Araber farligast i trafiken

SVERIGE. Malmö hade högst antal omkomna och skadade människor i trafiken per capita under 2012. 660 skadades eller dödades per 100 000 invånare på kommunens vägar. I Stockholm var siffran 391 och i Göteborg 246. Det visar statistik från Transportstyrelsens olycksdatabas som Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, och Statoil låtit sammanställa.

23 småkommuner, däribland Överkalix och Dorotea, var helt utan trafikskador förra året.

Totalt dödades eller skadades 23 034 personer under 2012 på de vägar som kommunerna ansvarar för.

Så långt Hallandsposten som presenterar utredningen.

-Pettersson vill tillägga att manliga bilförare från Mellanöstern är inblandade i olyckor nästan fyra gånger så ofta som svenskfödda förare medan kvinnliga bilförare från samma region är inblandade i mer än fyra gånger så många olyckor som svenskfödda kvinnor.

Det visar en rapport där Susanne Gustafsson vid Statens väg-och transportforskningsinstitut (VTI) och Torbjörn Falkmer vid Linköpings universitet har undersökt trafikolyckor under 2003 för VTI:s räkning.

– Vi vet ungefär vilka invandrargrupper som har det största behovet av extra information och utbildning, säger Torbjörn Falkmer till TT.

Han säger att de inte bara tittat på trafiksituationen för dem som har körkort utan även för alla som befinner sig i trafiken, exempelvis fotgängare. Även där är utlandsfödda överrepresenterade i olycksstatistiken.

-Pettersson undrar om du räknat med denna ”vinst” när du skryter om nybyggarna Myten?

Sydsvenskan 

28 thoughts on “Araber farligast i trafiken

  1. […] Araber farligast i trafiken, Malmö hade högst antal omkomna och skadade människor i trafiken per capita under 2012. 660 skadades eller dödades per 100.000 invånare på kommunens vägar. I Stockholm var siffran 391 och i Göteborg 246. Det visar statistik från Transportstyrelsens olycksdatabas som Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, och Statoil låtit sammanställa. […]

  2. Folk från Mena-länderna är som blinda höns i trafiken. Att ha ett körkort från något av dessa länder, betyder inte att man kan köra bil eller vet något alls om trafikregler. I många av länderna betalar man en hacka till den myndighetsperson som skriver dem, så är det hela klart. Har själv köpt mig några sådana kort. Att man i väst över huvud taget godtager körkort från dessa länder är helt absurt. Särskilt med tanke på de ganska hårda krav som ställ på ländernas egna körkortsaspiranter.
    De kör hela tiden som om vägen var spikrak och att ingen annan är på den. Har sett pickups med flaket fullt av stående människor, vilka snabbt avlastats i en lite snävare kurva. Man vågar aldrig stanna för risken att bli beskylld för att ha orsakat malören är stor, om man är västerlänning.
    Den vanligaste orsaken till dödsolyckor bland svenskar, som arbetar utomlands är/har varit just trafikolyckor. Kanske inte så konstigt.
    Om man vill ha en nära döden upplevelse, rekommenderar jag en snöig lite halkig tur med taxi, framförd av en Mena-förare. Har en gång upplevt detta mellan Arlanda och Stockholm.
    Tacksam för att jag kom fram.

  3. …vore väll inte mer än rätt idf, att beduinerna fick betala
    3 gg så hög trafikförsäkring…varför skall vi andra ”stå för”
    beduinernas vårds å respektlöshet i trafiken?…niggrena är
    ännu värre, men detta törs väll inte nämnas?..deras trafik-
    försäkring borde ligga minst 10gg högre, än för Svenne!.,)

  4. Dessutom flänger en hel del vettvillingar runt i trafiken utan att ha behörigt tillstånd. Förstår inte varför ”sherifferna” utför fler sådana kontroller.

  5. En 4-dubbling när det gäller allt elände i vårt land p g a islam. ”Extra mycket av allt”, som man säger om den kebbabiska spypizzan från långtbortistan.

  6. Det faktum att araber (vanl muslimer) är farligare som vägtrafikanter än andra kan möjligen vara en nyhet för våra halvblinda politiker.
    Att man en vågar publicera detta borde väl rendera hela gruppen minst 60 lakan/individ i ”krengthetsersättning”??
    Läste om detta för många år sedan.
    Minns inte hela detaljresonemanget men tillhör man en religion med fatalism som en grundpelare, att människans liv är förutbestämt av högre makter, och ditt egna inflytande över händelser i ditt liv är minimalt så är väl detta knappast befrämjande för trafiksäkerheten?
    ”Det som sker det sker”, eller med västliga mått mätt, ren ansvarlöshet och likgiltighet inför andras liv, ”det är ju så förutbestämt och det kan jag inte påverka”.

    • Vi måste ta hänsyn till att araberna inte har behövt lära sig att använda blinkers på kamelryggen ute i öknen. Inte heller bry sig om hastghetsbegränsning, en kamel springer max 30 km/h. Allahu Akbar otrogna djävlar!!

Kommentera