BMW – de risktagande bilförarnas favorit

TRAFIK. Bilförare i BMW är tio gånger oftare involverade i singelolyckor jämfört med bilförare i Toyota. Det visar en ny studie från Folksam baserad på alla polisrapporterade olyckor i Sverige sedan 2003.

2014-06-27_1415
Folksam har för första gången studerat olika bilförares risk att råka ut för bilkrockar genom att studera hur ofta en förare råkar ut för en singelolycka jämfört med att bli påkörd bakifrån. Studien bygger på ett stort underlag – cirka 56 000 polisrapporterade olyckor som skett i Sverige sedan 2003.

Undersökningsmetoden kompenserar för bilens krocksäkerhet och antisladdsystem, vilket innebär att förarens olycksrisk tydliggörs.
Resultatet visar att det är en grupp som särskilt utmärker sig: BMW-förare är tio gånger oftare involverade i singelolyckor jämfört med förare av Toyota som har den lägsta risken.

– Vi lägger ner ett stort engagemang på att göra trafiken säkrare för våra kunder och alla andra bilförare. Trots nya säkerhetssystem som kraftigt minskar olycksrisken, såsom antisladd och autobroms, kan bilarna fortfarande inte kompensera för förare som tar stora risker i trafiken – och de mest riskbenägna förarna verkar föredra BMW, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam.

-Pettersson kan av egen erfarenhet konstatera att undersökningen stämmer, och oftast besannas de fördomar som är erfarenhet när man ser vilka som kör BMW, synd att Folksam inte redovisar vilka som är mest olycksdrabbade…

Folksam  Araber farligast i trafiken 

12 thoughts on “BMW – de risktagande bilförarnas favorit

  1. Väldigt mycket fördomar här. Visst talar statistiken sitt tydliga språk men orsakerna till att BMW är överrepresenterade kan vara många.
    Tycker själv BMW är en väldigt trevlig bil att köra. Att sen personer som inte borde fått körkort, om de ens har något föredrar just det bilmärket kan ju knappast BMW rå för och man ska inte dra alla BMW ägare öven en kam. Men det älskar ju båda lägren att göra. T.ex. så menar antirasistister att alla invandrare är bra och skötsamma samtidigt som motparten hävdar det motsatta.
    Vill man få ner antalet olyckor måste man nog arbeta mer aktivt med poliskontroller och ställa högre krav för att få körkort. Som det är nu där de som knappt kan läsa får hjälp med frågorna vid teoriprovet och säkert lika mycket hjälp att framföra fordonet vid uppkörningen är ju galet. Men i PK-Sverige ska alla få eller bli precis det de vill oavsett om kompetens finns eller inte. Ställ krav på folk helt enkelt.

  2. Jag kör en bil som ligger väldigt långt till höger i diagrammet. Inte Toyota eller Seat, men nära. Inte i ”SPORT”-kategorin, men tillräckligt bra med ”krafter under huven”. Tillräckligt för vardagskörning, och att kunna göra en snabb omkörning när det behövs.

    BMW är ett udda märke. Tilltalar både höginkomsttagare (dyra modeller) och skräpfolk från förorten som flashar sina tatueringar och soft-airguns på sina patetiska facebook-sidor. Gärna med bilder på ”Rocky” – en totalt ouppfostrad amstaff.

    Om jag hade råd med en fin BMW, så skulle jag ändå avstå. Jag vill inte förknippas med förorts-slödder. Då valde jag hellre en Mercedes, en high-end Volvo, eller i värsta fall en Audi. Allt för att slippa förknippas med sönderknarkade invandrare, som bär keps (vänd 135 grader bakåt) och har en blick som utstrålar lika mycket intelligens som en genomsnittlig snigel..

    Läs detta: ”http://media.folksam.se/sv/2014/06/27/bmw-de-risktagande-bilforarnas-favorit/”.

  3. Inte alls konstigt,Alla BMW förare tror att naturlagarna gäller inte
    ifall man kör BMW.
    För övrigt vet ni väl att BMW kom till när tyskarna köpte upp
    den gamla Svenska trösktillverkaren Bolinder Munktells inkrom
    och bildade Bilmärket BMW Alltså betyder bilmärket på tyska
    ”Bolinder Munktel Wagon” !

    • Men i mitt Ghetto har alla invandrare av rang,med arabisk eller niggerhärkomst ett sådant BMW-åk…Nu är det ju inte helt klarlagt om deras bristande körkunskaper,är grunden för detta raseri i trafiken.
      Men en sak vet jag,deras bilar är inte utrustade med någon
      blinkanläggning,i gengäld med en välljudande CD-spelare…..
      Dessutom tar de sig skickligt ur varje trång parkeringsficka,genom att fösa undan andra fordon,som råkar står i vägen.

      • Här i Stockholmsregionen använder uppskattningsvis var fjärde bilförare blikers oavsett bilmärke eller etnicitet. Det även i finare kvarter som Täby.
        Jag har själv roat mig med att vid några tillfällen räkna.

Lämna ett svar till TonyAvbryt svar