Det är synd om gamla och sjuka som åker färdtjänst

SÖDERMANLAND. Transportföretaget Tuwa har skött färdtjänst och sjukresor åt kommuner och landsting i Sörmland i nästan två år. Under den tiden har en rad brister uppmärksammats och förbättrats, men bolaget lyckas ändå inte göra resenärerna nöjda. Det kommer fortfarande in flera klagomål varje dag. Dessutom ökar antalet viten som företaget tvingas betala när de inte håller avtalet. Bara i år handlar det om 628 tillfällen!!!

Kritiken har bland annat handlat om kraftiga förseningar, utebliven skjuts, vårdslös körning, otrevliga chaufförer och trånga bilar. Förare har även rökt i bilarna med passagerare ombord. Ett av företagen i koncernen ska även ha använt bilar med körförbud och varit sena med att betala in skatten. Men eftersom företaget hela tiden vidtagit åtgärder har det fått fortsatt förtroende.

-Pettersson har även fått mejl med klagomål om chaufförer som utgör en trafikfara, de kör som galningar och verkar inte alltid bry sig om trafikregler t.ex. högerregeln. Det förekommer skräckhistorier från folk som jobbar i hemtjänsten: chaufförer som inte kan svenska, som har kommit ensamma och med fel typ av bil när det gäller tunga lyft och/eller rullstolsbundna, förseningar, otrevligt bemötande och som ibland inte kommit alls. Det är naturligtvis i chaufförernas fel att de arbetar i ett yrke som de inte har förutsättningar att klara eller att arbetsledningen är undermålig.

Det bottnar i en inköpskultur på stat, landsting och kommuner som är allt för vanlig. Myndigheter sätter upp en massa regler för företagen, regler som i de flesta fall är bra men kostar pengar att följa. De seriösa företagen följer regler och lagar men de oseriösa gör det inte.

De oseriösa är naturligtvis billigare vid en upphandling men de myndigheter som skapat de fördyrande reglerna struntar i om företagen följer dessa och tar det billigaste anbudet.

Dessutom får företagen c:a 80 % lönebidrag när de anställer invandrare och skiter naturligtvis i hur Muhammed och Ali behandlar våra gamlingar – de är billiga för företagen och förarna är kanske glada för att ha ett jobb – och journalisterna försöker inte ens berätta hela sanningen… Tuwa

14 thoughts on “Det är synd om gamla och sjuka som åker färdtjänst

  1. Du har fattat allt rätt som vanligt Lena99. Dag Selander är en kunnig och ärlig människa, så vitt jag känner honom efter ett par år, och absolut ingen rabiat kristen. Även Knute på EKP är lite husbehovskristen om jag inte misstar mig. Norrman är han också av födsel och ohejdad vana. Han är också mycket rak och det är även Berit på samma blogg, samt några av de nya och spydepigan från Danmark. Jag var en tid lite av bloggens ansikte utåt, så jag ligger bakom en del av de andra bloggarna på vår lista, men Pettersson ligger väl bakom kanske fler och större. Men jag ligger bakom den kluriga Varg i Veum och den mycket skärpta Dissidenten Robert Stenkvist (Robsten)samt den hårda tuffa Klartexten.

    • Så glad jag blir Olli, du och de du nämner är kloka och kunniga människor jag är glad att ha hittat era bloggar. Fin söndag till er alla, nu kan jag sova med tillfredställelse.

  2. När nu etableringslotsarna äntligen har lyckats byta ut alla de arabiska bibliotekskorten och oläsliga kassakvittona mot Svenska körkort (& de mutade kusinerna har kört upp i stället för körkortsASpiranterna), och med invandringsindustrins goda minne framgångsrikt förbättrat arbetslöshetsstatistiken bland de annars hopplöst oanställningsbara, så kommer baksmällan.

    Vi Svenskar anses trångsynta när varje sjukresa inte blir vad vi är vana vid:
    http://www.youtube.com/watch?v=Izgdk51vLGk

    Att utomeuropeiskt födda har en olycksfallskoefficient på fem gånger (vanligare än att en Europé är inblandade i trafikolyckor) är ingen myt, ”myten” Ullenhag!

    Insha`allah (om gud vill), så kommer vi fram till destinationen med blatten bakom ratten, ………annars inte.

