När det kommer för nära och när det är ungdomar…..

Kan inte hjälpa att man berörs extra mycket när det händer olyckor med ungdomar. Ännu värre är det när ungdomarna kommer nästgårds ifrån. Jag tänker på bussolyckan på väg 45 utanför Sveg med 52 förväntansfulla ungdomar tillsammans med 7 vuxna från Skene som skulle åka skidor en vecka. I skrivandets stund är 3 döda och 6 allvarligt skadade. Det som hände får inte hända – raksträcka, torr väg, ändå välter bussen. Hade slänten varit brant hade man förstått bättre.

9d22cc00-9a62-481b-89a9-b9251007a9a9

Tankarna går självklart till de drabbade och deras familjer, lärare och övriga elever på Ängskolan.  Jag vet inte hur det är med andra människor men detta berör mer än ett terrordåd, mer än kriget i Syrien. En märklig jämförelse känns det som, men så är det. Är jag inte riktigt normal i detta fall?? Det är nära och det är ungdomar i högstadieålder. Helt plötsligt händer det från hemmaplan, bara några mil bort, trots att man inte känner dem personligen (tror jag inte iaf) så blir man  illamående.

Hoppas ingen människa blir jagad och uthängd för denna olycka – oavsett vad som hände så var det en olycka. Det måste varit en olycka.  Oavsett så kommer några att leva med detta resten av sina liv och ingen syndabock behövs men självklart kommer det att jagas en oavsett vad jag tycker.

Nu är det upp till polisen att ta redan på hur olyckan gått till och självklart vill man veta. Egentligen har det ingen betydelse för den har hänt och ett helt samhälle i Marks kommun kommer att vara påverkat under en lång tid.

1632971_1200_675

Ängskolan i Skene kommer inte att vara sig lik på länge……………………

 

34 thoughts on “När det kommer för nära och när det är ungdomar…..

  1. Inte undra på att det händer sådana här olyckor konstigt att det inte händer fler med tanke på hur eftersatta våra vägar är de är ju på vissa ställen katastrofala med stora hål i. Konstigt att allt har blivit eftersatt såväl järnvägar som vägnätet, denna olyckan kanske berodde på usel väg

  2. Usch vad hemskt. Jag bor i grannkommun en Svenljunga och här märkte man av den sorgsna känslan.
    Vi i svenljunga blev idag påminda av den tragiska olyckan 2014 då två människor miste livet och flera skadades svårt i grannkommunen Tranemo.
    http://www.expressen.se/gt/ytterligare-en-dod-efter-bussolycka-i-tranemo/
    Kände några stycken som var med i den olyckan och dessa blev svårt skadade.
    En liknade olycka som denna som skedde idag.

    Hemskt och ledsamt. Jag har tänt ett ljus för dom omkomna.❤

  3. Svetsarn beklagar vad som hänt men vart var hans beklagande vid IKEA morden då var det knäpptyst från det hållet. Karln är mer än pinsam.

  4. Man blir bara så djävla trött på alla dessa spekulationer om vad som hände, allt från dålig kvalitét på bussen, via förare som kört för länge utan rast. Jag tycker att man int eska hålla på så för det kan ju faktiskt vara någon annhörig som läser Pettersson och får då en felaktig förtåelse av vad som hände. Så vänta och se vad polisens utredning kommer fram till. Först då kan ni gnälla.
    Jag tycker att alla tankar ska finnas hos de drabbade, barnen, föräldrar, annhöriga men också de vuxna som var med på bussen och deras anhöriga, inklusive föraren (inklusive föraren).

    • Innan någon får mina tankar från denna olyckan och alla andra olyckor skall jag veta att det var genuina svenskar och inga migranter, fram tills dess avstår jag från att sörja och ägna tankar åt detta och eventuellt anhöriga, sedan är ju frågan om anhöriga röstade rätt i förra valet eller om dom tillhör 7-klövern för då blir frågan och svaret ännu enklare.

  5. Oj vad faktafel man finner nedan. Vad är det för behov ni har – sprida ”fake news”. Sök fakta och tro inte på allt som skrivs i pressen. I så fall måste mitt antagande vara sant att någon av er är homosexuell, den andra tar cannabis osv…. eller är ju fritt att spekulera.
    ”30 kr timmen har de haft chaufförer som kört för.” Peter, det var bemanningsbolaget som betalade 30 kr, Bergkvarabuss betalade betydligt mer till dem.
    Stenbock, förarkort till färdskrivaren är personlig, allt information följer med föraren. Går knappast mygla med dagens system och uppgifterna skall sparas i två år. Systemet är dubbelt då det registreras både i färdskrivare och på förarkort.
    Ruth Magnusson. Bergkvarabuss äger Scandorama och Ölvemarks. De har den nyaste flottan av bussar för turisttrafik i Sverige. Chauffören är van vid till och med sämre vägar, t ex bergstrafik i Alperna.
    Skulle jag kört denna sträcka hade jag planerat ca 9 timmar för dessa 70 mil och då haft marginal på 1 timme för oförutsedda händelser, det vill säga 10 % vilket är bra. Utöver det tillkommer lagenliga raster inom ramtiden 15 timmar.
    Låt tiden utvisa orsaken i stället för att spekulera…..

