Dagspressen fortsätter tappa

MEDIA. Dagspressen fortsätter sin kräftgång i Orvesto konsuments mätning för 2015. Bland annat fortsätter de stora morgontidningarna tappa där bland annat DN går back 11 procent på vardagar.

Medias_rapportering

För de stora morgontidningarna är det dyster läsning. Förutom DN tappar även SvD 8.6 procent jämfört med 2014 och har nu 338 000 läsare. Metro Stockholm tappar lika många procent medan GP på vardagar nu har 340 000 läsare, ett tapp med 15.4 procent.

Sydsvenskan backar också (-7 procent) och är nere på 197 000 läsare. Systertidningen Helsingborgs Dagblad har också tuffa tider i och med sitt tapp på 12 procent jämfört med förra året.

De flesta lokaltidningar tappar också mark under 2015. Arbetarbladet tappar med hela 16 procent, Blekinge Läns Tidning tappar 11 procent, Bohuslänningen går minus 14 procent medan Ljusnan går back 18 procent, vilket är samma tapp som Norrtelje Tidning visar upp. Ett än större tapp har dock Hudiksvalls Tidning där nästan var fjärde läsare är borta då de backar 23 procent jämfört med 2014.

Man får leta lite mer noggrant efter vinnare men de finns. Exempelvis går Motala & Vadstena Tidning bra och ökar räckvidden med 10 procent jämfört med 2014. Nu når man cirka 22 000 läsare. Söderhamnsnytt ökar också (+6) samtidigt som Linköpings Tidning/Kindaposten också ökar med 7 procent till 15 000 läsare.

För kvällspressen är raset smärtsamt. Både Aftonbladet och Expressen tappar tvåsiffriga procent, men Expressen/GT/Kvällsposten går något lite mindre dåligt. På vardagar har nu Expressen 588 000 läsare (-12) medan Aftonbladet landar på 636 000 (-14). På söndagar är Expressen lite större än Aftonbladet trots att man tappar 11 procent jämfört med 2014. Expressen når nu 674 000 läsare och Aftonbladet når 623 000 läsare på söndagar.

-Pettersson tittar lite speciellt på vår saknade lokaltidning, Södermanlands Nyheter, som numera är en filial till Eskilstuna-Kuriren och innehåller allt mindre lokalt material trots redaktionens löften om motsatsen, men det år knappast att lura läsarna i längden…

Södermanlands Nyheter har numera 20 500 i upplaga, varav 15 800 är fullt betalande. Minskningen är 4,7 procent eller 1000 ex.

SN:s täckningsgrad är idag drygt 50 procent, täckningsgraden låg stadigt på över 70 procent på 90-talet. Betalningsgraden är idag 92 procent mot 96 procent under storhetstiden.

SN:s upplaga har stadigt sjunkit eller varit oförändrad åtta år på raken. Upplagan var för bara några år sedan 25 500 exemplar. I år kommer den sannolikt att ha rasat under 20 000-strecket.

I SN:s spridningsområde har befolkningsunderlaget (och därmed presumtiva prenumeranter) kraftigt stigit under senaste åren.

Mediafakta upplagor

Här ser du hela Orvesto konsuments mätning.

 

sn upplaga

Det går naturligtvis inte att jämföra en professionell tidning som Södermanlands Nyheter med en blogg som drivs av amatörer och utan annonsintäkter på Petterssons ser det ut som nedan. 2015 hade 15,7 miljoner besök och hittills under 2016 3,7 miljoner.

Petterssons blogg

20 thoughts on “Dagspressen fortsätter tappa

  1. Sverigevänner sluta köp PKblaskor. Visa er konsumentmakt vid varje köptillfälle.

  2. Jag gillar Aftonbladet. De rapporterar direkt och rapporterar sakligt. De är snabba med nyheter. Köper inte tidningen längre förvisso, men nätupplagan är standard när jag söker nyheter.

    • Ja, helst när man gör reportage som det här…och killen på bilden är nog Svensk, har varit på semester i Thailand 14 dgr, därför han är så brun om händerna.Var stannade bussen? Närmsta boende för vad?..Hade gärna sett ett ansikte också så hade jag hållt med dig, men just ja, det var ju Mollgan som gjorde det….http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22409379.ab

    • Gillar man lögner. Censur, Hat och Drev så är Aftonlögnen ett bra alternativ.

  3. Det har varit mycket hets mot SD i kvällstidningarna före och efter valet.
    Vilken typ av människor är det som hämtar sina nyheter främst från kvällspressen?

    Rännstenspressens makt är glädjande nog i stadigt minskande som påpekats.

  4. Det enda sättet dagspressen kan göra för att öka antalet köpare det är nog att dom får ändra papperskvaliten så att pappret blir mjukare och behagligare så att man kan torka sig i ändan med dom , i så fall kommer dom ju till någon nytta.

  5. Tappa läsare är helt ok dom gör.
    Men något dom flertalet journalister tappat för decennier sen är huvudet.

  6. “If you don’t read the newspaper, you’re uninformed. If you read the newspaper, you’re mis-informed.”
    – Mark Twain

  7. Angående östra Sörmlands ”lokaltidning” SN, så är det anmärkningsvärt att man i sin upplaga på 20 500 ex, har 900 fri exemplar.

    100 lösnummer säljs. Rabatterade med en bra bit över 50 % är 600 exemplar.

    Att man fortfarande har 15 800 fullt betalande prenumeranter ska de nog vara mycket tacksamma för.

    Vet att en hel del av dem tycker att tidningen inte längre är någon bra lokaltidning.

    Många har kvar den på ”nåder”, för att det är en vana att ”gå upp med morgontidningen”. En tradition hos de nu många ”äldre” som inte är så lätt att ändra på.

  8. Dom ”tappar inte”, de FÖRSKJUTER sina läsare.

    Chefredaktör: ”om dom inte gillar vår nyhetsrapportering, kan läsarna dra åt helvete”.

    Och, läsarna gjorde precis vad chefred bad om.

  9. Har åkt på turistmagsjuka så har tillfälle att skriva.

    Sa upp min nästan 40-åriga prenumeration på DN för några år sedan, men skulle ha skett flera år tidigare om inte frugan satt sig emot. Har inte köpt en antisvensk kvällsblaska på tio år, men köpte två per vecka för sportbilagan innan.
    Fick min gamla mor som snart fyller 90 att säga upp prenumeration i fjol på den tidning hon läst i nästan 70 år.

    Svält ut antisvenska fulmedia!

  10. Aftonbladet kunde börja reningsbadet genom att ge herr Cantwell sparken med omedelbar verkan.

  11. Roliga Nyheter – Arbetslösa PöK
    Goda Nyheter – Pettersons Nyheter
    Dåliga Nyheter – Dagens Nyheter
    Tråkiga Nyheter – Svenska Dravelbladet
    Ljugande Nyheter – Ex-pressen
    Röda Nyheter – AftonBläddret

  12. Allt flerår medvetna om tidningarnas filtrerade nyhetsförmedling och vill därför inte gynna dem med prenumerationer. De bör fundera på varför bilar som Trabant försvann från marknaden.

    Tidningar har för mycket lierat sig med politiker. De anser att uppgiften inte är att förmedla sanningar och ta reda på vad folk tycker, utan bedriva opinion respektive tala om vad väljarna skall tycka.

  13. Pettersson,du är troligen en av orsakerna till att SN tappat stora delar av sin läsekrets,i delar av Sörmland ! Allt av vikt förmedlar du utan kostnad till befolkningen…..

Lämna ett svar till FörbannadAvbryt svar