Klasser med höga betyg får kritik

SKOLAN. De duktiga eleverna på Berzeliusskolan ska fördelas i andra klasser för att dra upp betygen. På Berzeliusskolan i Linköping finns inriktningklasser inom matte och NO och det är dessa klasser som kritiseras.

Betygssnittet inriktningsklasserna är högre än i andra klasser och nu har skolan fått kritik av föräldrar för att systemet med inriktningsklass inte är jämlikt och inkluderande.

– Vi ser att det skiljer jättemycket och att det handlar om betygssegregation som vi försöker se hur vi kan komma åt, säger rektorn Åse Mellerskog till Corren.

Enligt rektorn är det största skälet till att fördela de duktiga eleverna på fler klasser det höga söktrycket till  NO- inriktningen i åk 7 som startar till hösten.

På Berzeliusskolan i Linköping finns också en av landets femton så kallade spetsklasser inom matematik och NO. Spetsklasserna är en statlig satsning för att erbjuda elever med goda kunskaper en högre och individuellt anpassad studietakt.

-Pettersson tycker det låter typisk för de rödgröna extremisterna, stick inte upp då är det bättre att alla får underkänt.

16 thoughts on “Klasser med höga betyg får kritik

  1. Reblogga detta på johan herrgård och kommenterade:
    Och Pisa kommer bara att sjunka! I Finland skrattar man åt det svenska skolhaveriet! Det är ju inte kunskaper som ska förmedlas utan bara hur man ”känner” om grejer och hur man känner rätt. Ett sorts antikunskapssamhälle! DET HÄR ÄR FLUMSKOLAN SOM BÄST! Men vad ska man förvänta sig av sossar som tycker att examen från Unga Örnar slår högt! Kanske slaget av simmagistern.

  2. Detsamma experimenterades det med i usa lör längesedan, ja vad gjorde kloka föräldrar då….jo startade hemskolning med fantastiska resultat.
    De hemskolade barnen hade alltid bästa resultaten på s a t-testerna.
    Det kommer inte att fungera i Sverige längre, så hemskolning måste få vara ett alternativ.

  3. Nu om någonsin behövs det ordentligt föräldraansvar.Föräldrar sätt ned foten eller ännu hellre placera den i akterkastellet på ansvarig rektor.

  4. 7klövern dom vill bara importera analfabeter alla skall vara korkade detta är jämnställdhet …………..

  5. MP o regeringen har bestämt att alla kommer sist i alla idrottsgrenar. Inga får heller göra mål i ngt bollspel, framförallt inte får ngn Svensk vara bättre än ngn nyanländ i nånting, utom att betala skatt och försörja lyxturisterna, PK jublar o hejar på.

  6. Det enda som kommer ut av detta är sämre motivation och betyg för de elever med inriktning. Dessa har ju valt detta en gång för att de vill göra bra ifrån sig i skolan. De som inte valt var väl inte så motiverade. Detta gjordes även på Almåsskolan i början på 2000-talet men det var inte inriktade klasser – bara klasser som skötte sig bättre. Därför delades dessa klasser upp för att ”jämna ut”. De sämre eleverna blev inte bättre utan de förstörde bara skolglädjen samt resultaten för de bättre eleverna.
    Svårt som förälder att hålla motivationen uppe vid sådana lägen. Jag blir så arg när jag hör detta, fullständigt förkastligt och oerhört nedvärderande för de duktiga eleverna. De borde prisas för att de vill göra bra ifrån sig – inte straffas för att andra inte vill eller kan.
    Ja du, Pettersson det låter verkligen som vänster/MP/S. Ingen får vara bättre än andra, Ingen får ha det bättre. Hur förklarar man detta? Hur gick det till i Fiddelli´s skola? Tillhörde han de inriktade eller oinriktade?
    Sätt genast stopp för detta – Vi behöver barn och ungdomar med motivation och skolglädje. Vi behöver elever som vill bli något. Var skall vi annars få läkare, tandläkare, civilingenjörer , och andra högutbildade från i framtiden.

  7. ”De duktiga eleverna på Berzeliusskolan ska fördelas i andra klasser för att dra upp betygen”
    Den inofficiella förklaringen är den omvända, de duktiga eleverna ska splittras för att dra ner deras betyg. Förtäckt betygskvotering är vad det är frågan om. Som vanligt bottnar det i (s)vinröd kommunistisk avundsjuka. Fan jag hatar såna spektakel.

  8. ”Betygssegregation” ett nytt vokabulär för mig.

    Som jag ser det är det att ”jämt” fördela alla elever så att alla i slutänden får lika dåliga betyg. Detta är ett typiskt tänk från den gamla skolan, sätt den tysta duktiga flickan bredvid den störigaste eleven, så har du skapat en duktig flicka som har ont i magen när hon är i skolan och hennes betyg sjunker till önskad nivå. Nu ska alla duktiga flickor och pojkar fördelas…..

    Detta är ett socialt experiment som det redan finns utredningar om, de föräldrar som har råd sätter sina barn i alternativa skolor, man vänder kommunens skolor ryggen.

    Det luktar desperation lång väg, antagligen får de sökande till dessa duktiga klasser söka sin plats, så som man gör i Malmö till bilingualeklasser vid Söderkullaskolan i Malmö. Där kom man på att elever(familjer) från Rosengård fuskade in sitt barn……..genom att låta någon annan göra testet. det uppdagades men de barnen fick ändå gå kvar. Det är något fegt undfallande och ruttet i vårt land.

    Tack för ordet!

    • Det där känner vi igen. När dottern gick i högstadiet slog de samman alla klasser och satte pojke, flicka, pojke, flicka, … för att stilla pojkarna. Hah, inte f.n blev det så utan vi föräldrar fick agera klassvakt under lektioner. För min del, en bra bit över medellängd och medelvikt och med ett röstläge i de lägsta oktaverna, hade inte alls samma problem som 155/55-fröknarna.

      Som tur var hade dottern en bästis som var likasinnad och klarade därför högstadiet med bravur men de elever som inte hade samma förutsättningar var det synd om och då måste jag ändå understryka att det vid den tiden inte fanns några nyanlända elever i skolan. Man kan bara tänka hur det skulle varit då.

  9. Fy skäms, fyyyyyy på dig, du var bättre än din bänkkamrat.
    ”Usch, en så fruktansvärd människosyn”

    Det är bara i idrott som man får vara bättre.
    Och i ”kultur”… om ni förstår vad jag menar.

  10. Typiskt sosseriet, ingen får vara lite bättre, alla skall vara lika dåliga och rösta på S.

Lämna ett svar till mariAvbryt svar