    • ”Den nyaste flottan…”

      Man undrar hur mycket äldre de andra bussbolagen är…

      Krockbussen var 7 år gammal och hade 60 000 mil på nacken.
      Möjligtvis är det ”nytt” i din värld, men i den värld där vi andra lever, är ett sju år gammalt fordon inte ”nytt”.

      Har åkt med Scandorama till Berlin och bromsarna knakade och tjöt när föraren tryckte på pedalen, har åkt i 35-gradig värme i Scandoramas bussar i Italien med trasig luftkonditionering…. nej, busskvalitet är inte som Bergkvara annonserar på TV.

      • Oj vad du har dålig läsförståelse. Nämns olycksbussen i mitt inlägg gällande ålder? Vet du hur pass långt en turistbuss normalt rullar? 100 – 120 000 mil är ganska normalt!
        Vet inte heller om du klarar av lite matematik? Ta årsmodellen på de turistbussar som företaget äger, dela med antalet så får du snittåldern (har du inte fakta får du göra som de flesta – spekulera!). Alla kan inte åka i den nyaste bussen även om de köper minst ett tjog nya turistbussar varje år.

    • Många yrkesförare har dubbla USB minnen till färdskrivaren. Förr var det dubbla kort

      • Nej. Du måste läsa av minst var 28:e dag. När du använder kort 2 ”spärras” kort 1 – du kan inte läsa av hos samma företag igen. Möjlighet är att köra hos två företag men att kunna administrera detta spricker ganska fort. Allt är digitalt idag och därmed inte som förr då man kunde kasta föregående färdskrivarkort. Fordonets färdskrivare skall läsas av minst var 90 dag. Mestadelen av informationen finns på båda korten, d v s förare på fordonet och fordonet hos föraren. Likaså visas arbetstid, körtid, raster, hastigheter med mera, detta på sekundnivå.

  6. Kör och vilotider ett exempel. ”Den dagliga körtiden får vara högst 9 timmar. Dock får den dagliga körtiden uppgå till 10 timmar två gånger per
    vecka.” Raster, exempel ”När du haft en sammanlagd rast på 45 minuter alternativt en delad rast på 15 och 30 minuter startar automatiskt en
    ny körperiod på 4 timmar och 30 minuter”.
    Detta syns på färdskrivaren, är trötthet orsaken då ligger både chaufför och bussägare pyrt till.

  7. Nu har ju faktiskt Stefan Löfven gått ut och kommenterat detta och är så sorgsen så sorgsen och det är bara en tidsfråga innan han pekar finger åt någon genuin svensk och fördömer det hela och kallar vederbörande rasist vilket han historiskt bara gör när det har visat sig vara blattar, jag förväntar mig inte att det denna gången är annorlunda.
    Fråga är vem som blir hängd denna gången, och var bussen full med blattar?.

  8. Det gör mycket ont när barn skadas och t.o.m. dör.
    Vi ska nog inte döma någon eller något innan vi vet
    orsaken.
    En sak är dock säker; Det är en olycka.
    Olyckan är inte avsiktligt orsakad.

    Det gör mycket ont när barn skadas.

  9. Hemskt!!! Klart man bryr sig om de nära och kära i sitt eget land. Ens egna. Det är ju de som verkligen betyder något. Det är det som är viktigt!!! Och så är det nog för alla folk. Det är naturligt, sen urtider. Och borde så vara, även hos våra politiker, som låter vårt folk trakasseras och skändas. För så är det nog hos alla folk. Det är sunt och riktigt, att det är de egna, och närbesläktade som betyder något. Att förgöra folk i Hitlers och Merkels anda är absurt och helt mot allt vad mänskligt genetiskt naturligt är. Därför är också dagens människo -och folkfientliga politik, helt förkastlig, och mot naturlagarna. Det kommer att straffa sig. Vänta och se!

    Att avskum dör i Syrien/Irak, vem bryr sig. Vad man istället måste bry sig om är mänskligheten som helhet. Och den blir inte betjänt av, att man räddar undan drägg från förintelse, så de kan fortsätta att sprida död, terror och skit över jordklotet. Det är totalt vansinne, och fullständig förrödelse för mänskligheten, och inte befrämjande av dess väl, som alla politiska handlingar borde vara, och ha som främsta mål. Vilket det tyvärr alltför sällan är idag, eftersom man i vänsterpacksmakten, lever efter myten ”allas-lika-värde.”

  10. Det påminner om den tragiska bussolyckan i Norge 1988 då en halv skolklass och några föräldrar och skolpersonal omkom i en tunnel i Norge De kom från Kista utanför Stockholm och var jämnåriga med min son som är född 1976. Jag tänkte det kunde vara han så att mista och överleva ett barn måste vara obegripligt ofattbart. Dessa barn hade finansierat sin resa genom loppis bland annat. Resan till Norge var en genomresa för att komma till Shetlandsöarna men den fick ett abrupt och sorgligt slut i Norge. Sen kom det fram att en av föräldrarna hade kommit över att hyra en buss som ansågs vara i ett undermåligt skick om jag inte minns fel.

