Disciplin höjde elevernas betyg

SKOLAN. Den tidigare yrkesmilitären Truls Katsler har tagit militärdisciplinen till grundskolan. Som rektor för Ölyckeskolan i skånska Löberöd har han satsat på att införa tydliga ordningsregler och uppställning för eleverna utomhus varje måndag.

Disciplinen har gett resultat. På fyra år har andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasiet ökat från 74 till 95 procent.
– Vi ställer ganska hårda krav, men det är viktigt att de förstår att vi gör det för att vi bryr oss om dem. Det är krav med hjärtat, säger Katsler till Skånska Dagbladet. 

Kepsar är totalförbjudna att bäras i klassrummen. Lärarna avgör om mobiltelefoner ska vara framme. Det får bara ske om de används i undervisningen. Annars omhändertas mobilerna och hamnar i rektors skrivbord och så får föräldrarna gå tidigare från jobbet och komma och hämta dem.

-Pettersson säger att det är märkligt att andra rektor och politiker inte fattar att ordning och reda skapar trygghet och arbetsro. Sådant är självklarheter, men tydligen inte i flathetens land, där förstör vi hellre barnen…

26 thoughts on “Disciplin höjde elevernas betyg

  1. […] Disciplin höjde elevernas betyg. Den tidigare yrkesmilitären Truls Katsler har tagit militärdisciplinen till grundskolan. Som rektor för Ölyckeskolan i skånska Löberöd har han satsat på att införa tydliga ordningsregler och uppställning för eleverna utomhus varje måndag. […]

  2. […] Disciplin höjde elevernas betyg.Den tidigare yrkesmilitären Truls Katsler har tagit militärdisciplinen till grundskolan. Som rektor för Ölyckeskolan i skånska Löberöd har han satsat på att införa tydliga ordningsregler och uppställning för eleverna utomhus varje måndag. […]

  3. Först efter 25-30 år har detta enkla samband mellan mobilförbud och ökad kunskap hos eleverna trängt in i skallen på socialdemokraterna. Fantastiskt. Men tyvärr 25år försent. Man har helt enkelt svekit 25 årskullar avenska skolelever och inte givit dem den undervisning de haft rätt till.
    Och nu tycker sossarna att de skall ha beröm för sin ”stora upptäckt”!
    Ja jag säger då,det.

  4. […] SKOLAN. Disciplin höjde elevernas betyg skrev vi om häromdagen. Självklart i många framgångsrika länder världen över men inte i vänsterextremisternas Sverige. – Pettersson vill helst kalla ordning och reda skapar, det skapar trygghet och arbetsro. Sådant är inte självklart i flathetens land, där förstör vi hellre barnen… […]

  5. Blir väl snart beskylld för att ha ”tagit i en elev” så de ”vänsterliberala” ser en chans att avskeda…

  6. Ingen blir förvånad! Alla vi normala medborgare har vetat detta sedan årtionden.
    Bra att Katsler tagit den personliga risk, ja risk för familj och anhöriga, det innebär att genomföra ”ordningsskolan”.

    Jag tror nämnligen, att nu när ”tilltaget” blivit känt, så kommer PK att ”gå bananas”. D v s det kommer att bli anklagelser i olika former i media (uthängning), rasistkortet kommer direkt om det finns asylsökares barn i skolan, myndigheter kommer att undersöka Katsler för att hitta något att anmäla för, skolverket kommer att hitta något förbud för metoden eller besluta om nya förbjudande regler, politiska påtryckningar mot föräldrar kommer att få några att vika sig och klaga över ”barnens behandling”, i varje fall kommer man att hitta någon invällarförälder alternativt ensamkommande som klagar över diskriminerande krav (typ).

    Globalisterna, genom PK-maffian/kultur-marxisterna, har tydliga mål om att förstöra allt fungerande i Sverige. Hellre ett land i skick som Aleppo (efter inbördeskrig), än ett fungerande rättssamhälle??
    Var så säker!

    Nu måste vi svenskvänner stötta Katsler med lika stor uppslutning, som vi haft för Peter Springare.

