Saknade kor samt bilbedrägerier, särskilt i Malmö.

Claes Roempke
Claes Roempke

Det står om de saknade 69 kossorna idag med i SN. Men ingenting av det som skrivs är nytt, förutom att den nya utredningen blev mer svulstig än sin magra förlaga. 458 sidor lyckades man få till, bland annat genom förhör med sophämtare, snöröjare, försäkringstjänstemän, åkare, slakteriföretagare, grannar, polska lantbruksarbetare,livsmedels- och djurskyddsinspektörer, den misstänkte själv och hans familj.

 Därutöver finns det jämförelser mellan däckavtryck, väderrapporter, tankade mobilmaster, inspektionsprotokoll från gården, bondens räkenskaper, kartor, bilder på slaktade nötdjur och en mängd annan stödbevisning. Bara kossorna saknas slutar SN sin artikel med.

 Att skipa rättvisa är en dyrbar affär. Det polisen gjorde när de lade ned utredningen, hade varit mycket billigare antar jag, än allt det här insamlandet av mer eller mindre relevanta bevis, och sedan utanpå det en rättegång.

 Den artikel man har satt under samma rubrik, men med egen underrubrik, handlar om att bedrägerier av alla slag har ökat och ökar samt blir alltmer organiserade. Mellan 2-4 miljarder kronor lurar bedragarna av de ärliga försäkringstagarna vars premier höjs i minst samma takt.

 I hela Europa uppgår förlusterna till hela 105 miljarder kronor, enligt en studie som gjorts med 44 försäkringsbolag. Det är svårt – ja nästan omöjligt att genomskåda vissa bedrägerier.

 Trenden just nu är arrangerade trafikolyckor, där två skadade bilar köps in billigt. En bil helförsäkras och den andra trafikförsäkras bara. Sedan krockar man bilarna utan vittnen.

 Bolaget bakom den helförsäkrade bilen luras att betala båda bilarnas skador – som sedan säljs till högre pris än den köptes för. Den organiserade brottsligheten blir alltmer intresserade av den här sortens bedrägerier, men även företag och privatpersoner deltar i ruljansen enligt försäkringsbranschen.

 Detta är väl fullt utvecklat av ett antal biluthyrare i Malmö, som hyr ut väl begagnade bilar för en knapp tusenlapp i månaden till personer som kör utan varken körkort, försäkring eller bilskatt, och som lämnar alla parkeringsböter åt en målvakt som givetvis saknar utmätningsbara tillgångar.

 Dessa har som ägarna till företagen och de flesta som hyr i allmänhet ett arabiskt ursprung. Våra myndigheter vågar inte ge sig på de här verksamheterna, då de fruktar de repressalier de kan utsättas för. Det kan ni läsa mer om på Petterssonsblogg.se eller under den här länken. Vem gör mest skada tror ni? Dessa eller Claes Roempke?

Malmöborna sämst på att betala p-böter

Källa SN 5/12 sid 14 längst ned

Kommentera