Tidningsutgivarna driver med oss

MEDIA. Tidningsutgivarna inleder en treårig kampanj om mediernas trovärdighet och pressetiken, med annonser med rubriker som ”Vi vägrar avpixla” och ”Pixlat av hänsyn”. Kampanjen handlar om trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare, med debattartiklar och annonser i dagstidningar.

tu-avpixla-nej_0

”Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt”, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige, i en kommentar, precis som vi inte visste det.

”Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Läs mer…

-Pettersson undrar om medier skämtar. ”Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt”, de måste inte bli bättre på att förklara utan på att följa sina egna regler och ge korrekt och allsidig information.

Till och med reklamkampanjen är vinklad. Brukar de pixlade, misstänkta brottslingarna vara ljushåriga? Medierna har en förmåga att skylla på andra i stället för att ta tag i problemen om varför journalisterna är den yrkesgrupp som har sämst förtroende av alla. ”Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna” skriver TU ovan och det innebär att 80 procent litar på medierna och det tror jag inte en sekund på.

tu-avpixla-nej_0

Två misstänkta, en pixlad och en inte.
Två misstänkta, en pixlad och en inte.

Journalisterna påstår att de ska vara återhållsamma med nationalitet och etnicitet. Är det någon som tror att det gäller alla grupper…eller bara ”svenskar”…

 

39 thoughts on “Tidningsutgivarna driver med oss

  1. Tidningsutgivarna gör ju parodi på sig själva.

    Denna reklamsatsning är ju ett tydligt bevis på att de inte kan leverera en produkt av trovärdighet.

    Man utgår alltså ifrån, att en stor grupp av tidningsläsare, inte har ett eget omdöme, som kan avgöra vad som är fakta, opartiskt och sanningsenligt.

    Snacka om översittarattityd och nervärdering av många tidningsläsare.

    Lägg ner denna ironi-kampanj. För effekten kommer bara att bli det motsatta. Tänk lite nu TU.

  2. Fröken feminazistdirektör å TU umgås uppenbarligen immerfort med vanföreställningen att mainstream media skulle navigera efter något som ens kommer i närheten av pressetik och objektiv nyhetsförmedling. Denna ”folkupplysningskampanj” påvisar ett totalt förakt för gemene mans intelligens och förmåga till lägesbedömning, och får väl anses som den finala ansträngningen i den psykopolitiska presspropagandans alla avledningsmanövrar. Denna operation har onekligen den av något mystiskt virus drabbade P. Wolodarskis exorbitanta prägel över sig.
    Andreas.

  3. Skall dom annonsera i tidningarna?
    Finns väl snart ingen jävel som läser en dagstidning!

    • Man kommer säkert att få gratisreklam i annonsfria SVT/SR. Inbäddat i ”debatt- och soffprogram” med enbart troende och utan erinran från Granskningsnämnden.

  4. Media vill fortsätta mörka invandras brottslighet och uppgifter som belastar migrationspolitikens trovärdighet.
    De vill kalla alla åsikter till höger om (S) för extrema, populistiska och bruna.
    De vill ha monopol på platser i TV-kanalernas tyckarsoffor och besätta apbergen med folk som tycker ”rätt”.
    Media vill aldrig låta SD komma till tals utan låter utvalda förklara vad SD menar.
    Public service tillsätter vänsterfolk i ledningen.
    När får vi se någon med SD-sympatier i ledningen för SVT?

    Vi behöva en Trump.

  5. Medias trovärdighet känner vi till innan, den är lika med 0,
    så till det behövs inga flödiga annonskampanjer, Media måste
    precis som Fredrik Reinfeldt ha inbillat sig att Svenska folket
    är en samling idioter som inget begriper, men vi begriper nog
    vad dom sysslar med, mörkning av fakta, rena lögner och mycket
    annat ljusskyggt, det är bara för media att vänja sig att upplagorna
    kommer inte att bli större, bara mindre allt efter att fler inte
    är beredda att betala för sekunda material.

    Det bor en liten Peter Rawet i varje Journalist. Muhahaha.

  6. Att medierna gör reklam för vilken trovärdighet och etik de då skulle ha är ju talande i sig:)

    Det är ju också symptomatiskt att de talar osanning i ingressen 🙂 Det lär ju vara betydligt fler än var femte som misstror medierna 🙂

  7. NU ÄR SN: DESPERATA fick brev i dag om att jag kan prenumerera,
    en månad för en krona HOPPAS att denna SKIT TIDNING GÖR
    KONKURS. Skulle aldrig prenumerera på denna skit blaska
    Har skrivit ett tjugotal insändare in till den Blaskan men dom
    har inte tagit in EN enda. Där emot har det varit på annat sätt
    i Norrköpings Tidning där har det gått lite bättre.

    • Brukar skriva på HG(Hela Gotland)då det är ganska högt i tak men ibland blir man idiot förklarad trots bevis på bevis

    • Vi fick också ett erbjudande som luktar desperation, från Nerikes Allehanda. Vi råkade ha kvar den förra reklamen och jämförde: de har höjt alla varianter – IGEN. Årsprenumerationen är så hutlöst dyr att vi inte fattar hur NÅGON över huvud taget ens funderar på att betala sådana summor för en blaska, särskilt när de tog helt bort kommentarsmöjligheten på webben.

  8. Det är bara att ögna Avpixlats referat från ”diskussionen” på Publicistklubben så finns svaret varför gammelmedia aldrig kan bli trovärdiga med dagens bemanning av enkelspåriga egoister som tror sig ha till uppgift att uppfostra läsarna. Men släng ni ut massor med pengar på kampanjer så tar resurserna för utgivning slut snabbare.

  9. Desperationen ökar när snart ingen vill betala för censur, drev, hat, lögner, pixlingar allt är vinklat och tillrättalagt. Ett med andra ord sjunkande skepp. Arbetslösa journalister kommer bara att öka och öka.

  10. För att komma närmare sanningen borde ljugmedia istället skriva:
    ”Vi vägrar avpixlat araber och somalier”

Kommentera