Att kalla dessa människor för en sanitär olägenhet är en allt för mild benämning

INSÄNDARE. Malmö 3-11-2016

Till Hedvig Lärka och Frederick Batzler, centrum för sociala rättigheter Malmö

Ni skriver att det har gått ett år sedan vräkningarna av dom som bodde i ett stort läger i Sorgenfri i Malmö skedde. Jag vill bara påpeka att dom vräkta inte alls bodde på den tomten därifrån dom avhystes. Vräkt kan man bara bli om man har ett kontrakt och det fanns inte i det här fallet. 

Deras hem låg och ligger avsevärt längre söderut, nämligen i ett land som heter Rumänien därifrån så gott som samtliga av ockupanterna kommer. Dom var inte boende på tomten, dom var olagliga ockupanter där.

När jag besöker ett främmande land så tar jag antingen in på ett hotell eller hyr ett hus. Och när jag skall utföra mina naturbehov så använder jag toaletten som hör till rummet på hotellet där jag bor eller till huset som jag hyr.

Jag ockuperar inte främmande människors egendom i det främmande landet och jag sitter inte och utför mina behov på andras tomter och inte heller i någon park som ligger i det främmande landet jag besöker. Jag sitter inte heller utanför någon butik och antastar dom människor som bor i det främmande landet med att tigga.

Jag har faktiskt förutsättningarna ordnade så att jag inte på något sätt ligger medborgarna i det främmande landet till last ekonomiskt. Tvärt om så tjänar det främmande landets medborgare på att jag besöker landet och där spenderar pengar som jag har med mig.

Vidare så lägger jag mig inte ner och tillbringar natten framför ett Stadshus i det främmande landet jag besöker och belamrar platsen utanför med varken madrasser, sovsäckar eller annat bråte.

Ovanstående är helt elementära saker för så gott som alla människor. Men tydligen inte för dessa romer från Rumänien som ni så helhjärtat stöder och ömmar för.

Varför skall inte ovanstående elementära regler gälla denna folkgrupp från Rumänien? Med vilken rätt kommer dom till Sverige och bär sig åt som svin där dom drar fram? Varför skall t ex parkeringsplatser längs våra vägar som denna folkgrupp från Rumänien har använt lämnas i ett skick som liknar en soptipp?

När jag bilsemestrar i ett främmande land och stannar på en rastplats så ser den rastplatsen när jag lämnar den precis ut som när jag svängde in där. Varför gör den inte det när romerna från Rumänien lämnar en svensk rastplats bakom sig?

Ni avslutar er artikel med att skriva att ingen människa ska definieras som en sanitär olägenhet. Jag kan hålla med om detta när det gäller människor som beter sig och uppför sig så som man kan förvänta sig att man skall göra och så som dom allra flesta gör. Särskilt när man besöker och gästar ett folk i ett främmande land.

Men tyvärr så var dessa rumänska romer som ockuperade tomten vid Industrigatan i Malmö i högsta grad en sanitär olägenhet. Och inte bara dessa, utan det fanns också ett mindre läger i slutet av Lorensborgsgatan i Hyllie där dom sanitära förhållandena var liknande fast i mindre omfattning.

Jag besökte lägret vid Industrigatan två gånger och gick runt där inne och något värre svineri har jag aldrig upplevt i mitt liv någonstans. Hur människor kan bete sig på det viset som där såg ut är för mig en gåta. Särskilt när detta sker på någon annans mark.

Att kalla dessa människor för en sanitär olägenhet är en allt för mild benämning i sammanhanget.

Ni gör er tydligen stora bekymmer över att dom vräkta nu lever utspridda på Malmös gator, sover utomhus med en konstant oro att bli bortkörda av polisen och med ökad risk för att utsättas för trakasserier och hatbrott.

Jag vill då fråga er båda om ni har gjort något konkret i så fall för att mildra denna oro? Och med konkret så menar jag inta bara att ni skriver tillrättalagda artiklar fulla med vackra juridiska termer och konventioner, utan jag menar något helt annat.

Har någon av er på Centrum för sociala rättigheter tagit emot någon av dessa rumänska romer i ert hem t ex så att dom slipper att utsättas för något av det som ni beskriver?

Eller är det som det brukar vara att välviljan skall finansieras av skattemedel och andra skattebetalare men absolut inte drabba er egen ekonomi eller er egen bekväma vardag?

Jag misstänker att det är så och då borde namnet på Centrum för sociala rättigheter bytas ut mot Centrum för socialt hyckleri!

M V H, Sandor Herold, Malmö

Tidigare om Sorgenfri på bloggen

24 thoughts on “Att kalla dessa människor för en sanitär olägenhet är en allt för mild benämning

  1. Skogen där jag lekte när jag var liten har blivit nedsmutsad av gamla kläder, skräp, skit. Min föredetta favoritpromenad kantas av toapapper och exkrementer. När jag påtalade att en tiggare utanför en konsumbutik tafsade på barn blev jag kallad rasist av barnens fader.

    Var händer med Sverige?

  2. Mia som skriver ofta här på bloggen……….vem är DU ?
    Driver du ett lönande asylboende, är du kommunalt anställd eller skriver du för att vara elak ?

