Vad är planerna för ekodukten i Kungsbacka??

Ställningen som byggdes för gjutningen var för dålig därför måste en del gjutas om. Förseningar och trafikstockningar på E6:an är en följd. Nu var det en liten fågel som viskade att den 32 meter breda och 64 meter långa bron byggs och förstärks överdimensionerat. Väldigt mycket starkare än vad som krävs för ändamålet. Kan man börja fundera på vad tanken är med detta? Om det stämmer, varför?

ekodukt

Givetvis börjar cellerna i hjärnan att arbeta så gott de nu kan. Om detta stämmer – varför behövs detta kraftiga bygge?  En tanke som genast ploppar upp är att det inte finns någon överfart i hela Sandsjöbacka-området mellan Lindome och Kungsbacka. Där har Svevia länge planerat ett grustag i området Skäggered som ägs av Svenska kyrkan.

Området är enormt stort, 30 hektar. Täkten kommer att sträcka sig från Sandsjöbacka naturreservat till Gamla riksvägen (mellan Anneberg och Lindome). Närmaste bostad ligger 220 m från planerad täkt. Buller, damm och tung trafik kommer att påverka området i många år framåt.

Protesterna har varit enorma mot detta, mycket beroende på att det är ett naturreservat. Nu återstår om mina hjärnceller har rätt i att denna ekodukt är så förstärkt för att den skall klara av tung trafik såsom grusbilar??  34 meter bred, då räcker det till en fil åt grusbilarna också?!

Är det så att några själar sitter och planerar inför detta………..?? Detta är enbart spekulationer från min sida. Man kan ju undra och spekulera hur mycket som helst angående denna överfart för älgar och andra djur som byggs för att hålla för riktigt tung trafik.Inget skulle förvåna mig. I dagens klimat är en ekodukt ”inne” och befogad men en framtida överfart för grusbilar – nej, inte riktigt. Vi får väl vänta och se om spekulationerna visar sig vara rätt eller totalt uppåt väggarna??!!

Enligt Kyrkans Tidning har  Svevia återkallat sin ansökan i domstolen men, det har hänt förr och saker och ting kan ändra sig………….

9 thoughts on “Vad är planerna för ekodukten i Kungsbacka??

  1. Tror inte den skall användas som ny avfart men den är däremot ett stort jäkla slöseri med skattemedel.
    Från Sandsjöbacka rastplats till avfarten Kungsbacka finns det tre tunnlar under motorvägen och därigenom har ju djuren sprungit fram och tillbaka i decennier (aktuell vägsträcka invigdes 1973) då motorvägen är avspärrad med viltstaket. Det är bara en trendgrej man fått för sig för några direkta viltolyckor sker sällan där.

  2. Säg inte det. Har dessa experter räknat med tyngden av alla jordmassor som skall ligga på bron, träd, snö och liknande?

    64×32 är 2048 m2, en meter tjockt lager blir 2048 m3, ta det gånger 1600kg så blir det 3 276 800 kg eller 3276,8 ton! Jämför med en lastbil som max väger 64 ton!

    Jag är inte expert, men bron bör vara rätt kraftig!

  3. Sannolikt kommer detta att bli och förbli en ekobro. Anledningen till att den blir 32 meter bred beror på att att djur skall kunna passera ostört (därav 32 m bred) och att det kommer planteras träd samt annan naturmaterial. Om den är överdimnesionerad vet jag inte dock.

    Skulle det byggas en bro för lastbilar så skulle den göras minimal då företag som hanterar grustäckten inte skulle investera i en sådan bred bro för att frakta grus skulle påverka lönsamheten på en verksamhet med lågvärdigt gods.

    Så, ni kan nog sova lugnt och samtidigt veta att djuren kan passera ostört:-)

    • Med överdimensionering menade jag att den var kraftigare än vad som behövs. Kommer från en insidekälla.

  4. Får väl hoppas det inte kommer köras grusbilar över bron. Jag bor i Kungsbacka men hade ingen aning att bron ens existerade… bra med broar till djuren som pendlar mellan skogarna.

Lämna ett svar till KalasbetalarenAvbryt svar