet TÜV-ackrediterade besiktningsverkstäder i Turkiet…. man försöker hela tiden lura systemet och tycker att nitisk kvalitetskontroll är en västerländsk onödighet.

    ”Det är bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka händer” sa visselblåsaren. Och det tog 10 dagar innan den avskedade verkstadsmekanikern blev sannspådd.

    http://www.sydsvenskan.se/2017-04-04/olycksbussen-godkandes-pa-mekka-traffics-verkstader-i-malmo

    • ”Nu skall en syndabock fram.”
      Nej, det är en orsak till olyckan som ska fram och skäligt misstänkt är den lägsta misstankegraden, så vad man slutligen kommer fram till vet ingen ännu.

      Men jag känner med busschauffören, ingen vill vara i hans situation just nu.

      • Hade jag varit busschauffören, hade jag nog skjutit mig. Att få kasserade arbetsredskap och förväntas hantera dem som om de vore perfekta…. jag lider med honom. Att vara den som får skulden för barns död är något han måste leva med resten av sitt liv.

        Han borde vägrat köra. Men, då hade barnen inte kommit till fjällen och han hade fått sparken.

    • Nu är det så att jag inte kallat dig lilla flicka – ännu en gång ”Fake News” – din trovärdighet sjunker ännu mer!!! Vad är ditt behov av att synas och sprida detta och mycket mer? Jag känner en av rumänerna som jobbar där, det är en som kommit i klinsch med en chef som dragit igång detta då han fick lämna platsen. Rumänerna valde enkelt boende och arbeta mycket för att tjäna mycket pengar – bostad är dyrt i Sverige. En har valt husvagn för att kunna arbeta extra på andra verkstäder, billigt boende. Gällande aktuell buss så skall den vara ok enligt min bekant och att personen som körde bussen till Skene inte har vana av dubbeldäckare, meddelade något som kan vara fel och därmed la man flertalet timmar för felsökning utan att hitta något. Och i detta fall svenska mekaniker, inte rumäner. Så Sara, tyvärr, du är helt fel informerad. Det innebär inte att något inte kan ha gått i sönder under busen färd, likt att din hjärna fallerar ibland – nej, det kunde den inte göra!

Kommentera