    • Det kan man kanske undra om Lena99. Jag har just läst det hela och jag håller med Dag Selander, som är en av oss ganska sällan läst blogg på vår sida, men emot islam och deras avarter, Han har varit med länge tror jag och har sina åsikter om både sekulära saker och svenska kyrkans politisering, som jag håller med om. Han var en av de första att skriva om Mohammed Mursis korsfästningar av oppositionella i någon park bakom presidentpalatset i Kairo, vår Ali blev helt galen när FjärranÖsternRedaktionen visade en video med en mycket mörk man, korsfäst i Jemen av Al-Qaida på den arabiska halvön, men till sist fick han ge sig, då korsfästning fortfarande finns där genom Sharialagarna. Där var Selander en av föregångarna.
      Han är också väldigt emot politiseringen av kyrkan, som kan leda till att prästerna kan komma att behandla folk olika efter eget tycke och smak. Ska prästerna vara berättigade, så ska de behandla alla lika. Han är också emot hycklare som Helle Klein och Eva Brunne och själva KG Hammar och Peter Weiderud när de politiserade som värst, och det är helt rätt då de inte ska ta ställning politiskt tycker jag, då detta får dom att inte behandla alla efter samma rättesnöre. Dessutom anser han allt muslimdalt förkastligt, och att judarna har rätt till sitt land och vet vad som står i stadgarna för både Hamas och Al-Fatah, att israelerna ska kastas ut i medelhavet, och att de inte ska få fred på något vis. Jag vet inte säkert att detta delas helt rätt av, av Dag Selander, men någonstans där står han och bloggen är ofta läsvärd, när den inte blir för religiös. Men om vi hade haft en enande kraft i kyrkan mot muslimer, så hade de aldrig fått nästla sig in och sitta med vid köttgrytorna, och om idioter till politiker gjort som de nu har gjort, skulle vi varit enade under kyrkan. Nu finns ingen enande kraft. Det är bara för islamisterna att gå in och ta för sig av det dukade bordet, och vi får endast titta på en bra bit därifrån.

      • Tack Olli för dina förklarande ord. Jag har gått ur Svenska Kyrkan av många skäl, så jag blir återigen lite positiv när jag läser vad Dag Selander skriver. Min sympati är hos honom, det kan inte vara en sinnekur för honom i dagens Svenska Kyrka, han verkar vara en fin människa troligtvis mycket klok och då är det inte lätt i Svenska Kyrkan. Vi får uppskatta hans arbete, verkar inte att vara rabiat religiös, utan mycket kunnig.

  3. När man tittar in i en Tuwa-bil ser man väldigt sällan föraren. Det man ser är 2 vita ögon i mörkret. Möjligtvis en vit tandrad med. Men ytterst sällan man ser en vit svensk förare bakom ratten 🙁

  4. Det värsta är att det ska sitta 3 vuxna många gånger rundlagda personer. Havarit med om detta satt vid dörren mannen i mitten satt med hava kroppen i mitt knä att få bältt på sig va omöjlig. Vem bär ansvaret vid en krok, när dessa apor kör som om det är Mogadishu. Ha kollat på lantbruksstyrelse en slaktgris ha rätt till mer plats vid transport.

    Skulle boskap behandlas på detta vis skulle SN skriva spaltmeter om detta.

    Jag ha varit med om omkörningar på väg till Eskilstuna som påminde mig om självmords försök och ha hotad chauffören med stryk om han inte kör som folk.

    När man försöker ringa till Tuva få man aldrig något svar. Att ringa till Oxelö kommun är like lönlöst

  5. Ja, jag tycker verkligen synd om våra äldre här i Sörmland som är hänvisade till detta misskötta företag. Och så fort man ser en Tuwa-bil så måste man skärpa sig till 110% och vara beredd på att allt kan hända eftersom många av dem kör som galningar utan hänsyn till vanliga trafikregler.

    • Peter vi kan nog enas om att det är en skam hur äldre svenskar blir behandlade i Sverige. Det nya Sverige som byggs med svenska skattebetalares pengar för de som väller in och aldrig har bidragit med ett handtag eller en skattekrona. Det är så våra elaka politiker önskar och deras önskan har blivit lag.

  6. Vad förväntar sig folk egentligen av chaufförerna? Att framföra kamel i öknen skiljer sig avsevärt från att framföra bil i stadstrafik.

    • Det är inte bara det som skiljer. I trafiken i mellanöstern är det störst som går först, och trafikregler och annat larv är till för att överträda. De flesta taxibilarna finns i de riktigt stora städerna, Kairo och Alexandria. Det finns nog många bilar som aldrig varit ute ur dessa städer. I Sverige är det långa vägar att köra, mellan sjukhus och mindre orter, vilket jag tror är ovant för dem. Dessutom tror jag inte att de gillar, att det är en bestämd summa pengar de gamla betalar i handen på dem, och att resten går in till företaget de är anställda i. De vill kunna få betalt efter hur de tycker att det skulle vara. Men jag förstår att Landstinget vill visa sig på styva linan, när det gäller en sådan här tjänst. De är ju PK. Annars skulle de ju för länge sedan sagt upp dem.

Kommentera