  3. Sandor Herold beskriver hur mycket bättre han är än zigenare eftersom har råd med hotell, tillgång till toalett, inte sitter och tigger och hur andra länder tjänar på oss hans spenderande när han kommer dit.

    Hurra vad du är bra.

    • Mia
      Jag hade önskat att de flesta i vår civilisation hade varit lika bra, då hade vårt samhälle varit en trevlig plats att vistas på.

    • Mia
      Jag förstår att du inte har varit tvungen att passera ett gigantiskt stort zigenarläger på väg till ditt jobb, den erfarenheten har jag. Där var även rödljus och om man inte är självmordskandidat , så stannar man på rött ljus, då slog de till packet, om du inte gav de en euro för att de sprutade vatten på din framruta så sparkade de stora bucklor på din bil.
      Nu är min bil gammal 14 år men fungerar fortfarande, deras spark på min bil ………….var en spark mot mig !!!!!!

      • Ingemar
        De flesta som pendlade och passerade varje arbetsdag det stora zigenarlägret anmälde varje gång vad som försiggick till polisen, det blev så många anmälningar att lägret revs,
        till alla pendlares lättnad.

      • Lena
        En bekant till min syster gifte sig i somras, mannen i familjen hade inför brölloppsresan totalrenoverat deras husvagn till perfekt skick. Så, morgonen då de skulle iväg fanns den inte på plats! Senare återfanns den, medvetet förstörd tll oigenkännlighet, i ett (nu rivet) zigenarläger! Men mannen i familjen kunde identifiera vagnen på vissa unika kännetecken så polisen kopplades in.
        Den enda ersättning de ska ha fått var ca 25 000 från sitt försäkringsbolag trots att den var värd mycket mera.
        Bortforslingen av lägret betalade dock kommunen!

  4. Hahaha, en ungrare som blir förvånad över vad zigenare ställer till med. Den här gubben verkar totalt ha mizzzat att det har med zigenarnas kultur att göra. Över 600 år i Europa och den överväldigande majoriteten av dem har fortfarande inte kunnat anpassat sej till de majoritetssamhällen de lever i (förpestar). Ännu konstigare är ju att herr Zzzandor är ungrare – ni vet lilla Ungern – ett av de mest zigenartäta länderna i världen. Zzzandor har troligtvis också missat att en stor del av de zigenarna vi har i Sverige idag som inte är svenska zigenare (tänker inte på tiggarzigenarna från Rumänien och Bulgarien) är just zigenare från Ungern, dessa kom hit under slutet av 60-talet (samtidigt som zigenare från dåvarande Tjeckoslovakien). Dessa tigger ju inte då alla är svenska medborgare och lever på olika sorters bidrag och begår olika sorters brott (många från det ”ökända” romregistret hos polisen var just ungerska zigenare, hur jag vet det håller jag för mig själv). Så Zzzandor jag föreslår att du åker ”hem” till Ungern (vackert land på sina håll) och hälsar på lite ungerska zigenarbyar och kolla hur det ser ut, så ska vi se om du får dig en förklaring till varför det ser ut som det gör. Tycker bara att det är pinsamt att jag som etnisk svensk ska ha bättre ”koll” på zigenare än en person som jag förmodar är etnisk ungrare. Å andra sidan är inte ungrare i Sverige de första man tänker på när det gäller allmänbildade folk från f.d kommunistländer (min erfarenhet i alla fall) så det är kanske där skon klämmer, vad vet jag. Du ska dock ha tack för att du röstar på SD, bättre det än att inte rösta alls och sen klaga.

  5. Jag kan bara hålla med i det Sandor skriver.

    Sandor Herold pratar åter igen klarspråk.

  6. Sandor det var ord och inga visor! Självklart kan människor utgöra sanitär olägenhet och med de bilder och filmsnuttar som visats på SVT så håller jag med dig till punkt och pricka! Det här svineriet är inget annat än en sanitär olägenhet skapad av fullständigt ansvarslösa människor som genom din existens utgör sanitära olägenheter!

    När man ser filmen ””Paradiset”” så förstår man fullt ut att det är människorna som är sanitära olägenheter! Ett rejält försök att få dessa sanitära olägenheter att ta ansvar för sin boende och boendemiljö! Det är fullständigt omöjligt att ens i sin vildaste fantasi fatta och förstå hur dessa människor fungerar! Jag anser att den som ser filmen och fortfarande hävdar att människor inte kan utgöra sanitär olägenhet, måste vara fullständigt sinnessvag, svagbegåvad, naiv och fruktansvärt enfaldig!

    Filmen ””Paradiset”” visar ett humanistiskt och socialt projekt som på grund av människor som inte ens orkar hålla ”lorten” ifrån sig, trots goda förutsättningar!

    Konstaterar krasst att människor kan vara och utgöra sanitära olägenheter, genom sitt sätt att bara vara!

    Stefan Löfven avgå, utlys nyval och anordna Swexit omröstning! Stefan Sverige ska återställas senast år 2018!

  7. Många goda människor ville hjälpa romerna. De fick ångra sig bittert. Nu har verkligheten tagit över och det är inte roligt längre.

    • Flyttar mina rader närmare bilden;

      Bjärby fixar sina flätor själv av tvinnad indisk hampa som kokats i ljusöl och impregnerats med pottaska från Döda havet. Knark alldeles tillhands.

Kommentera