Arabisktalande taxichaufför dömdes för sexbrott men fick fortsätta jobba – nu är han misstänkt för våldtäkt

INVANDRARVÅLD. En taxichaufför i Stockholm dömdes för sexuella ofredanden mot tjejer i sin taxibil, men fick ha kvar sin taxilegitimation. Nu är han häktad och misstänkt för våldtäkt i taxibilen.

Det var i mars som en taxichaufför i Stockholm dömdes för två sexuella ofredanden mot tjejer som han körde hem. I domen står det att tjejerna befunnit sig i ”utsatta situationer, ensamma i en taxibil nattetid”.

Ändå dröjde det till september innan mannens taxilegitimation drogs in. Då hade han redan hunnit bli häktad för ett nytt sexbrott i bilen – en våldtäkt.

Lars Andersson är gruppchef på enheten för grova brott på Citypolisen i Stockholm. Han är oroad över vilken koll som taxiföretag och myndigheter har på de sexbrott som sker i taxi.

– Att en person har visat sin farlighet och ändå tillåts fortsätta är ett jättemisslyckande för våra kontrollfunktioner. De processerna måste gå fortare. Jag själv skulle inte känna mig helt bekväm med att sätta någon jag bryr mig om i en taxi nattetid, säger Lars Andersson.

Det finns inga nationella siffror på hur många sexbrott som sker i taxibilar. 2012 tittade Citypolisen i Stockholm extra på det. Då anmäldes sex våldtäkter i taxibilar i Stockholms innerstad.

Lars Andersson tror att många inte anmäler den här typen av brott, och att många är ännu mindre benägna att anmäla sexuella ofredanden:

– Ofta är det en målsägare som är kraftigt berusad och som bara vill komma hem. Jag tror att det är en hel del sådana här händelser som inte kommer till polisens kännedom.

Det är Transportstyrelsen som ansvarar för att dra in taxilegitimationer från chaufförer som kan ses som farliga för sina kunder.

– Vi arbetar i takt med de ärenden som kommer in. När vi fattar ett beslut ska det ju också vara välgrundat, säger Emma Norlander, tillförordnad sektionschef över enheten som har hand om tillsynen av taxilegitimationer.

Hon säger att hon inte kan kommentera enskilda fall eller varför det tog sex månader innan mannen blev av med sin taxilegitimation.

-Pettersson ser att Sveriges Radio, Expressen med flera hatmedier glömmer en viktig detalj. Den åtalade heter Walid Wasni, är född 1977, samt medborgare i Irak och har tolkbehov på arabiska. Ingen av våra duktiga journalister verkar heller ifrågasätta hur en person som inte kan svenska har fått sin taxilegitimation!!!

Stockholms tingsrätt – B 10434-16

18 thoughts on “Arabisktalande taxichaufför dömdes för sexbrott men fick fortsätta jobba – nu är han misstänkt för våldtäkt

  1. När jag läser det här, så blir jag väldigt oroad.
    Ännu ett av samhällets förfall, känner jag det som.

    När jag sätter mig i en taxibil, så ska jag kunna lita på att föraren har körkort, förstår vart jag ska, jag ska självklart kunna räkna med att föraren är alkohol och drog fri, att taxametern som tickar utan rövarpriser.
    Framförallt så ska jag kunna räkna med att föraren är en hederlig, pålitlig person.

    Förr diskuterades kameror i bilarna för förarna kunde råka illa ut av rånare. Nu verkar det behövas kameror i bilar för att passagerarna ska vara säkra.

    När en chaufför dömds för två sexuella ofredande mot unga kvinnor som han kört i sin bil. Så borde han fått sparken direkt, aldrig fått chansen att köra taxi igen.

    Något heter ”God taxitradition” hur det definieras beror nog på de olika taxibolagen.
    Riktigt vad ”God taxitradition” säger känner jag inte till, men det jag känner till är att förr hade taxiförare ett gott rykte. Det ryktet är skamfilat nu.

    Om en man behöver tolk i en rättegång, så funderar jag över hur han kan tillgodogöra sig de regler som ett taxibolag har. Har han tolk då? Hur säker är tolken på översättning?

    Kanske borde de nu bli nya regler, som frågor hur ser du på kvinnor?

    Många araber har islam som religion, och deras kvinnosyn kan vara helt annorlunda än vad vi har i vårt landet.

    Sätta en person med taskig kvinnosyn, att framföra en taxi med kvinnliga passagerare kan därför bli som det här. Ta sig rättigheter att röra vid passagerare på otillbörligt sätt.

    Lika sorgligt är att läsa att mannen dömdes för 2 fall av sexuella ofredande av kvinnor han kört i sin bil, och de tog 6 månader innan hans taxilicens blev indragen, troligen efter att han blev tagen för misstänkt våldtäkt i taxibilen.

    Läser i tidningen att den kvinnliga sektionschef över tillsynen av taxilegitimationer säger, att de arbetar i takt med ärenden som kommer in, ”När vi fattar beslut ska det ju också vara välgrundade”.

    Jag känner mig mörkrädd, 6 månader, i takt med att det kommer in…
    Hur många domstolsärenden har transportstyrelsen, har de en prioritering? Framförallt studsar jag till på att hon säger att det ska vara välgrundade.
    Hur tolkas de välgrundade?

