85 % av de försämrade skolresultatet beror på invandringen

SKOLAN. En ökande andel elever med utländsk bakgrund kan förklara en del av nedgången av de sjunkande svenska resultaten i Pisa-undersökningar. Därför behövs relevanta åtgärder sättas in för att förbättra resultaten, enligt en rapport från Skolverket.

Skolverket presenterar i dag en rapport som visar hur invandringen påverkar de svenska resultaten i Pisa-undersökningar. En mindre men inte obetydlig del av resultatförsämringen sedan den första undersökningen år 2000 kan förklaras med en ökad andel elever med utländsk bakgrund, skriver Skolverket i ett pressmeddelande.

I den senaste Pisa-undersökningen gavs den svenska skolan underkänt på flera punkter. I samtliga ämnen som mättes – matematik, läsförståelse och naturvetenskap – backade Sverige och visade på sämst resultat av OECD-länderna.

Ett antal olika orsaker till de försämrade resultaten har diskuterats och nu har Skolverket tittat närmare på en av dem. I dag presenteras rapporten ”Invandringens betydelse för skolresultaten”.
Enligt rapporten har invandringens betydelse för resultatutvecklingen i Pisa ökat efter 2006. Rapporten visar också att den försämrade gymnasiebehörigheten under senare år till största delen beror på att fler elever invandrat efter skolstart.

Andelen elever som inte får tillräckligt bra betyg för att bli behöriga till gymnasieskolan har ökat från drygt 10 procent 2006 till drygt 14 procent 2015, enligt rapporten.

Uppemot 85 procent av den försämrade gymnasiebehörigheten kan förklaras av en ökande andel elever som invandrat efter ordinarie skolstart och att denna elevgrupp haft en sämre resultatutveckling än andra elever.

Andelen elever som invandrat efter skolstart har ökat från cirka tre procent 2006 till drygt åtta procent 2015. Andelen obehöriga i den elevgruppen ökade från 37 procent 2006 till 50 procent 2015.

-Pettersson tycker det är konstigt att raketforskarna, lärarna, ingenjörerna, sjuksköterskorna och genierna som invaderar vårt land har barn som inte klarar sig i skolan…

Gustav, varför är du så tyst? 

10 thoughts on “85 % av de försämrade skolresultatet beror på invandringen

  1. Ur rapporten: ”Uppemot 85 procent av ökningen av andelen obehöriga sedan 2006 beror på elever som invandrat efter ordinarie skolstart, framförallt på grund av att de ökat som andel av alla elever men också genom att de försämrat sina resultat jämfört med övriga elevgrupper.

    Pressmeddelandet från Skolverket: ”… En mindre men inte obetydlig del av resultatförsämringen sedan den första PISA-undersökningen år 2000 kan förklaras med en ökad andel elever med utländsk bakgrund. Efter 2006 har invandringens betydelse för resultatutvecklingen i PISA ökat.” liksom det som dess GD i dag har redovisat i intervjuer är ett försökt till att inför MSM undvika den osminkade sanningen. Avsikten med att i intervjuer inte redovisa hela sammanhanget är att hon räknar med att den absoluta majoriteten inte läser rapporten, vilket är korrekt och att svensken därmed inte skall få nämnda sammanhang klart för sig.

    Att situationen m a p de invandrade barnen är eländig framgick redan av PISA 2010 men då var PK-patrasket inte intresserade av att berätta för Nisse i Hökarängen hur det då förhöll sig.

    • NEJ NEJ NEJ, ”VI” har inte varit naiva, 87% har det. blanda förfaen inte in mig i deras soppa…….

  2. ”En ökande andel elever med utländsk bakgrund kan förklara en del av nedgången av de sjunkande svenska resultaten i Pisa-undersökningar.”
    -SVD

    Nu ljuger de igen?

    ”…kan förklara en del av nedgången”

    Det säger allt! Det beror på invandringen såklart!

  3. Vilken retorik, man tror inte sina ögon.
    Vad skulle PISA resultatets totala störtdykning annars berott på.

  4. Här är ytterligare ett område där det inte längre är möjligt för myndigheter att bortförklara invandringens negativa konsekvenser.
    Skoverket gör vad det kan för att inte säga hela sanningen när man påstår att skolan inte lyckats ge gymnasiekompetens. Att en bidragande orsak kan vara ointresse, dålig svenskförståelse och svårigheter att tillgodogöra sig undervisning är man ännu inte mogen för att säga. Det kan uppfattas som främlingsfientligt. .

  5. Såg reportage från Internationell skola i Älmhult som är finansierad delvis av IKEA. 70 olika länder och INGA problem. Långt, trivsamt och alla var nöjda.
    Gustav borde besöka denna skola.
    Kan man dålig svenska och det är stökigt i skolan så finns det ingen chans att lära ut.
    Problemet är för många och dålig ordning. Stäng av elever som bråkar.

  6. Svenska skolan är chockerande misskött sedan slutet av 60-talet, tyvärr har den okontrollerade invandringen inte direkt gjort problemet mindre utan istället fyllt på med snart oöverstigliga problem.
    För att skapa ett bra samhälle där skolan ingår, så krävs det människor med kunskap bakom, inte maktmänniskor som alltid sätter sig själv främst.
    Gäller inte bara skolan.

Kommentera