Malmös färdtjänst ska bli punktligare, trevligare och säkrare

INVANDRING. Tre och en halv timmes väntan. Bilar som inte dyker upp. Falska körningar. Otrevliga chaufförer. Osäkra fordon. Olyckor som inte rapporteras. Ett nytt avtal ska sätta press på taxibolagen som sköter Malmö stads färdtjänst. Bara i år har färdtjänsten fått in 870 klagomål.

Tre olika taxibolag sköter Malmö stads serviceresor. Transporterna gäller färdtjänst- och sjukresor, skolskjuts och skolresor samt förskole-, kommun- och tjänsteresor.
Det är alltså äldre, sjuka och barn det främst handlar om.
Men kommunens politiker är missnöjda med det nuvarande avtalet, som går ut våren 2017.
Sedan avtalet trädde i kraft 2012 har en rad problem avslöjats.
Förutom att nuvarande avtal är ”ologiskt”, enligt kommunen, har en del chaufförer problem med att vara trevliga mot kunderna.

-Pettersson noterar att Sydsvenskan, trots närmare 900 klagomål inte vill att vi skall veta vilka bolag det rör sig om. Detta trots att man redan namngivit dem i en tidigare artikel. Dessutom väljer Sydsvenskans reporter att inte kontakta en företrädare för respektive bolag för att höra deras syn på klagomålen.

Malmö stad har avtal med tre olika taxibolag om färdtjänst: Transportcompaniet (97 97 97), Taxi Kurir och Taxi Skåne (bägge delar av Cabonline AB). Hur klagomålen fördelar sig på respektive bolag framgår inte heller av artikeln.

Taxicompaniet (med varumärket 97 97 97) har kontrakt på hälften av färdtjänsten i Malmö. Taxibolagen har inga egna fordon, utan anlitar i sin tur åkerier som äger och kör bilarna.

Vi kan inte annat än konstatera att det ser mörkt ut i Taxibranschen och det är till stor del politikerna, journalisterna och 87:ans fel, även om varje förare har ett ansvar när de är otrevliga…

Taxibolag utkonkurrerat av bidragsjobbare – sedan klarar inte nybyggarna jobbet

Det finns i grunden bara en stor fråga – asylinvandringen. Törs politikerna erkänna det?

12 thoughts on “Malmös färdtjänst ska bli punktligare, trevligare och säkrare

  1. Har hört flera historier om blinda med ledarhund som nekats åka färdtjänst pga muslimsk chaufför som är rädd för hundar och anser dem orena djur.E blind med ledarhund i Stockholm nekades fortsätta ta med ledarhunden på gymet pga muslimer klagade och anmälde till Do.Detta är förjävligt och fullständigt oacceptabelt att islams anhängare skall bestämma vad alla andra får och inte får göra efter deras koranen.När får svenskarna nog av den islamiseringen som pågår för fullt i vårt land?Vi måste vägra att bli islamiserade annars har våra barn och barnbarn ingen framtid här i vårt eget land.

  2. Sydsvenskan en gammal tidning som är på Dekis, och kommer inte att finnas om tio år, hjälp dem så det går snabbare genom att inte köpa Möget!

  3. Ja det är fördjävligt att på drygt 700 000 körning om året det kommer in knappt 1000 klagomål. 1000/700 000 är 0.14 %. Lek me tanken att det finns lika många mörkeltal. Det är alltså 0.28 %. 100%-0.28 är 99. 72%. Det är så många som körs till sina skolor, dagsverkamheter, sjukhus mm. Ingen är perfekt Pettersson, alla gör sitt bästa och de flesta gör rätt för sig.
    Varför inte berömma de 99.86% istället för att lyfta de knappa 5:dels procenten och göra så big deal av pettersson?
    Är det för att över 80 % av chaufförerna är invandrare och majoriteten är muslimer?