  7. Blir egentligen förvånad över att S (och MP) inte har fråntagit lärarna rätten att konfiskera elevernas tillhörigheter. Den rättigheten måste ju bryta mot alla tänkbara mänskliga rättigheter och Barnkonventionen mm. såsom det brukar heta i de kretsarna….

    Möjligheten att ge kvarsittning försökte de slopa för ett antal år sedan men misslyckades lyckligtvis. Minns att förslaget motiverades med att det är ”omodernt” att tillrättavisa elever med ”ålderdomliga tvångsmetoder”.

  8. Ja, det visste vi väl alla, att detta skulle funka. Det är väl bara regeringen med lille Fridolin i spetsen, som är förvånade resultatet! Och så alla psykologer förstås.

  9. minns så väl, då man gick i plugget på 40-
    50 talet…de man va verkligt skraj för, det
    va att få B el. C i ordning alt. uppförande
    …vill tro att just detta, att få underkänt i
    dessa 2 ”betyg” präglar mitt liv än denna
    dag…nog inte levat idag annars
    …ett varmt tack till de styrande på den
    tiden…alla/allt borta nu 😢

  10. Den gode rektor Katsler har med rätta rönt såväl heder som tillfredsställande utfall av denna rekommendabla undervisningsstrategiska modell, vilken vi hoppas skall bilda föredöme för en för studieresultaten erforderlig skärpning av ordningsreglerna och visa betydelsen av dess efterlevnad. Ett slags förnuftsnavigerande modern Caligula har initierat disciplinens renässans och påvisat ett lyckat utfall, något som förhoppningsvis kommer att inspirera andra, djärva skolfuxar och motståndare till den nya tidens normlöshet och bildningsfientliga skolmiljöer.
    Retirerande och politiserade femimarxister göre sig icke besvär, enär dessa med all önskvärd tydlighet bevisat att de inte är det maktpåliggande undervisningsuppdraget vuxna och värdiga.
    Jaja, go´ vänner, här och var dyker det glädjande nog upp en och annan vän av ordning, rim och reson. Det skulle således krävas en gammal yrkesmilitär med blick för det disciplinära för att återinföra lite sunt förnuft inom skolans väggar. Gott så!
    Andreas 🙂

    • När man läser om vad Katsler genomfört, så verkar det vara en typ av ”TEXASMODELLEN”? Skolverket vet vad detta innebär.

      Texas i USA hade de i särklass sämsta skolresultaten och skolan var samtidigt dyrast i drift i USA. Men det fanns hopp eftersom främst ”vita Texasbarn” hade nästan samma resultat som en genomsnittselev i USA. De som drog ner var nyss invandrade latinos, samt inhemska elever med afrikansk bakgrund.

      Så vitt jag minns så löste man problemet genom att placera (mot föräldrars vilja) barn med kriminella aktivitéter eller dömda i ungdomsdomstol, i särskilda internatskolor tills de gått ut skolan med godkänt. Dessa skolor hade ett upplägg som militär-camp. Lärare var f ö ofta pensionerade marinkårsbefäl.
      Icke kriminella barn, oftast afrikaner eller nykomna latinos (men även (fattiga) vita barn – även de stökiga) bussades till specialskolor, d v s blandades inte med ordinära elever, där de fick undervisning tills de hade godkända resultat. Så snart man hade elever som stökade, så placerades de i specialskolorna. Resultaten i ”normalskolan” sköt då i höjden.

      Kontroversiellt i USA, och säkert ännu kontroversiellare i Sverige med tanke på den vänstermiljö vi har. Vänstermiljöns mål är att skapa okunniga, lättledda medborgare, som kan ledas till att stödja ett revolutionärt maktövertagande.