    Mannen är dömd i en rättegång, borde inte det räknas som välgrundat?
    Sex månader innan han blev av med sin taxilicens. Tänker den kvinnliga sektionschefen nu på att hennes sektion hade kunnat förhindra en våldtäkt.

    Hur tolkar den kvinnliga sektionschefen och hennes medarbetare, God taxitradition och välgrundat beslut?

    Sen håller jag med Pettersson. Om denna taxiförare måste ha tolk i en rättegång för att han inte förstår, hur kan man då sätta honom bakom ratten på en taxibil. Kan han t ex trafikförordningar?

    Visserligen så märker jag undan för undan hur vårt svenska språk skjuts undan, men en taxiförare som inte förstår svenska låter för mig helt fel.

  2. Transportstyrelsen beklagar att handläggningen tagit lång tid. De är tillsynsmyndighet.

    Men att kräket har bott här i arton år, har fru och barn gör att åklagaren inte vill utvisa. Men arton år? Och behöver tolk? Och kör taxi?

  3. Detta ar extremt allvarligt! Enda sattet for kvinnor att undvika valdtakt har tidigare varit att ta taxi pa kvallen. I manga stader finns numera bara arabiska chafforer. Dags att krava svensk-taxi, eller i alla fall kvinno-taxi!

  4. Tolkar och etniska gruppers interna advokater, t.ex. I Syritälje, och omskärelse ”läkare”, SFI-lärare med hijab på fängelser (t.ex. asptuna, gift md f.d. intagen arab) har lett till att irakier tycker det är rasistiskt när det inte serveras halal slaktad mat på alla restauranger. Kan jag och polarna åka enkel resa till något land med sexiga tjejer som man kan charma under livstids semester, och kräva all möjlig service på svenska, plus blodpudding med lingon?

  5. Har faktiskt jobbat med både prov och dispenser angående taxiförarlegitimation. Ett krav är att kolla i straffregistret att de är rena och inte farliga för taxikunder. Tänk på att de får köra handikappade och barn.

    • Tack för sakkunskapen! Då kan man alltså inte verifiera deras ”ofarlighet” för kunden, när de är svårt få relevanta referenser från utlandet om de vistats i Sverige kort tid när de söker taxileg? Taxiförarlegitimation är väl till för allmänhetens säkerhet i första hand?

      • Sen är det upp till taxiföretagets chef att kontrollera att de som han/hon anställer verkligen har taxileg och det har hänt att de ”missar” detta.

        Har åkt en del taxi på sistone och det gläder mig att se idel svenska chaufförer i Östersund.

      • Tycker det är fel att det är upp till taxi-företagets chef. Det bör vara en central objektiv myndighetsfunktion att man har leg för taxi. Den myndigheten skall vara uppkopplad till brottsregistret förstås, så de med mer säkerhet snabbt kan ta en brottsling ur tjänst. Hur identifierar man en ”säker taxi”?

    • Men därför undrar man ju om just den här chaffisen och det företaget hade legitimation? Fusk som vanligt numera i vårt land?

      • Jag har en ny surfplatta och råkade snudda med min pinne på nedröstningsknappen här….

        Skulle gärna bidra till att Pettersson bloggen får/kan modernisera kommentars-funktionen.

      • @ Tanten
        Om du tryckt på fel tumme: tryck då på rätt tumme några gånger, så rättar det till sig!

    • Just det, vad krävs det mer för att man skall vara en legitimerad taxibil? Något kunderna kan kontrollera innan de sätter sig i en taxi?

  6. Taxilegitimationen, jämte körkortet, löste förmodligen kulturberikaren och pensionsfrälsaren ut i Pressbyrån. Åtnjuter man invandrarstatus finns inga begränsningar för statens välvilja. Gärningsmannen erhåller småningom säkert ett vackert skadestånd med anledning av det inkomstbortfall som de obetänksamma damerna åsamkat den kärvänlige farbrorn. Detta ser nog Rambergs undersåtar till. Man spar ingen möda då det gäller att hålla inkräktarnas humör på topp och gemene hunsade svensks i botten.
    Makthierarkins motbjudande marodörer har alla kainsmärket på sina pannor, och detta tecken på ondska och girighet kämpar de kontinuerligt med att söka dölja.
    Andreas.

  7. Skandal, tänker på busschauffören, som blev avstängd när han inte ville ha passagerare på bussen ( nyanlända ), som var oförskämda samt inte betalade.
    ”Ingen av våra duktiga journalister verkar heller ifrågasätta hur en person som inte kan svenska har fått sin taxilegitimation!!!”
    Det är väl genom det magiska snabbspåret, där kriminella och våldtäktsmän kan samsas i den speciella vip-filen. Även bombmakaren som fick en praktikplats på Ringhals. Där finns fina mekaniska och elektroniska verkstäder med fullödiga verktyg och utrustning. Suck…

  8. Det börjar med en knappnål
    och slutar med en silverskål
    så brukade sägas om vanliga tjuvar
    men hur blir det nu då? vad rimmar på tafs och våldtäkt?

Kommentera