  11. Illa, illa. Bergkvara bussarna var ju de fina bussarna för sisådär 15-20 års sedan ofta anlitade av bussresebolagen Scandorama och Ölvemarks.
    Sannolikt chaufför som inte är van vid luriga norrlandsvägar med eventuella lömska isfläckar som inte syns i förväg. Märkligt i en uppförbacke.

  12. Har följt rapporteringen hela dagen, det är nog allas mardröm
    Det som hände.
    Man vet själv hur man ängslades när ens egna barn var ute på
    Sånt här, som visserligen var roligt för barnen.
    Men likväl ett orosmoment för föräldrar.
    Hoppas innerligt att omfattningen stannar här, och att de skadade
    Tillfrisknar snart.
    Alla tankar går till de drabbade och närstående.
    Och vi får vara stolt över dom som var hjältar och räddade livet
    På många idag.
    Skönt att se att det finns resurser när det behövs, även om olyckan
    Är framme på en svårtillgänglig plats.

  13. En mycket tragisk olycka som kan bero på allt från en undermålig buss.(skrotfärdig) Eller kanske en chaufför som var nyttjad till det yttersta,vad gäller antal arbetstimmar i följd.Detta sista är mycket svårt att kontrollera.
    Växlar man buss redovisar ju inte färdskrivaren antalet timmar som chaffisen arbetet senaste dygnet.Inget ovanligt att så sker inom alla svenska transportbranscher,.Detta för att kunna konkurrera med alla EU-utländska bolag, där personalen tvingas arbeta för hungerlön.

    • 30kr timmen har de haft chaufförer som kört för. Sen så verkar detta vara ett utav dessa giriga förnekelseföretag. De kommer säkert att ha de dyraste advokaterna jämfört mot de billigaste chaufförerna.

    • Kan ju också var< som så att föraren blev sjuk på ett eller annat sätt. Här i Sudnsvall hade vi en tradare som kördfe över på fel sida av vägen och ut på ett gärde. Den föraren hade dött innan bilen for oktontrolerat, får vara glad (i det fallet) att det inte kom någon möt5ande trafik. Vad jag menar är att man inte ska spekulera i vad det kunde ha varit som orsakade olyckan. Det kan bli så djävla fel.

  14. Sara H, lägg av och väx upp. Skandalpressen skapar givetvis artiklar som är kryddade. Gällande olycksbussen har du inte ett dugg vetskap om vad som var anledning till ombesiktning, kan vara en sådan enkel sak som att något resenär har tagit bort en dekal om nödutgång på en ruta – ger ombesiktningskrav.
    Mina tankar går till alla berörda samtidigt som jag betackar mig för besserwisser likt Sara H!

    • Käre bussförare:
      Det var de egna anställda på bergkvara-verkstäderna som slog larm om slarviga reparationer på Bergkvaras egen verkstad i Malmö, om fusk-besiktningar etc. Visst vet jag inte varför bussen kraschade, men jag vet ALLT genom min profession om slarvmentalitet i företagsstrukturer. Och jag är fullvuxen…

      ”Jag sätter mig aldrig i deras bussar. Aldrig! För jag vet hur deras reparationer går till”, säger en person som jobbat i många år i verkstaden på Bergkvarabuss i Malmö.

      http://www.sydsvenskan.se/2017-03-11/tio-mekaniker-slar-larm-vi-fuskar-med-skanetrafikens-bussar

      Kan vara djupa spår i vägen, halka, regelbrott eller förarfel… men mycket allvarlig belagd kritik mot ett företag får inte negligeras vid ansvarsundersökning och -bedömning.

      • Det var mestadels tidigare anställda som slog larm. Och även någon enstaka nuvarande anställd. Men så är det på alla arbetsplatser, den som är missnöjd beskriver vad den tycker är tokigt. T ex Swedac hade inget att anmärka på och detta är ointressant för journalister att skriva om.

    • Vadå, besserwisser? Hon bara skriver vad som är officiellt. Bussbolaget verkar inte vara av den seriösa typen. Om det varit en dekal som förorsakat ombesiktningen så är det konstigt om man inte lyckats klistra dit en ny redan vid andra ombesiktningen.

      • Sins, har många vänner som arbetar i Malmö. Vissa saker stämmer till viss del, andra är förstorade enbart för att sälja, alltså journalisters vanliga knep.
        När det gäller dekal så gav jag exempel på en sak som ger anmärkning – du kan alltså inte göra en bedömning utan att titta i protokollet, vilket Sara med säkerhet inte gjort.

  15. Bergkvarabuss – en skandal i Malmö
    —————————————————–

    En anställd den 11 mars:
    ”Det är bara en tidsfråga innan det händer en olycka”

    Det tog 20 dagar. B

    ussen som gått 60 000 mil var underkänd i två besiktningar och godkändes vid den tredje, den 16 dec 2016.

    http://www.sydsvenskan.se/2017-03-30/profit-ar-bussbolagens-enda-ledstjarna
    http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/skandalerna-kring-bergkvarabuss-skapar-politisk-storm

Kommentera