  11. Vi hade en sådan skola före 1967, med ordning och reda. Jag minns mycket väl hur lärarna med klara direktiv fick oss att efter varje skolpaus ställa upp på raka led först utanför och sen på kommando klassvis gå in och hänga av ytterkläder i korridoren för att sedan ställa upp på led igen. Inne i klassrummet fick vi stå vid bänken tills läraren sa sitt ner. På morgonen var det psalmsång, bön före och efter maten innan skoldagens slut Gud bevarar oss. Denna diciplinera tillämpades t.o.m sjätte klass. Sedan gick en del elever vidare till realskola som hade s.k. läshuvud, övriga fick fortsätta sjunde klass för att sedan efter praktik söka in till yrkesskola i någon form. Denna skoltyp avvecklades sedan efter hand regionsvis. Istället infördes den så kallade enhetsskolan 9 årig, utan disciplin och ordning och reda. Med fortsättning 3 år gymnasieutbildning som skulle motsvara studenten. Detta hade väl fungerat om man inte hade tappat bort praktisk utbildning och framförallt disciplinen. Fel tycker en del men förr var det nästan alltid tyst och lugnt i klasserna och dom som ville läsa fick god grund för vidare studier.

  12. Hur många gånger kom man inte hem med blåa fingrar, visst gjorde det ont men idag skulle alla dessa lärare ha blommor och all uppskattning. Att jag lyckats ganska bra i livet tackar jag disciplinen för. Man måste ställa krav

  13. Det brukar att bli ordning på grabbarna här !
    https://www.youtube.com/watch?v=ELi7cC85ew4
    Disciplin var ordet, särskilt pojkar behöver en man som förebild, jag misstänker att pojkar saknar manliga förebilder kanske det aldrig har funnits en man närvarande under uppväxten?
    Samhället är väldigt orienterat för kvinnor, vilket i förlängningen gissar jag drabbar kvinnor med våldtäkter och misshandel.

    • Muslimerna i väst är ju ett exempel på vad som händer när pappan inte är ett föredöme, det drabbar ju både barnen och mamman.

  14. Naturligtvis vet vi alla att det är just detta som behövs och som ungdomarna mår bra av och trivs med. Men att våga göra det är något annat.
    All heder åt denna utomordentliga rektor.

  15. Ett stort problem är ju att allt detta är nationalsocialism. Ordning och reda, sunt förnuft, belönande av duktiga och skötsamma, disciplin, hyfs, respektabelt uppträdande gentemot andra, ärlighet, hederlighet, god moral, bestraffning av elakheter och brottslighet. Bortplockande av bedragare, tjuvfolk och ljugande svin etc. Att den ljugande makten har fått nästan alla att vända sig mot denna rättskaffens och sunda ideologi är dels att den klass som i Tyskland var ansvariga för plundringen av Tyskland och det tyska folket och den sedeslöshet som dessa införde och premierade pekades ut väldigt tydligt av världens mest kända man och att det är precis samma ljugande klass med sina betalda hejdukar i ”våra” medier och ”våra” politiker som likt horor säljer sig för sina 30 silverpenningar. Och sist men inte minst den systematiskt saluförda lögnen om tvålar, lampskärmar, gaskammare, elektriska bassänger, skallkrossarmaskiner mm.

    • Nu får du väl skärpa dig! Normerna du beskriver i ingressen är gammal hederlig socialdemokrati, den som försvann i och med Palmes tillträde, och som nu drivs av ett annat parti.
      Att Tyskland utarmades i mellankrigstiden berodde knappast på klassen judar, som du antyder, utan att Tyskland avkrävdes ett gigantiskt krigsskadestånd av segrarmakterna. Detta drabbade det tyska folket, men det var inte det som startade WW1, utan den preussiska nomenklaturan i Tyskland med Kaisern i spetsen. Dessbättre lärde man sig, så efter WW2 skapade segrarmakten USA i stället Marshallhjälpen, vilken hjälpte främst Tyskland på fötter för att sedermera bli Europas ledande stat, både ekonomiskt, industriellt och demokratiskt.
      De tyska nazisterna gjorde sig inte heller kända för sedesamt uppträdande, i synnerhet inte i de under WW2 ockuperade länderna. Betr tvålar, lampskärmar, elektriska bassänger och skallkrossarmaskiner skall jag låta det vara osagt, men beträffande ihjälgasningen av miljoner människor finns ovedersägliga bevis och vittnesmål, om man inte är en uppenbar historieförnekare. Att påstå att detta inte har hänt gagnar bara dina motståndare. Genom ditt inlägg förstör du för det enda parti som har reell möjlighet att få till stånd en sund förändring i svensk politik.

Kommentera