Miljarder till järnvägen saknas

EKONOMI. Problemen med järnvägen är så stora att pengarna till underhåll nästan behöver fördubblas. Trafikverket varnar för att man kan tvingas stänga en del banor och slopa nya viktiga investeringar om det inte blir mer pengar från staten.

Frågan om Sverige ska satsa hundratals miljarder kronor på att bygga nya höghastighetsbanor engagerar många. Men de lockande visionerna om framtidens tåg står i skarp kontrast mot det sorgliga tillståndet för den nuvarande järnvägen.

En orsak till problemen är att politikerna i många år dragit ned på underhållet av järnvägen för att spara pengar. Det har under lång tid lett till betydande störningar och risken är nu stor att det blir ännu värre framöver. För enligt Trafikverkets beräkningar behövs det rejäla tillskott för att få ordning på den nuvarande järnvägen.

Staten lägger nu ned 9 miljarder kronor om året på underhåll av järnvägen. Den summan skulle behöva öka till 13 miljarder kronor om året för att vi under de kommande åren ska ha samma nivå på järnvägen som i dag. Utan en höjning kommer standarden på järnvägen att efterhand försämras allt mer och det blir ännu fler störningar.

Ska man dessutom försöka ta igen de tidigare årens eftersatta underhåll krävs det totalt 16 miljarder kronor om året. Det krävs med andra ord nästan en fördubbling av underhållet för att få en rimlig nivå på järnvägen.

-Pettersson läser 16 miljarder om året för att ta igen eftersatt underhåll och för att får en rimlig driftsäkerhet på järnvägen och jämför med föregående inlägg och tänker på vad man skulle kunna göra med 600 miljarder.

Vi ska inte ställa grupper mot varandra och kör hellre landet i botten. Vi skiter i järnväg, skola, vård och omsorg. Vi slaktar försvaret och låter vägarna förfalla och investerar i dysfunktionella kulturer och människor…

Nåväl, jag kan inte minnas att tågen var försenade mer än några minuter på den tiden jag åkte regelbundet men det fanns restaurangvagnar och resan gick fort…

 

11 thoughts on “Miljarder till järnvägen saknas

  1. Jag saknar en statlig beräkning av hur mycket underhåll av järnvägen vi fått för de 600 miljarder som invandringsvansinnet kostade skattebetalarna år 2015.

  2. Järnvägen ska vara statlig och underhållet skötas av jordnära människor med bägge fötterna i makadamen, Trafikverket är en byråkratisk myndighet med dålig verklighetskontakt. I första hand måste underhållet av spår och räls skötas, personal och trafikanter måste få komma till tals, höghastighetståg behövs inte och spårunderhållet är inte lämpligt för det.

  3. Att satsa flera hundra miljarder på höghastighetståg för
    att tjäna in någon timme är totalt vansinne. Om man har
    så bråttom att ta sig mellan storstäderna så finns ju
    redan flyget. Järnvägen i Sverige är en stor skandal,
    inget fungerar, tåg som är försenade, tåg som ställs in,
    när där är två cm snö på spåren, man ersätter inte inställda
    tåg med till exempel buss, att färdas med järnväg i Sverige
    är en plåga, och det fodras att man har flextid, för man vet
    inte när man kommer till jobbet, och det är bara en tidsfråga
    innan någon större olycka med järnvägen inträffar på grund
    av eftersatt underhåll? Vad var meningen med sammanslagning
    av Banverk och Vägverk till det bamsiga trafikverket, när
    resultatet bara blev en stor Myriad av Byråkrater och där alla
    saknar ansvar.

    Ytterst ansvariga är givetvis dom fullblodsidioter till politiker
    som låtit detta ske medvetet, precis som nermontering av
    försvaret, och nermontering av sjuk och åldringsvård, allt
    för att hålla den fullständigt sinnessjuka invandringen, och
    drömmen om att vara en humanitär stormakt, för andra
    länders människor!

  4. Våra pengar går till araber, negrer och zigenare. Det kan vi tacka slöddret i 7-klövern och slaskmedia för.

  5. Tänk på att pengar skall räcka till okloka politiker och chefer på SJ som bara förstör. Ny räls och nya tåg som fungerar får komma i andra hand. Nu är det flyktingar man prioriterar.

  6. De gäller att prioritera rätt. Ordning och reda i huvudet hos Röfven kan man ju undra. Eller tänker han med arslet?

  7. Järnväg ?? Vad skall Kamel befolkningen med en järnväg till? De kan ju rida sina Kameler Sverige har snart bara muslimer kvar.

Kommentera