    • kravlöshet från TRANSPORTSTYRELSEN som
      I 1:a hand är skuld till att mindre lämpliga har Taxi-
      förarleg…sannolikt pga av order från ”högre ort” att
      se mellan fingrarna spec.då det gäller ”nysvenskar”
      Arbetsförmedlingen rekommenderar alla ”nyanlända”
      ta jobb som Taxichaffisar, förutsatt de klarar av att
      säga ”ja och nej” på Svenska…mkt mer behövs inte
      för att plocka ut ett Taxiförarlegg för en Nysvenne
      …tror de flesta här kan räkna ut va jag menar med
      ”högre ort”…de som representerar ”högre ort” åker
      sällan Taxi, de åker Limo gratis för stålar panchos
      degat under sin produktiva tid i livet

  4. Få kamelfösarna att vara trevliga mot obeslöjade utan manligt förkläde, otrogna och handikappade! LYCKA TILL!

    Nu förstår man hur naivt det är i Sverigeistan!

  5. Taxi 23 fick sina bilar beslagtagna av KFM för ett par år sedan. Var Brödraskapet som ägde denna taxi, tror jag. I vilket fall var det en kriminell organisation. Dem hade leasat bilar och inte betalt dessa.
    En del har löst ut sina bilar och dessa rullar runt i mångkulturens Malmö med en dekal på bakrutan, där det står ”I vår kö blir ingen omkörd. Boplats Syd.
    Mygel som genomsyrar denna bostadsförmedling har ännu inte kommit fram till skattebetalarna i Sverige, men den kommer.
    Även så köper Malmö kommun genom Sociala Resursnämnden upp 1:or till nyanlända ungdomar som definitivt går före våra egna studenter och ungdomar i allmänhet som är födda i Sverige.
    Kötiden i Malmö ligger f.n. på ca 3 år för vanliga svenskar.
    Även får en del fastighetsägare förmåner om dem lämnar in sina lägenheter till den kommunal Bostadsförmedlingen Boplats Syd.
    Ett av dessa vär Trianon som har en fastighet vid Lindängen med en stor byggtomt. Denna fick dem då bygga snabbt på och andra förmåner.
    Det går till i muslimpartiernas Malmö, Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

  6. så länge de anslutna ÅKERIER inte får vara med i själva upphandlingen med Länsstyrelsen kommer MASKNINGS-
    PROCESSEN att fortgå…allt är de stora TAXIBOLAGENS fel
    helt och hållet, de har påtagit sig en FLAT ROLL gentemot
    Landstinget som gör att Åkerier och Chaffisar i princip får
    jobba å att köra gratis…detta främst i större städer, där ofta
    en tilldelad körning kan inbringa ngn hundring för 1 timmes
    jobb t.ex en kund som åker runt kvarteret för att handla…blir
    c:a 60:-bagis över då sociala avgifter är dragna…tacka fan
    för att bitterheten drabbar någon idf, tyvärr så blir det Färd-
    tjänstresenären som blir dåligt bemött, då det ist borde ha
    blivit TAXIBOLAGEN som fullständigt nonchalerar Chaffisar
    och Åkerier…korrupta Transport-facket har heller aldrig vatt
    ngt för Taxinäringen, de går ANDRAS ärenden

  7. Scoopet för dagen:
    Vuxna män går i nionde klass.

    Ska de nu diskutera detta gamla fenomen innan någon agerar? Varför har de inte agerat på HVB-hemmen? Varför har de till att börja med klassat dem som barn?

    Varför agerar ingen för att straffa dem för bedrägeri?

    Det finns flera led av ansvariga personer som kunde agerat? Vem ska betala för denna monumentala dumhet?

    Detta blir ett särskilt avsnitt i svensk historia som inte blir historia på länge. Följderna av det kommer att bli långtgående. Upphovsman är Reinfeldt som därmed aldrig kommer att glömmas bort. Men inte av anledningar han önskat sig.

Lämna ett svar till SuzieAvbryt svar